Pompa wody w samochodzie – co warto, a co trzeba o niej wiedzieć?

Pompa wody w samochodzie – co warto, a co trzeba o niej wiedzieć?

W świecie dzisiejszej motoryzacji skoncentrowanej na mocy silnika i najnowocześniejszych technologiach bezpieczeństwa, pompa wody może wydawać się mało istotnym elementem. Tymczasem jej funkcjonowanie ma bezpośredni wpływ na wydajność całego pojazdu. Warto więc wiedzieć więcej o tym, jak działa pompa wody i kiedy ją serwisować.

Co to jest pompa wody i gdzie się znajduje w samochodzie

Pompa wody w samochodzie, a właściwie pompa płynu chłodzącego, mimo że jest dość prosta konstrukcyjnie, pełni kluczową funkcję w systemie chłodzenia pojazdu. Ze względu na to, znajduje się blisko innych komponentów tego układu. W typowej konfiguracji pompa wody w samochodzie jest montowana w bloku silnika i jest napędzana przez pasek napędu osprzętu, lub pasek rozrządu, które są z kolei napędzane przez wał korbowy silnika.

Pompa zbudowana jest z korpusu i wirnika, osadzonego na wale. Kiedy silnik jest włączony, wirnik obraca się, powodując przepływ płynu chłodzącego. Płynne i wydajne obracanie się wału i wirnika umożliwiają łożyska. Między korpusem pompy a blokiem silnika znajduje się uszczelka. Jej zadaniem jest zapewnienie szczelności i zapobieganie wyciekom płynu chłodzącego.

Pamiętaj!

W niektórych nowocześniejszych pojazdach oraz w samochodach elektrycznych, pompy wody są napędzane elektrycznie i nie mają bezpośredniego połączenia mechanicznego z silnikiem. W takim przypadku mogą być umieszczone w mniej oczywistych miejscach. Samochody hybrydowe natomiast mają zazwyczaj dwa niezależne układy chłodzenia i dwie pompy wody – elektryczną i mechaniczną.

Pompa wody w samochodzie - gdzie się znajduje

Jak działa pompa wody w samochodzie

Zadaniem pompy wody w samochodzie jest przepompowywanie płynu chłodzącego przez system chłodzenia w celu utrzymania optymalnej temperatury silnika. Pompa pompuje płyn chłodzący przez kanały wewnątrz bloku i głowicy silnika do systemu chłodzenia samochodu, który obejmuje komponenty takie jak chłodnica, termostat i przewody chłodzące. Płyn chłodzący absorbuje ciepło z silnika i przekazuje je do chłodnicy, gdzie jest chłodzony przez przepływające przez nie powietrze, zanim ponownie wróci do silnika. W zależności od konstrukcji pojazdu, pompa wody może być napędzana na dwa sposoby.

Pompa wody napędzana mechanicznie

W samochodach z silnikiem spalinowym, pompa wody zazwyczaj jest napędzana mechanicznie, najczęściej przez pasek rozrządu lub pasek napędu osprzętu, które są z kolei napędzane przez wał korbowy silnika. Oznacza to, że prędkość pompy wody jest wprost proporcjonalna do prędkości obrotowej silnika. Gdy silnik pracuje na wysokich obrotach, pompa wody również pracuje szybko, przepompowując więcej płynu chłodzącego. Jest to efektywne podczas jazdy z większą prędkością, mniej podczas jazdy z niską prędkością lub podczas postoju, kiedy silnik wciąż generuje ciepło, ale pompa wody działa wolno.

Pompa wody napędzana elektrycznie

W niektórych nowoczesnych pojazdach, zwłaszcza tych z napędem hybrydowym lub elektrycznym, pompa wody jest napędzana elektrycznie. Elektryczna pompa wody ma kilka zalet. Po pierwsze, może pracować niezależnie od prędkości obrotowej silnika. To oznacza, że może przepompowywać płyn chłodzący z odpowiednią prędkością niezależnie od tego, czy samochód jest w ruchu czy stoi. Po drugie, może być kontrolowana za pomocą sterownika silnika (ECU), który może dostosowywać prędkość pompy do aktualnych potrzeb silnika, co może zwiększyć efektywność chłodzenia i poprawić osiągi silnika.

– Mając świadomość postępującej elektryfikacji rynku motoryzacyjnego i wzrostu liczby pojazdów hybrydowych i elektrycznych, firma NTN oferuje bogatą gamę elektrycznych pomp wody – mówi Bartłomiej Gimiński, Sales Area Manager. – Jako producent części do pomp wody, NTN zapewnia, że elektryczne pompy wody są w pełni zamienne z pompami OE i wykonane z komponentów o wysokiej jakości i odporności, co pomaga zagwarantować optymalną temperaturę pracy dzisiejszego, coraz bardziej złożonego układu silnika – dodaje.

Wyszukaj Warsztat:

Jakie są przyczyny awarii pompy wody

Jak każdy mechanizm, który jest silnie eksploatowany, tak i pompa wody w samochodzie może ulec uszkodzeniu z różnych powodów. Oto kilka najczęstszych przyczyn awarii pompy wody:

  • zużycie mechaniczne – z czasem poszczególne elementy pompy oraz inne części pojazdu biorące udział w jej napędzaniu (np. pasek), mogą ulec zużyciu,
  • uszkodzenie uszczelki – może ono powodować wyciek płynu chłodzącego,
  • wadliwy termostat – termostat jest elementem systemu chłodzenia, który reguluje przepływ płynu chłodzącego, jeśli jest uszkodzony i nie otwiera się prawidłowo, może prowadzić do przegrzewania silnika, co z kolei może uszkodzić pompę wody,
  • zanieczyszczenia w płynie chłodzącym – mogą doprowadzić do zablokowania pompy wody, co z kolei może prowadzić do jej uszkodzenia,
  • praca „na sucho” – płyn chłodniczy smaruje łożyska i uszczelnienia pompy. W razie jego braku szybko dochodzi do ich zatarcia i uszkodzenia. 

Sprawdzenie stanu pompy wody w aucie może okazać się skomplikowane i wymagać wiedzy technicznej. Dlatego w przypadku podejrzenia uszkodzenia pompy wody lub elementów wpływających na jej działanie, skontaktuj się z profesjonalnym mechanikiem z EuroWarsztatu:

Elementy, które powinny Cię zaniepokoić:

  • przegrzewanie silnika – to najbardziej oczywisty symptom, kiedy uszkodzona pompa nie przepompowuje prawidłowo płynu chłodzącego, silnik zaczyna się przegrzewać. Wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej może pokazywać wysokie temperatury lub kontrolka przegrzewania się silnika może zacząć migać,
  • wycieki płynu chłodzącego – jeśli zauważysz na ziemi pod samochodem plamy płynu chłodzącego, uszczelka pompy wody może być uszkodzona,
  • popękany, nieprawidłowo napięty pasek napędowy,
  • zgrzytanie lub piszczenie po uruchomieniu silnika – mogą oznaczać, że łożysko pompy wody jest uszkodzone,
  • problemy z ogrzewaniem w samochodzie – jeśli pompa wody jest uszkodzona, płyn chłodzący nie będzie prawidłowo krążyć, a to może skutkować słabą wydajnością chłodzenia, nawet jeśli płyn chłodzący jest na odpowiednim poziomie,
  • wibracje odczuwalne podczas prowadzenia pojazdu – jeśli wał pompy wody jest uszkodzony, może powodować nierównomierne obroty i wibracje,

Pompa wody w samochodzie

O czym należy pamiętać przy serwisowaniu pompy wody w samochodzie 

Serwisowanie pompy wody to istotny element utrzymania silnika w dobrej kondycji. Dlatego tak ważne są jej regularne kontrole, które mogą wykryć potencjalne problemy, zanim staną się one poważne.

– Warto pamiętać, że pompy wody często nie dają żadnych ostrzeżeń przed awarią, więc systematyczne wizyty w warsztacie samochodowym powinny wejść w nawyk każdego kierowcy – mówi Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Wymiana pompy wody jest skomplikowanym zadaniem wymagającym odpowiednich narzędzi i wiedzy technicznej. Błąd może skutkować nawet całkowitym zniszczeniem silnika, dlatego powinno się skorzystać z usług profesjonalnego mechanika – radzi. 

Wymianę pompy wody najlepiej wykonać razem z wymianą paska rozrządu. Wymiana obu części jednocześnie może zaoszczędzić czas i pieniądze w przyszłości. Ułatwia to producent części SNR oferując ponad 150 zestawów rozrządu z paskiem z pompą wody, odpowiadających zapotrzebowaniu większości aplikacji, produkowanych wedle zaleceń producentów.

Dowiedz się więcej: Czy wymienić pompę wody z rozrządem? Argumenty „za” i „przeciw”

Warto regularnie sprawdzać też poziom płynu chłodzącego i wymieniać go zgodnie z zaleceniem producenta samochodu, aby zapobiec uszkodzeniu pompy. Wreszcie, przy wymianie pompy wody, zawsze dobrze jest upewnić się, że nowa część jest zgodna z oryginalnym wyposażeniem (OE) samochodu. Ta zgodność, którą gwarantuje producent części SNR, sprawia, że nowa pompa wody będzie działać prawidłowo.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER