Hamowanie silnikiem – wszystko, co trzeba o tym wiedzieć

Hamowanie silnikiem – wszystko, co trzeba o tym wiedzieć

Mniejsze spalanie, oszczędności i większe bezpieczeństwo jazdy to główne argumenty za tym, by przekonać się do hamowania silnikiem. Czym ono jest i jak stosować je w praktyce?

Czym jest hamowanie silnikiem?

Hamowanie silnikiem to spowolnienie samochodu bez użycia tradycyjnych hamulców. Zachodzi ono, kiedy zdejmujesz nogę z pedału gazu i stopniowo redukujesz biegi – w ten sposób auto wytraca prędkość w sposób kontrolowany. By proces hamowania silnikiem przebiegał płynnie, ważna jest umiejętność dostosowania obrotów silnika do aktualnej prędkości. Przy zbyt wysokich obrotach silnika może nastąpić gwałtowne spowolnienie pojazdu, podczas gdy przy zbyt niskich obrotach silnik może zgasnąć.

Czy hamowanie silnikiem jest bezpieczne?

Hamowanie silnikiem w samochodzie to skuteczna technika, o ile wykonywana jest poprawnie i w odpowiednich warunkach jazdy. Wówczas nie stanowi zagrożenia ani dla uczestników ruchu, ani dla stanu technicznego auta. Podczas jej stosowania, należy pamiętać o 3 zasadach bezpieczeństwa:

  1. Zachowaj odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu, aby mieć wystarczająco dużo czasu na reakcję.
  2. Upewnij się, że auta jadące za tobą są w odpowiedniej odległości, by zauważyć, że zwalniasz – hamowanie silnikiem nie włącza świateł stopu.
  3. Nie polegaj wyłącznie na hamowaniu silnikiem. Pamiętaj, że tradycyjne hamulce są niezbędnym elementem układu hamulcowego i powinny być regularnie sprawdzane i konserwowane w profesjonalnym warsztacie samochodowym.
Wyszukaj Warsztat:

 

Kiedy warto hamować silnikiem?

Hamowanie silnikiem najlepiej sprawdza się wtedy, kiedy masz więcej czasu na spowolnienie samochodu. W codziennej jeździe istnieje wiele takich sytuacji, zarówno w mieście, jak i poza nim. Najlepszym momentem do hamowania silnikiem jest zbliżanie się do świateł drogowych lub do skrzyżowania, a także zjeżdżanie z autostrady. Kiedy masz przestrzeń, by spokojnie wytracać prędkość, na długich odcinkach drogi, zamiast wykorzystywać hamulce, pozwól silnikowi spowolnić samochód, redukując biegi lub odpuszczając pedał gazu.  

Praktykowanie tej techniki jest przydatne także w górach, kiedy podczas częstych, stromych zjazdów, hamulce pracują niemal nieprzerwanie, co może prowadzić do przeciążenia układu hamulcowego. Warto odciążyć go i w odpowiednich momentach stosować hamowanie silnikiem.

Pamiętaj! W przypadku nagłej sytuacji na drodze wymagającej natychmiastowego zatrzymania się, np. niespodziewanego pojawienia się przeszkody lub nieprzewidywalnego manewru innego pojazdu, hamowanie silnikiem się nie sprawdzi. Konieczne jest wtedy użycie hamulców.

Hamowanie silnikiem w samochodzie

Jak hamować silnikiem?

Choć hamowanie silnikiem to jedna z podstawowych technik jazdy, nie wszyscy kierowcy potrafią ją skutecznie zastosować i odpowiednio dobrać przełożenie. Oto krótka instrukcja przybliżająca hamowanie silnikiem krok po kroku:

  1. Obserwuj drogę i warunki drogowe – przed rozpoczęciem hamowania silnikiem, upewnij się, że jest to bezpieczne i adekwatne do sytuacji. Zwracaj uwagę na ruch drogowy, obecność innych pojazdów oraz warunki atmosferyczne.
  2. Redukuj biegi – w przypadku manualnej skrzyni biegów, najpierw redukuj biegi stopniowo w odpowiedniej kolejności.
  3. Obserwuj wskaźniki samochodu – monitoruj wskaźniki takie jak obroty silnika, prędkość i temperatura silnika – kiedy zwalniasz, a obroty silnika spadają, wciśnij sprzęgło i przejdź na niższy bieg, jednocześnie zwalniając gaz. 
  4. Zachowaj ostrożność – bądź przygotowany na reakcje innych kierowców. Jeśli konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu, użyj tradycyjnych hamulców.

Jak hamować silnikiem w samochodzie z automatem?

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, proces hamowania silnikiem jest bardziej zautomatyzowany. System sterowania samochodu automatycznie redukuje biegi i kontroluje obroty silnika w celu uzyskania efektywnego hamowania. W takim przypadku, obroty silnika będą dostosowywane automatycznie w zależności od prędkości pojazdu i warunków drogowych.

Hamowanie silnikiem - samochód

Zalety i wady hamowania silnikiem 

Zalety hamowania silnikiem

Hamowanie silnikiem daje wiele korzyści, zarówno dla Twojego portfela, wydajności auta, jak i bezpieczeństwa na drodze. Oto kilka głównych zalet tej techniki:

  1. Oszczędność paliwa – hamowanie silnikiem pozwala na mniejsze zużycia paliwa w porównaniu z tradycyjnym hamowaniem. To doskonałe rozwiązanie dla kierowców ekonomicznych, a także zainteresowanych ochroną środowiska.
  2. Wydłużenie żywotności hamulców – korzystając z hamowania silnikiem, ograniczysz zużycie hamulców i unikniesz ich częstej naprawy lub wymiany. To może przyczynić się do oszczędności na dłuższą metę.
  3. Zwiększenie bezpieczeństwa na drodze – hamowanie silnikiem daje większą kontrolę nad pojazdem, zwłaszcza podczas zjazdów czy jazdy w trudnych warunkach drogowych. 

Wady hamowania silnikiem 

O tym, czym grozi hamowanie silnikiem i jakie są tego słabe strony, może się przekonać szczególnie niewprawiony kierowca. Warto być świadomym potencjalnych negatywnych skutków, jakie niesie praktykowanie tej techniki.

  1. Hamowanie silnikiem jest trudniejsze do kontrolowania niż tradycyjne hamulce. Płynne redukowanie biegów wymaga większej precyzji i zręczności kierowcy.
  2. Jak się hamuje silnikiem, to zużycie sprzęgła – w samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów – jest większe. Częste korzystanie z hamowania silnikiem może prowadzić do przyspieszonego zużycia sprzęgła, co może wiązać się z kosztownymi naprawami.
  3. Nadmierne obciążanie silnika podczas zwalniania lub gwałtowne zmiany biegów mogą wpływać na wydajność jednostki napędowej.
  4. Na śliskiej nawierzchni, takiej jak mokra lub oblodzona droga, hamowanie silnikiem może prowadzić do utraty przyczepności i poślizgu.
  5. Hamowanie silnikiem nie powoduje automatycznego włączenia świateł stopu. Oznacza to, że kierowcy jadący z tyłu mogą nie zauważyć, że zwalniasz.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER