Czy wymieniać pompę wody z rozrządem? Argumenty „za” i „przeciw”
Każdy kierowca wie, jak istotną rolę pełni układ rozrządu w każdym pojeździe. Steruje on kluczowymi elementami silnika i odpowiada m.in. za dostarczenie ładunku do cylindra oraz odprowadzenie spalin do kanałów wylotowych. Wiemy też, że jak nie wymienimy na czas paska rozrządu (tu przeczytasz o tym, co ile należy wymienić pasek rozrządu w samochodzie) – nie pojedziemy. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę jak odpowiednie serwisowanie całego układu jest ważne.
Układ rozrządu składa się z wielu komponentów. Oprócz paska rozrządu, należy wymienić również części współpracujące:
- rolki napinające (napinacze),
- rolki prowadzące,
- pompę wody (przeczytaj więcej o pompie wody w samochodzie)
- bieżnie ślizgowe.
Wszystkie te elementy, tworząc układ rozrządu, mają wpływ na prawidłową pracę silnika.
Można porównać to do systemu naczyń połączonych, gdzie jedna usterka rzutuje na funkcjonowanie innych podzespołów. Trwałość jednego elementu, przekłada się na trwałość pozostałych.
Zatem, przestrzegając terminów wymiany rozrządu, pamiętajmy o wszystkich jego elementach jako o całości.
Czy trzeba wymienić pompę wody przy rozrządzie?
Pompa wody zapewnia stały obieg płynu chłodzącego, dzięki czemu utrzymuje odpowiednią temperaturę silnika. A jako część układu rozrządu, powinna być systematycznie wymieniana.
Poniżej przedstawiamy najczęściej padające argumenty mechaników za wymianą pompy wody wraz z rozrządem i przeciwko jej wymianie.
Argumenty przeciw wymianie:
- Wymiana pompy przy rozrządzie generuje dodatkowe koszty serwisowania pojazdu.
- Ryzyko, że pompa padnie w nowym samochodzie jest mniejsze, więc nie warto jej wymieniać wraz z wymianą pierwszego rozrządu. Według powszechnej opinii można to robić przy co drugiej wymianie rozrządu. To uzasadnienie dotyczy szczególnie kierowników flot w firmach, którzy myślą o sprzedaży auta w niedalekim terminie.
- „Po co wymieniać coś, co jest dobre”? Najczęściej padające zdanie tłumaczone tym, że można kupić i zainstalować nową pompę, dopiero przy rozpoznaniu pierwszych objaw uszkodzenia starej.
Argumenty za wymianą:
- Generalnie nie kwestionujemy zaleceń producentów. Jeśli nie wymienimy wszystkich elementów współpracujących układu wedle zaleceń, możemy utrudnić sobie drogę do dochodzenia roszczeń gwarancyjnych.
- W sytuacji ewentualnego uszkodzenia pompy, żeby się do niej dostać trzeba rozebrać rozrząd. Jest to czasochłonne i dosyć kosztowne. Dlatego warto wykorzystać okazję i zrobić wszystko w jednym czasie. Minimalizujmy przy tym koszty! Zakup pompy jest niewielki i nie musimy dodatkowo płacić za ponowną robociznę. Ponadto, unikamy strat z powodowanego kolejnym przestojem pojazdu, który w tym czasie może być wykorzystywany do pracy.
- Długa jazda z uszkodzoną pompą wody może stać się przyczyną przegrzania silnika, a w rezultacie prowadzić do jego uszkodzenia. Zatarcie silnika to jeden z najczarniejszych scenariuszy dla kierowcy.
- Pompa wody pracuje w bardzo ciężkich warunkach, więc jest mocno eksploatowana: długie trasy, częste uruchamianie pojazdu, wysokie temperatury. Jeśli wymienisz napinacze, rolki i paski, a nie wymienisz pompy to staje się ona najbardziej i najszybciej narażonym elementem na uszkodzenia. Jeżeli uszczelniacz przepuszcza wodę, wtedy żywotność pompy maleje drastycznie.
- Wolimy działać profilaktycznie, w myśl zasady „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Stara zasada jak świat, ale niezmiennie trafna.
Więcej argumentów przemawia na korzyść wymiany pompy przy wymianie rozrządu, bo w wielu przypadkach inwestycja = oszczędność!
Ile kosztuje wymiana rozrządu i pompy wody?
Przykład: Skoda Octavia 2019r. 2.0 TDI
Zalecenia Producenta: przewiduje pierwszą wymianę zestawu rozrządu przy przebiegu 210 000 km
Na podstawie Skody, sprawdziliśmy, czy opłaca się zakup zestawu rozrządu z pompą wody, czy lepszą opcją będzie zakup pompy poza zastawem.
Czas Robocizny [rbh]:
Finalnie = 5,6 godz.
- Wymiana samej pompy wody - 2,5 godz.
- Wymiana zestawu rozrządu wraz z pompą wody = 3,9 godz.
Części Continental: |
|
|
|
Usługa w sieci Eurowarsztat robocizna z częściami Continental przy stawce 110 zł* netto/rbh: |
|
|
|
Koszt wymiany każdej części osobno = 1152 zł, a przy równoczesnej wymianie = 929 zł
Części oryginalne: |
|
|
|
Usługa w ASO robocizna, części oryginalne przy stawce 170 zł* netto/rbh: |
|
|
|
Koszt wymiany każdej części osobno = 2039 zł, a przy równoczesnej wymianie = 1741 zł
*ceny uzyskane na podstawie wywiadów telefonicznych do serwisów w czerwcu 2020r.
Wniosek
Nie zaoszczędzimy wiele, nie wymieniając pompy. Za to więcej możemy stracić doprowadzając do nieprzewidzianych awarii, a w konsekwencji wyższych kosztów serwisowania pojazdu. Przy naprawie jednego auta jest to nawet o 300 zł więcej. Pomnóżmy to teraz przez ilość samochodów w firmie, a kwota zrobi się potężna.
Wymieniając pompę przy wymianie rozrządu, minimalizujemy ryzyko szybszego powrotu do serwisu oraz narażenia pojazdu na dodatkowe awarie, w tym awarie silnika. Zapobiegliwość może w tym przypadku okazać się zbawienna dla pracy całego silnika.
Początkowe oszczędności są pozorne i krótkotrwałe. Jeśli pomyślimy wcześniej kompleksowo, to w rezultacie zminimalizujemy koszty serwisowania całego auta, mimo początkowej inwestycji.
Zapobiegliwość i rozsądne oszacowanie ostatecznych kosztów, to pierwszy krok ku mądremu zarządzaniu flotą!
Jakie są powody uszkodzenia pompy wody:
- stosowanie niewłaściwego płynu chłodzącego,
- nieregularna wymiana pompy wody,
- wada fabryczna,
- złe serwisowanie auta.
Jak są objawy uszkodzenia pompy wody:
- spadek płynu chłodzącego i plama na parkingu, wskazują na wycieki płynu związane z uszczelnieniem,
- zanieczyszczenia na korpusie pompy,
- szybko rosnąca temperatura płynu chłodniczego (przy pompie wody sterowanej elektrycznie zwiększona jest temperatura cieczy chłodzącej oraz komunikat systemu diagnostyki pokładowej)
- hałas w okolicy układu rozrządu
Któryś z objawów dotyczy Twojego samochodu? Skontaktuj się z najbliższym serwisem!