Czym grozi jazda na rezerwie? Nasz ekspert odpowiada

Czym grozi jazda na rezerwie? Nasz ekspert odpowiada

Kiedy ilość paliwa w baku jest na tyle mała, że aktywowany zostaje wskaźnik rezerwy, niektórzy kierowcy chcą jak najszybciej dotrzeć do stacji benzynowej, inni wręcz przeciwnie, podejmują ryzyko i testują możliwości pojazdu. Kiedy staje się to ich regularną praktyką, nie pozostaje to bez wpływu na kondycję samochodu. Jakie konsekwencje może mieć jazda na rezerwie i co robić, gdy paliwo niebezpiecznie zbliża się do minimum? Poznaj porady ekspertów EuroWarsztatu.

Co robić gdy samochód zasygnalizuje jazdę na rezerwie?

Kiedy samochód sygnalizuje jazdę na rezerwie, oznacza to, że poziom paliwa jest już bardzo niski. W większości aut w baku pozostaje wtedy około 5-10% paliwa. Każdy samochód przy niskim poziomie paliwa zachowuje się jednak nieco inaczej. Ważne jest, aby znać swoje auto i wiedzieć, jak długo możesz jechać, gdy zapali się lampka rezerwy.

Idealnie byłoby zatankować jak najszybciej, aby uniknąć ryzyka zatrzymania się na środku drogi. Kiedy nie jest to możliwe, zaleca się oszczędną jazdę, co może pomóc dojechać do stacji paliw.

Pamiętaj!

Regularne sprawdzanie poziomu paliwa i unikanie jazdy na oparach to nie tylko kwestia wyeliminowania ryzyka unieruchomienia pojazdu na trasie, ale też dbałość o kondycję auta.

Jazda na rezerwie – czym grozi 

Czy jazda na rezerwie szkodzi samochodowi? Z doświadczenia mechaników samochodowych EuroWarsztatu wynika, że tak, jazda na rezerwie może być szkodliwa dla Twojego pojazdu z kilku powodów:

  • paliwo w baku działa jako chłodziwo i smar dla pompy paliwowej – jazda na rezerwie oznacza, że pompa może pracować w wyższych temperaturach i bez odpowiedniego smarowania, co może prowadzić do jej przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia;
  • w miarę zużywania się paliwa, wszelkie zanieczyszczenia lub osady, które zwykle osiadają na dnie baku, mogą zostać zassane do systemu paliwowego, to może zatkać filtry paliwa czy dysze wtryskiwaczy, a nawet uszkodzić silnik;
  • regularna jazda na rezerwie może wpływać zaburzać pracę wskaźnika paliwa i innych czujników w samochodzie;
  • przy bardzo niskim poziomie paliwa, silnik może zacząć pracować nierówno lub nawet gasnąć, szczególnie przy dynamicznych manewrach, takich jak gwałtowne przyspieszanie lub wjeżdżanie na wzniesienia.

Dowiedz się więcej: Na te nawyki uważaj za kierownicą – mogą uszkodzić samochód

Skutki jazdy na rezerwie

Czym grozi jazda na rezerwie w samochodach z silnikiem Diesla

W samochodach z silnikiem Diesla szczególnie narażone są delikatne komponenty systemu wtryskowego. Diesle wykorzystują wysokociśnieniowe pompy wtryskowe do dostarczania paliwa do cylindrów, które są szczególnie wrażliwe na brak paliwa. Jazda na rezerwie może spowodować, że pompa będzie pracować na sucho, co może prowadzić do jej przegrzewania i potencjalnych uszkodzeń.

Duży problem stanowią tu także zanieczyszczenia z dna baku. W nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się zaawansowane systemy kontroli emisji, takie jak katalizatory SCR i filtry cząstek stałych. Zanieczyszczenia mogą wpłynąć na ich skuteczność i doprowadzić do kosztownych napraw.

Co więcej, jeśli silnik zgaśnie z powodu braku paliwa, ponowne uruchomienie go może być trudniejsze niż w przypadku silników benzynowych. System może wymagać odpowietrzenia, co często musi być wykonane w warsztacie.

Stan układu paliwowego w samochodzie sprawdzisz w każdym EuroWarsztacie.

Wyszukaj Warsztat:

Czym grozi jazda na rezerwie w samochodach z silnikiem benzynowym

Jazda na rezerwie w samochodach z silnikiem benzynowym może prowadzić do szeregu problemów, od uszkodzenia pompy paliwowej po potencjalne gaśnięcie lub uszkodzenie silnika, kiedy w miarę zużycia paliwa osady i zanieczyszczenia z dna baku mogą zostać zassane do systemu paliwowego, po uszkodzenie katalizatora.

Czym grozi jazda na rezerwie w samochodach z instalacją LPG 

W systemach LPG, reduktor jest odpowiedzialny za zmniejszanie ciśnienia gazu i jego odparowanie. Jazda na rezerwie może prowadzić do pracy reduktora w niewłaściwych warunkach, szczególnie jeśli zbiornik LPG staje się zbyt ciepły. Reduktor potrzebuje stałego dopływu gazu, aby prawidłowo funkcjonować i chłodzić się.

Wiele samochodów z instalacją LPG jest wyposażonych również w silnik benzynowy. Kiedy poziom LPG jest niski, system może automatycznie przełączyć się na benzynę. Jeśli jednak także poziom benzyny jest niski, pojazd może zatrzymać się.

Podobnie jak w przypadku paliw płynnych, osady mogą gromadzić się na dnie zbiornika LPG. Jazda na rezerwie może powodować zasysanie tych osadów do systemu, co może zablokować filtry gazowe i inne komponenty, a także wpływać negatywnie na wydajność silnika.

Jazda na rezerwie a pompa paliwa

Jazda na rezerwie ma bezpośredni wpływ na pracę i stan pompy paliwa w samochodzie, czyli kluczowego elementu systemu paliwowego, którego zadaniem jest dostarczanie paliwa z baku do silnika. Jej prawidłowe działanie jest niezbędne do efektywnej pracy silnika. 

– Paliwo samochodowe pełni nie tylko funkcję nośnika energii, ale także chłodzi i smaruje pompę paliwową. Jazda na rezerwie oznacza, że poziom paliwa w baku jest bardzo niski, co może prowadzić do tego, że części pompy nie będą w pełni zanurzone w paliwie. To z kolei może spowodować przegrzewanie się pompy, ponieważ brakuje paliwa, które by ją chłodziło – wyjaśnia Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat.

Gdy poziom paliwa jest niski, pompa paliwa ma też większą tendencję do zasysania zanieczyszczeń z dna baku – mogą one uszkodzić wewnętrzne części. Istnieje też ryzyko, że pompa będzie zasysać powietrze zamiast paliwa. Praca pompy w tych warunkach może prowadzić do jej szybszego zużycia i potencjalnego uszkodzenia.

Jazda na rezerwie a filtr paliwa

Jazda z małą ilością paliwa ma również znaczący wpływ na filtr paliwa w samochodzie, którego zadaniem jest oczyszczanie paliwa z zanieczyszczeń przed dostarczeniem go do silnika. 

– W przypadku zwiększonego, regularnego zasysania zanieczyszczeń z dna baku, filtr paliwa musi radzić sobie z dużą ilością tych zanieczyszczeń, co może prowadzić do jego szybszego  zablokowania. Gdy filtr paliwa jest zablokowany przez zanieczyszczenia, ciśnienie w systemie paliwowym się zwiększa. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do uszkodzenia filtra. Zablokowany filtr paliwa może również wpłynąć na pracę silnika, powodując słabsze przyspieszenie, nieregularną pracę, a nawet gaśnięcie silnika – mówi Andrzej Guzek. – Regularna jazda na rezerwie i wynikające z tego częstsze zanieczyszczenia filtra mogą prowadzić do konieczności jego szybszej wymiany, co zwiększa koszty eksploatacji samochodu – dodaje.

Brak paliwa w samochodzie

Wpływ jazdy na rezerwie na korozję baku paliwa

Jazda ze zbyt małą ilością paliwa w baku może mieć wpływ na jego korozję, choć będzie to zależne również od innych czynników, w tym od materiału, z którego wykonany jest bak, oraz od warunków środowiskowych. 

W baku paliwa, szczególnie w zbiorniku metalowym, może dochodzić do kondensacji wilgoci z powietrza. Kiedy bak jest pełny, powierzchnia wewnętrzna zbiornika jest chroniona przez paliwo, które zapobiega bezpośredniemu kontaktowi wilgoci z metalem. Jazda na rezerwie oznacza, że większa część wewnętrznej powierzchni baku jest narażona na powietrze i wilgoć, co zwiększa ryzyko korozji, co może osłabić strukturę baku i prowadzić do przecieków.

Jazda na rezerwie – odpowiadamy na 2 najczęściej pojawiające się pytania w naszych warsztatach

Jazda z małą ilością paliwa to powód wielu usterek, a zatem też częsty temat, o który pytają kierowcy. Sprawdź, co rekomendują nasi eksperci.

Jak długo można jeździć na rezerwie?

Różne samochody mają różne pojemności rezerwowe paliwa. Gdy zapala się kontrolka, zazwyczaj oznacza to, że w baku pozostało około 5-10% całkowitej pojemności, czyli dla przeciętnego samochodu osobowego – od 3 do 8 litrów paliwa.

Bardziej efektywne pojazdy mogą przejechać dłuższy dystans na rezerwie niż te mniej ekonomiczne. Dokładny czas lub dystans, jaki możesz przejechać na rezerwie, zależy od kilku czynników, takich jak model pojazdu, jego stan techniczny, a także styl jazdy. Średnie zużycie paliwa można znaleźć w instrukcji obsługi lub obliczyć na podstawie własnych doświadczeń z pojazdem i sposobu, w jaki prowadzisz auto. Oszczędniejsza jazda pozwoli przejechać dłuższy dystans.

Uwaga!

Ogólna zasada mówi, że większość samochodów może przejechać od 30 do 80 kilometrów po zapaleniu się lampki rezerwy.

Jak jechać na rezerwie?

Eksperci EuroWarsztatu zalecają unikanie jazdy na rezerwie paliwa, ale jeśli już znajdziesz się w takiej sytuacji, pamiętaj o kilku zasadach oszczędnej jazdy:

  1. Unikaj gwałtownych przyspieszeń i hamowań. Jazda z umiarkowaną prędkością i równomiernym przyspieszaniem jest bardziej efektywna pod względem zużycia paliwa.
  2. Unikaj częstego zatrzymywania się i ruszania, co zwiększa zużycie paliwa.
  3. Wyłącz niepotrzebne urządzenia elektryczne – mogą zwiększać obciążenie silnika i zużycie paliwa.
  4. Unikaj jazdy na wysokich obrotach – zwiększa ona zużycie paliwa, więc staraj się utrzymywać niższe obroty silnika.
  5. Jeśli musisz się zatrzymać na dłużej, lepiej wyłącz silnik, aby zaoszczędzić paliwo.
     

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco