9 zasad, jak dbać o silnik samochodowy
Udostępnij artykuł:
Co znajdziesz w artykule:
Jako właściciel samochodu z pewnością często poświęcasz czas, by zadbać o jego wygląd – odwiedzasz myjnię samochodową, odkurzasz wnętrze, polerujesz kokpit. Ale czy wiesz, jak należy pielęgnować to, co pod maską? Co musisz wiedzieć, aby móc dbać o silnik swojego auta?
Dla wielu tajniki zasad działania silnika mogą być dość skomplikowane, ale warto mieć chociaż podstawową wiedzę na ten temat, aby zapobiec poważnym awariom i zminimalizować ryzyko kłopotów na drodze.
Dlatego opracowaliśmy krótki przewodnik, który podpowie Ci, jak konserwować silnik samochodowy. Postępuj zgodnie z tymi wytycznymi, aby uzyskać jego jak najlepszą wydajność.
Oto 9 zasad, które wspierają prawidłową pracę silnika
- Nie „gazuj” silnika bezpośrednio po uruchomieniu. Silniki mają łożyska ślizgowe, które do swojej pracy potrzebują oleju. Pompa oleju, w zależności od temperatury, lepkości oleju i stanu silnika, potrzebuje od 2 do 10 sekund, aby dostarczyć olej do najdalszych węzłów smarowania.
- Wymieniaj olej co każde 10 000–15 000 kilometrów. Dłuższe interwały mogą być zachowane tylko przy jeździe autostradowej, w innym przypadku nie warto oszczędzać. Zalecenia producentów co do trybu „long life” są efektem presji firm flotowych i nie są technicznie uzasadnione.
- Nie jeźdź na zbyt niskich obrotach. Taka eksploatacja niszczy łożyska wału korbowego, koła zębate w skrzyni biegów i przyczynia się do powstawania nagaru. W takich warunkach wzrastają naciski na łożyska i koła zębate, a ciśnienie oleju w silniku pozostaje bardzo niskie.
- Do prawidłowej pracy silnik musi być mocno obciążany raz na około 1000 kilometrów. Można to zrobić na 3. lub 4. biegu na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Wystarczy przejechać kilka kilometrów z wyższymi obrotami na niskim przełożeniu. Taki zabieg przyczyni się do odetkania filtra DPF i pozwoli wypalić nagary z denka tłoka, rowków pierścieni, mechanizmu zmiennej geometrii turbosprężarki i innych elementów silnika.
- Zawsze stosuj olej od Liqui Moly zalecany przez producenta silnika. Nie eksperymentuj z lepkością oleju. Zbyt mała może doprowadzić do zatarcia silnika, a zbyt duża przyczynia się do zwiększonego spalania i problemów z filtracją oleju.
- Regularnie, przed każdą wymianą oleju czyść silnik preparatem Liqui Moly Pro Line Engine Flush nr 2662. Pozwoli to zachować wnętrze silnika w nienagannej czystości – czysty silnik to mniejsze spalanie paliwa i oleju oraz większe kompresja i moc.
- Regularnie przy każdym przeglądzie sprawdzaj stan czystości zaworu EGR, odmy i kolektora dolotowego. Zanieczyszczenie któregokolwiek z tych elementów przyczynia się do dalszego zanieczyszczania silnika. W razie konieczności wyczyść te podzespoły preparatami Liqui Moly.
- Nie wyłączaj silnika bezpośrednio po forsownej jeździe. Takie zachowanie niszczy ułożyskowanie turbosprężarki.
- W silniku diesla regularnie czyść układ wtryskowy za pomocą preparatu Liqui Moly Pro Line Regeneratów Wtryskiwaczy nr 20450. Złe rozpylanie paliwa to główna przyczyna tworzenia nagaru i zatykania EGR i DPF. Brudne wtryskiwacze są przyczyną dymienia i tworzą sadzę, która dostaje się do oleju i zwiększa zużycie paliwa. Czyszczenie wtryskiwaczy może być skuteczną alternatywą mechanicznej regeneracji tych elementów.
Zobacz również