Auto pali więcej niż wcześniej? Sprawdź, czy nie masz uszkodzonego przepływomierza

< powrót
Auto pali więcej niż wcześniej? Sprawdź, czy nie masz uszkodzonego przepływomierza

Podstawą zasilania silnika spalinowego jest mieszanka paliwa i powietrza utrzymana w odpowiednich proporcjach. O optymalny poziom powietrza potrzebnego do spalania paliwa dba przepływomierz. Gdy zaczyna on szwankować, a w konsekwencji dane proporcje ulegają zmianie, kierowcy mogą zaobserwować szereg niepokojących symptomów, które mogą doprowadzić do poważnej awarii. Jakie objawy daje uszkodzony czujnik masy powietrza i czy uszkodzony przepływomierz ma wpływ na spalanie? Jak zdiagnozować problem z przepływomierzem?

Co to jest przepływomierz w samochodzie

Przepływomierz, czyli czujnik masy powietrza, zwany także czujnikiem MAF, to część elektronicznego układu wtrysku paliwa w samochodzie. Jest ona zlokalizowana zaraz za filtrem powietrza i odpowiada za pomiar ilości powietrza dostającego się do silnika, tak by paliwo spalało się w sposób całkowity, wytwarzając maksymalną ilość energii.

Do czego służy przepływomierz w samochodzie

Czujnik masy powietrza jest współodpowiedzialny za właściwą pracę silnika. Zapewnia odpowiednią ilość powietrza, która miesza się z paliwem w komorze spalania silnika.
Szwankujący czujnik masy powietrza nie jest w stanie prawidłowo zmierzyć ilości przepływu powietrza, co powoduje, że komputer silnika błędnie oblicza ilość wtryskiwanego paliwa, powodując dodatkowe uszkodzenie silnika. Prowadzenie samochodu z zepsutym czujnikiem MAF może uszkodzić silnik – należy więc szybko reagować na niepokojące objawy i zdiagnozować problem, aby uniknąć droższych napraw.

Jakie są objawy uszkodzonego przepływomierza w samochodzie

Jeśli czujnik MAF działa wadliwie, nie wysyła prawidłowych wartości pomiarowych do jednostki sterującej. Nie można zatem obliczyć optymalnej ilości paliwa, co skutkuje albo zbyt małą, albo zbyt dużą ilością paliwa wtryskiwaną do komór spalania. 
Uszkodzony przepływomierz objawy może dawać różne. Istnieją jednak kluczowe oznaki, które mogą wskazywać, że nadszedł czas, aby sprawdzić czujnik MAF.

Co się dzieje w przypadku awarii przepływomierza powietrza?

  • Większe niż zwykle zużycie paliwa
  • Czarny dym wydobywający się z rury wydechowej
  • Szarpanie, wibrowanie lub drganie podczas przyspieszania
  • Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym

Symptomy sugerujące, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest za bogata. Dzieje się tak, kiedy stosunek paliwa do powietrza jest zbyt duży. Oznacza to, że ​​w każdym cylindrze spalania jest za dużo paliwa i za mało powietrza. W takim przypadku zazwyczaj zapala się także kontrolka silnika na desce rozdzielczej.

  • Trudny rozruch
  • Silnik gaśnie wkrótce po uruchomieniu
  • Drgania silnika na biegu jałowym
  • Falujące obroty silnika w autach z instalacją LPG

To efekty zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, którą powoduje nadmierna ilość powietrza w stosunku do ilości paliwa. Pojazd ma za mało paliwa i za dużo powietrza w każdej komorze spalania. Czujnik MAF wysyła niedokładne informacje do jednostki sterującej – ilości przepływu powietrza są niedoszacowane. Świeci się kontrolka check engine.

Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń przepływomierza

Najczęstszą przyczyną wadliwego działania czujnika MAF jest gromadzenie się brudu na czujniku. Filtry powietrza do pewnego stopnia skutecznie oczyszczają powietrze. Jednak mimo to podczas jazdy na czujniku mogą osadzać się zanieczyszczenia i inne cząstki unoszące się w powietrzu, które wydostają się z filtra. Zanieczyszczenia mogą osiadać na przepływomierzu także w wyniku niewłaściwej instalacji filtra powietrza. Z czasem, gdy zgromadzi się duża ilość kurzu, czujnik zaczyna podawać błędne odczyty.

Problemy z przepływomierzem mogą pojawiać się także w wyniku uszkodzenia mechanicznego zaistniałego np. w wyniku wypadku drogowego. Przepływomierz pracuje niewłaściwie również wtedy, kiedy jest kiepskiej jakości. Dlatego, w trosce o jak największą żywotność, w przypadku konieczności wymiany przepływomierza najlepiej korzystać z części zamiennych od sprawdzonych, renomowanych dostawców, wyspecjalizowanych w produkcji danych podzespołów. Czujniki MAF od Delphi Technologies spełniają wymogi specyfikacji OE już od lat 70. XX wieku. Firma ma obecnie ponad 30 patentów w zakresie technologii czujników masy powietrza i przetwarzania sygnałów.

– Dzięki autorskiej konstrukcji układu kompensacji temperatury przepływomierze Delphi Technologies wyróżniają się wysoką skutecznością w szerokim zakresie temperatur otoczenia. Ponadto szybko reagują na zmianę parametrów pracy silnika – standardowy czas reakcji w 90% przypadków zmiany przepływu wynosi mniej niż 15 milisekund – mówi Agnieszka Kusznieruk, Produkt Managert w Delphi Technologies Aftermarket. – Innowacyjne elementy z podwójnym rdzeniem grzewczym w niektórych wersjach zapewniają również optymalną charakterystykę roboczą, zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji spalin – dodaje.

Czy uszkodzony przepływomierz ma wpływ na spalanie? 

Gdy czujnik MAF jest uszkodzony lub gdy jego przewody są pokryte brudem, nie może on dokładnie zmierzyć przepływu powietrza. A kiedy przeszacowuje przepływ powietrza, uwalniane jest zbyt dużo paliwa. Wówczas, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata, auto pali więcej, a dodatkowo spaliny są bardziej szkodliwe.

Jak sprawdzić, czy przepływomierz jest uszkodzony

Uszkodzony przepływomierz objawy ma podobne jak awarie innych części w samochodzie. Stuprocentowej pewności nie daje także świecąca się kontrolka check engine, choć w połączeniu z zauważalnym wyższym niż dotychczas zapotrzebowaniem na paliwo może sugerować kłopoty z czujnikiem masy powietrza.

Sprawdzenie stanu przepływomierza można po części przeprowadzić samemu, upewniając się, m.in. czy złącze czujnika jest poprawne zamocowanie i czy przepływomierz nie ma uszkodzeń mechanicznych, lub w profesjonalnym warsztacie samochodowym z wykorzystaniem bardziej zaawansowanej diagnostyki. Jednym z jej elementów jest test czujnika MAF za pośrednictwem sterownika silnika – w przypadku błędu zostanie on zapisany przez sterownik i odczytany za pomocą urządzenia diagnostycznego. Innym – pomiar multimetrem, który mierzy parametry napięcia wyjściowego czy podczas pracy czujnika.

Przepływomierz to część, której zazwyczaj się nie regeneruje. Opcją jest czyszczenie czujnika masy powietrza – może pomóc, ale zwykle jest to rozwiązanie krótkoterminowe. W przypadku uszkodzonego przepływomierza najlepszym wyjściem jest zamontowanie nowego. Wymianę czujnika MAF przeprowadzisz w serwisach sieci EuroWarsztat, w których doświadczeni mechanicy skutecznie zdiagnozują przyczynę problemów.

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w którym sprawdzisz przepływomierz

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco