9 zasad, jak dbać o silnik samochodowy

Udostępnij artykuł:

9 zasad, jak dbać o silnik samochodowy

Jako właściciel samochodu z pewnością często poświęcasz czas, by zadbać o jego wygląd – odwiedzasz myjnię samochodową, odkurzasz wnętrze, polerujesz kokpit. Ale czy wiesz, jak należy pielęgnować to, co pod maską? Co musisz wiedzieć, aby móc dbać o silnik swojego auta?

Dla wielu tajniki zasad działania silnika mogą być dość skomplikowane, ale warto mieć chociaż podstawową wiedzę na ten temat, aby zapobiec poważnym awariom i zminimalizować ryzyko kłopotów na drodze.
Dlatego opracowaliśmy krótki przewodnik, który podpowie Ci, jak konserwować silnik samochodowy. Postępuj zgodnie z tymi wytycznymi, aby uzyskać jego jak najlepszą wydajność. 

Oto 9 zasad, które wspierają prawidłową pracę silnika

  1. Nie „gazuj” silnika bezpośrednio po uruchomieniu. Silniki mają łożyska ślizgowe, które do swojej pracy potrzebują oleju. Pompa oleju, w zależności od temperatury, lepkości oleju i stanu silnika, potrzebuje od 2 do 10 sekund, aby dostarczyć olej do najdalszych węzłów smarowania.
  2. Wymieniaj olej co każde 10 000–15 000 kilometrów. Dłuższe interwały mogą być zachowane tylko przy jeździe autostradowej, w innym przypadku nie warto oszczędzać. Zalecenia producentów co do trybu „long life” są efektem presji firm flotowych i nie są technicznie uzasadnione.
  3. Nie jeźdź na zbyt niskich obrotach. Taka eksploatacja niszczy łożyska wału korbowego, koła zębate w skrzyni biegów i przyczynia się do powstawania nagaru. W takich warunkach wzrastają naciski na łożyska i koła zębate, a ciśnienie oleju w silniku pozostaje bardzo niskie.
  4. Do prawidłowej pracy silnik musi być mocno obciążany raz na około 1000 kilometrów. Można to zrobić na 3. lub 4. biegu na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Wystarczy przejechać kilka kilometrów z wyższymi obrotami na niskim przełożeniu. Taki zabieg przyczyni się do odetkania filtra DPF i pozwoli wypalić nagary z denka tłoka, rowków pierścieni, mechanizmu zmiennej geometrii turbosprężarki i innych elementów silnika.
  5. Zawsze stosuj olej od Liqui Moly zalecany przez producenta silnika. Nie eksperymentuj z lepkością oleju. Zbyt mała może doprowadzić do zatarcia silnika, a zbyt duża przyczynia się do zwiększonego spalania i problemów z filtracją oleju.
  6. Regularnie, przed każdą wymianą oleju czyść silnik preparatem Liqui Moly Pro Line Engine Flush nr 2662. Pozwoli to zachować wnętrze silnika w nienagannej czystości – czysty silnik to mniejsze spalanie paliwa i oleju oraz  większe kompresja i moc.
  7. Regularnie przy każdym przeglądzie sprawdzaj stan czystości zaworu EGR, odmy i kolektora dolotowego. Zanieczyszczenie któregokolwiek z tych elementów przyczynia się do dalszego zanieczyszczania silnika. W razie konieczności wyczyść te podzespoły preparatami Liqui Moly.
  8. Nie wyłączaj silnika bezpośrednio po forsownej jeździe. Takie zachowanie niszczy ułożyskowanie turbosprężarki.
  9. W silniku diesla regularnie czyść układ wtryskowy za pomocą preparatu Liqui Moly Pro Line Regeneratów Wtryskiwaczy nr 20450. Złe rozpylanie paliwa to główna przyczyna tworzenia nagaru i zatykania EGR i DPF. Brudne wtryskiwacze są przyczyną dymienia i tworzą sadzę, która dostaje się do oleju i zwiększa zużycie paliwa. Czyszczenie wtryskiwaczy może być skuteczną alternatywą mechanicznej regeneracji tych elementów.