Chcesz zaoszczędzić na naprawie samochodu? Tego NIE naprawiaj samodzielnie

Chcesz zaoszczędzić na naprawie samochodu? Tego NIE naprawiaj samodzielnie

Czasami koszty naprawy i konserwacji samochodu mogą wydawać Ci się wysokie. Z tego powodu, chcąc zaoszczędzić, możesz pomyśleć o samodzielnej naprawie auta. Nawet jeśli wydaje Ci się, że posiadasz do tego odpowiedni zestaw umiejętności, są pewne awarie, których nie powinieneś usuwać sam. Niektóre rzeczy najlepiej pozostawić profesjonalistom, by nie generować kolejnych, dodatkowych kosztów.

Jeśli nie masz dużej wiedzy lub doświadczenia z samochodami, samodzielna naprawa auta, choć na pierwszy rzut oka wydaje się nieskomplikowana, może być nieopłacalna i dość kłopotliwa zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i technicznych. Najlepiej będzie wówczas zabrać samochód do mechanika. W warsztacie, po pierwsze, Twój problem zostanie dobrze zdiagnozowany, a po drugie, by sobie z nim poradzić, rozwiązanie zostanie idealnie dobrane.

Ważne!

Możesz oczekiwać, że naprawa będzie tańsza, jeśli wykonasz ją samodzielnie. Nie zawsze jednak tak jest. Istnieją pewne ukryte koszty i zagrożenia, które należy wziąć pod uwagę, zanim zabierzesz się do szukania poradników w intrenecie i pracy w garażu. Najważniejsze z nich to:

  • możliwość przypadkowego uszkodzenia czegoś, co doprowadzi do znacznie droższej naprawy,
  • koszt narzędzi – nie naprawisz dokładnie samochodu gołymi rękami,
  • czas, który spędzisz na naprawie, kiedy możesz pracować lub robić coś innego.

Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy, miejsca do na prawy oraz narzędzi - radzimy skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu samochodowego. 

Wyszukaj Warsztat:

Czego zatem nie warto naprawiać na własną rękę?

Samodzielna wymiana akumulatora – co może pójść nie tak

Samodzielna wymiana akumulatora samochodowego jest możliwa. Zamontowanie nowej baterii pod maską to nie fizyka kwantowa. Z doświadczeń specjalistów EuroWarsztatu wynika, że dla osób niewprawionych to jednak nie tylko podłączenie plusa do plusa, a minusa do minusa, jak początkowo im się wydaje. Okazuje się, że wymiana akumulatora wymaga pewnego wysiłku, a jego zbagatelizowanie może doprowadzić do popełnienia błędów kosztownych w skutkach. 

Oto niektóre z potencjalnych problemów, które może powodować samodzielna wymiana akumulatora:

  • Wybór niewłaściwego rodzaju akumulatora
  • Niebezpieczeństwo porażenia prądem – akumulator samochodowy może generować bardzo wysokie napięcie, nieumiejętne obchodzenie się z instalacją elektryczną może prowadzić do poważnych obrażeń lub nawet śmierci. Dlatego ważne jest, aby wykonać wymianę z należytą ostrożnością.
  • Błąd w podłączeniu – jeśli nowy akumulator podłączysz nieprawidłowo, może to spowodować uszkodzenia w układzie elektrycznym pojazdu, wybuch lub nawet pożar. 
  • Nieodpowiednie ustawienie akumulatora – akumulator musi być ustawiony w odpowiednim miejscu i mocno przytwierdzony, w przeciwnym razie podczas jazdy może się przesunąć, co zwiększa ryzyko dodatkowych uszkodzeń.
  • Uszkodzenia innych części samochodu – w trakcie wymiany akumulatora można przypadkowo uszkodzić inne elementy, takie jak np.: przewody, zaciski, paski napędowe itp.
  • Utrata ustawień konfiguracyjnych komputera, szczególnie w autach z systemem start-stop – podczas odłączania akumulatora od pojazdu źródło zasilania musi być nadal dostępne, aby uniknąć utraty ustawień komputera dotyczących właściwości jezdnych, w najgorszym przypadku pojazd będzie wymagał przeprogramowania komputerów pokładowych.

Przeczytaj: Jak dobrać właściwy akumulator do samochodu, aby nie żałować

Samodzielna wymiana akumulatora

Samodzielna wymiana amortyzatorów – co może pójść nie tak

Amortyzatory to elementy zawieszenia auta, które można wymienić samodzielnie, pod warunkiem posiadania sporej dawki wiedzy technicznej. Problematyczne może okazać się odkręcanie zardzewiałych i zapieczonych śrub, które często znajdują się w niewygodnych miejscach, spore ryzyko, wiąże się też z odkręcaniem kolumny MacPhersona – wymaga to użycia specjalnego ściągacza do sprężyn, a sam zabieg dla niewprawionej osoby jest dość niebezpieczny. Dlatego zaleca się wymianę amortyzatorów w profesjonalnym warsztacie wyposażonym w niezbędne narzędzia. Tym bardziej, że po każdej takiej ingerencji należy sprawdzić i wyregulować prawidłową geometrię zawieszenia samochodu.

Co jeszcze może pójść źle podczas samodzielnej wymiany amortyzatorów?

  • Niebezpieczeństwo wypadku – amortyzatory są elementem krytycznym dla bezpieczeństwa jazdy. Zamontowane niewłaściwie mogą doprowadzić do wypadku drogowego.
  • Błąd w doborze amortyzatorów – nieprawidłowo dobrane amortyzatory do konkretnego modelu samochodu mogą wpłynąć na komfort jazdy, stabilność samochodu, a nawet na bezpieczeństwo na drodze. 
  • Nieodpowiednie ustawienie – jeśli nowe amortyzatory nie zostaną poprawnie zamocowane, może to prowadzić do problemów z jazdą, w tym do wibracji, drgań i niestabilności auta.
  • Uszkodzenia innych części – w trakcie wymiany amortyzatorów można przypadkowo uszkodzić inne części samochodu, takie jak łączniki stabilizatora, paski napędowe lub przewody hamulcowe.
  • Ryzyko zmiażdżenia lub uszkodzenia ciała – gdy naprawa samochodu obejmuje podniesienie pojazdu na podnośniku i wczołganie się pod niego jest niebezpieczna sama w sobie.

Samodzielna wymiana amortyzatora

Przeczytaj więcej: Po czym poznać zużycie amortyzatorów – objawy

Samodzielna naprawa elektroniki – co może pójść nie tak

Problemy elektryczne w samochodzie mogą być wynikiem prostych rzeczy: pękniętego przewodu, skorodowanego złącza lub niewłaściwego podłączenia kabli. Jednak ze względu na kilometry przewodów i elektroniki w nowoczesnym samochodzie naprawy elektryczne są skomplikowane. Bez profesjonalnego sprzętu diagnostycznego może być niezwykle trudno ustalić, co faktycznie powoduje problem, a następnie określić, jak go naprawić. Jeśli nie wiesz, jak dokładnie działa elektronika w Twoim samochodzie, możesz pójść fałszywym tropem. Jeśli nie masz odpowiednich narzędzi, znalezienie problemu może potrwać zbyt długo. 

Ile będzie kosztować naprawa usterek elektrycznych w Twoim samochodzie? – Trudno to oszacować, dopóki ekspert nie zacznie diagnozować problemu – ale będzie to kosztować mniej niż samodzielne zgadywanie i naprawa elektroniki metodą prób i błędów.

Samodzielna wymiana paska rozrządu – co może pójść nie tak

Wymiana paska rozrządu to poważne i złożone zadanie. Jeśli nie masz doświadczenia w tego typu pracach przy samochodzie, ani nie dysponujesz odpowiednimi narzędziami, istnieje duże ryzyko, że popełnisz błędy, które mogą skutkować poważnym uszkodzeniem silnika.

Na co się narażasz, decydując się na samodzielną wymianę paska rozrządu?

  • Nieprawidłowe działanie silnika – jeśli pasek rozrządu nie zostanie prawidłowo ustawiony, może to spowodować niewłaściwe działanie silnika, a nawet doprowadzić do jego trwałego uszkodzenia.
  • Niedokręcone śruby – niedokręcenie śrub związanych z paskiem rozrządu może prowadzić do wypadnięcia paska, co może spowodować poważne uszkodzenia silnika.
  • Niewłaściwe użycie narzędzi – użycie niewłaściwych narzędzi podczas wymiany paska rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia elementów silnika lub uszkodzenia samego paska.

Przeczytaj: Rozrząd - co o ile wymiana i o czym należy pamiętać, aby nie żałować

Jeśli nie chcesz narażać swojego samochodu na szwank i jeśli nie jesteś typem „złotej rączki”, powinieneś zakończyć korzystanie z samouczków do naprawy samochodów i powierzyć swoje auto fachowcom. Próba naprawy czegoś z ograniczoną wiedzą na ten temat może spowodować dalsze szkody, które ostatecznie mogą kosztować więcej niż naprawa w warsztacie samochodowym. 
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco