Sezonowa wymiana opon – 5 pytań, które najczęściej słyszymy w naszych warsztatach

Sezonowa wymiana opon – 5 pytań, które najczęściej słyszymy w naszych warsztatach

Choć wydaje się, że opony samochodowe to kwestia dla kierowców dość oczywista, wciąż pojawia się wiele wątpliwości dotyczących ich wymiany, doboru czy użytkowania. Oto 5 najczęściej pojawiających się pytań, które kierowcy kierują do naszych specjalistów, podczas wizyt w EuroWarsztacie.

Czy opony całoroczne (wielosezonowe) mają sens? 

Opony całoroczne, nazywane też wielosezonowymi, budzą wiele emocji wśród kierowców – mają wśród nich zagorzałych zwolenników lub przeciwników. By odpowiedzieć na pytanie dotyczące sensu wymiany opon na całoroczne, warto zrozumieć najpierw, czym one są. 
Opony wielosezonowe to rodzaj opon stworzonych tak, aby sprostać różnym warunkom pogodowym. Dzięki temu nie ma potrzeby dwukrotnie w roku odwiedzać warsztatu w celu wymiany opon na letnie czy zimowe.

Dowiedz się więcej: Kiedy należy sprawdzić geometrię kół

Wśród zalet opon całorocznych z pewnością można wymienić: oszczędność czasu i pieniędzy, wynikającą z zakupu jednego kompletu oraz uniknięcia kosztów ich wymiany dwa razy w roku, wszechstronność – zostały zaprojektowane tak, by radzić sobie zarówno w cieplejszych, jak i chłodniejszych warunkach, oraz wygodę – szczególnie dla osób, które jeżdżą mało i na krótkich dystansach. 

Jednak to co dla jednych będzie zaletą, dla innych będzie wadą. Wymiana opon na całoroczne to swojego rodzaju kompromis, ponieważ nie są one idealnie przystosowane ani do skrajnie gorących, ani zimnych warunków. Oznacza to, że w czasie upałów czy podczas mrozów nie będą działać tak dobrze jak specjalistyczne opony sezonowe. Dlatego nie zawsze będą odpowiednie – w regionach o bardzo surowych zimach lub upalnych latach opony sezonowe mogą okazać się bezpieczniejszym wyborem. Co więcej, w wielu przypadkach opony całoroczne mogą zużywać się nieco szybciej niż ich sezonowe odpowiedniki, więc oszczędność może być tylko pozorna, ponieważ trzeba zmieniać je na nowe częściej.

– Opony całoroczne mają sens dla osób, które szukają wygodnego i ekonomicznego rozwiązania, nie jeżdżą ekstremalnie dużo i nie oczekują od swojego samochodu maksymalnych osiągów w skrajnych warunkach pogodowych – wyjaśnia Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Jeśli jednak auto eksploatowane jest w regionie o bardzo zróżnicowanych warunkach pogodowych lub kierowcy zależy na optymalnej wydajności samochodu przez cały rok, warto rozważyć posiadanie dwóch kompletów opon – letnich i zimowych – dodaje.

Sezonowa wymiana opony - odkręcenie koła

Co daje pompowanie kół azotem i czy ma to sens?

Pompowanie kół azotem może dawać wiele korzyści zauważalnych podczas eksploatacji pojazdu. Oto najważniejsze zalety pompowania kół azotem:

  • stabilność ciśnienia – azot jest mniej reaktywny niż powietrze, co oznacza, że ciśnienie w oponach wypełnionych azotem jest bardziej stabilne, nawet przy zmieniających się temperaturach. W praktyce oznacza to rzadszą konieczność pompowania opon,
  • mniejsze ryzyko korozji – azot jest suchy, w przeciwieństwie do powietrza, które może zawierać parę wodną. Wilgoć w oponach może prowadzić do korozji felg, zwłaszcza tych aluminiowych,
  • dłuższa żywotność opon – teoretycznie azot może pomóc w redukcji procesów utleniania wewnętrznej warstwy opony, co może przedłużyć jej żywotność.
  • mniejsze zużycie paliwa – dzięki stabilnemu ciśnieniu w oponach, opory toczenia mogą być niższe, co potencjalnie prowadzi do oszczędności paliwa.

Czy zatem pompowanie kół azotem ma sens? To zależy od indywidualnych potrzeb i oczekiwań kierowcy. Dla większości różnica w codziennym użytkowaniu samochodu na oponach z azotem może być niewielka. Jeśli jednak zależy Ci na zapewnieniu wszelkich środków, które mogą przyczynić się do lepszej wydajności i dłuższej żywotności opon, pompowanie azotem może być rozwiązaniem wartym rozważenia.

Pamiętaj!

Nawet w oponach napełnionych azotem ciśnienie powoli spada. Dlatego regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach (niezależnie od tego, czy są napełnione powietrzem czy azotem), powinno być jednym z podstawowych nawyków każdego kierowcy. 

Wyszukaj Warsztat:

Jak często trzeba sprawdzać ciśnienie w oponach? 

Zaleca się sprawdzanie ciśnienia w oponach co najmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą. Ciśnienie w oponach najlepiej sprawdzać, gdy opony są zimne, ewentualnie po przejechaniu krótkiego dystansu lub po kilku godzinach postoju. Pomiar ciśnienia, kiedy opony są rozgrzane, da niewiarygodne wyniki. 

Pamiętaj!

Odczytując wartość ciśnienia na nanometrze, należy porównaj ją z zaleceniami producenta. Jeśli ciśnienie jest za niskie, należy dopompować opony. Jeśli jest za wysokie, należy wypuścić z nich nieco powietrza tak, by osiągnąć pożądane wartości.

Poprawne ciśnienie w oponach zapewnia bezpieczną i stabilną jazdę, minimalizuje ryzyko awarii opony i przedłuża jej żywotność, a także może przyczynić się do oszczędności paliwa. Dlatego warto wiedzieć, jak dbać o prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i wyrobić sobie nawyk stosowania się do tych zasad bez wyjątków.

Do jakiej głębokości bieżnika w oponie można jeździć? 

Zgodnie z normami prawnymi, w większości krajów europejskich, w tym w Polsce, minimalna dozwolona głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Jeżeli bieżnik w Twojej oponie jest płytszy niż ta wartość, opona jest uważana za zużytą i niebezpieczną w ruchu drogowym. Jeżdżenie na takich oponach wiąże się z konsekwencjami – grozi mandatem oraz utratą ważności badania technicznego pojazdu.

– Chociaż 1,6 mm to minimalna dozwolona wartość, wielu specjalistów z branży motoryzacyjnej rekomenduje wymianę opon już przy głębokości bieżnika wynoszącej 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych – ostrzega Andrzej Guzek z EuroWarsztatu. – Powód jest oczywisty: im wyższy bieżnik, tym większe bezpieczeństwo na drodze. Przy bardzo zużytym bieżniku znacznie pogarsza się zdolność opony do odprowadzania wody, co zwiększa ryzyko aquaplaningu, oraz pogarsza się jej przyczepność na śniegu w przypadku opon zimowych – tłumaczy.

Kiedy mówimy o bezpieczeństwie na drodze, nie dopuszczajmy kompromisów. Bieżnik opony na to bezpieczeństwo wpływa bezpośrednio. Z biegiem czasu, w miarę zużywania się opony, bieżnik staje się coraz płytszy, co negatywnie wpływa na właściwości jezdne opony, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

Jeśli masz wątpliwości co do stanu opon w Twoim aucie, warto skonsultować się ze specjalistami z EuroWarsztatu, którzy w najdokładniejszy możliwy sposób sprawdzą głębokość bieżnika przy użyciu profesjonalnego miernika.

Sezonowa wymiana opon - ściąganie opony z felgi

Czy warto zamieniać opony miejscami?

Zamiana opon miejscami to praktyka polegająca na przenoszeniu opon z jednej osi pojazdu na drugą, często również z jednej strony na drugą (np. z lewego przodu na prawy tył). Rotowanie opon stosowane jest dla zapewnienia równomiernego zużycia wszystkich opon, co może przedłużyć ich żywotność. Co więcej, dzięki równomiernemu zużyciu można uniknąć przedwczesnej wymiany jednej lub dwóch opon, co jest bardziej ekonomiczne w dłuższej perspektywie. Dodatkowo, równomiernie zużyte opony mogą przyczynić się do lepszej stabilności i przewidywalności zachowania pojazdu na drodze. 

– To naturalne, że niektóre opony, w zależności od pozycji w pojeździe, zużywają się szybciej niż inne – wyjaśnia Andrzej Guzek z EuroWarsztatu. – W samochodach z napędem na przednie koła, przednie opony zużywają się szybciej niż tylne, ponieważ przenoszą napęd i często są bardziej obciążone podczas skręcania. W samochodach z napędem na tylne koła sytuacja jest odwrotna. Choć w samochodach z napędem na wszystkie koła, opony mogą zużywać się bardziej równomiernie, to mimo wszystko nadal mogą występować różnice między nimi. Zamieniając opony miejscami, głównym celem będzie więc zawsze równomierne zużycie wszystkich opon – dodaje.

Zamiana opon miejscami jest więc zalecaną czynnością, która ma na celu optymalizację żywotności opon i poprawę bezpieczeństwa. Jeśli nie jesteś pewny, jak to zrobić lub w jakim momencie powinieneś to zrobić, warto skonsultować się z zaufanym mechanikiem z EuroWarsztatu. 

Pamiętaj!

Zamiana opon miejscami jest bezpieczna, pod warunkiem że jest przeprowadzana prawidłowo. Ważne jest, aby zachować odpowiednią konfigurację opon sezonowych (opony zimowe z przodu i z tyłu lub opony letnie z przodu i z tyłu).

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER