Zużycie łańcucha rozrządu i jego wpływ na osiągi silnika

Zużycie łańcucha rozrządu i jego wpływ na osiągi silnika

Szybkoobrotowe silniki montowane w samochodach osobowych i dostawczych często wyposażone są w metalowy łańcuch rozrządu, który pracuje wewnątrz silnika i jest smarowany olejem silnikowym. Łączy ze sobą wał korbowy z wałkiem rozrządu, co pozwala sterować otwieraniem i zamykaniem zaworów dolotowych i wylotowych. Wraz z upływem czasu i eksploatacji łańcuch ulega stopniowemu wydłużeniu. To z kolei może prowadzić do problemów z synchronizacją wału korbowego z wałkiem rozrządu, co uniemożliwia precyzyjne sterowanie fazami otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wylotowych. Skutkiem jest spadek osiągów silnika, zwiększona emisja, a w skrajnym przypadku uszkodzenie silnika. Do rozciągnięcia napędu łańcuchowego może dojść w wielu elementach układu.

Łańcuch - zużywają się głównie sworznie i tulejki Koła zębate - powierzchnia współpracująca z łańcuchem rozrządu, zużycie zębów koła

Napinacz - z biegiem czasu spada siła napinająca, co uniemożliwia kontrolę właściwego naprężenia łańcucha

Szyny napinające i prowadzące łańcucha - zużywają się podobnie jak i inne elementy, na powierzchni roboczej pojawiają się rowki

 

Wraz z rozwojem konstrukcji silników spalinowych spada ich waga, pojemność, a jednocześnie rośnie moc. Szczególnie w wysilonych silnikach wysokoprężnych i benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, współpracujące i połączone ze sobą ruchome elementy poddawane są wysokim obciążeniom. Ze względu na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin oraz stosowanie rozwiązań pozwalających je spełnić, takich jak układy start-stop, czy napędy hybrydowe, zachodzi również konieczność ograniczenia do minimum zużycia łańcucha rozrządu. Ciągłe obciążenia obrotowe łańcucha i kół zębatych, połączone z siłami dynamicznymi wewnątrz silnika spalinowego przyczyniają się do zużycia. Również zjawisko starzenia się oleju i pogarszania jego właściwości smarnych odgrywa tu znaczącą rolę. Na zużycie napędu łańcuchowego może mieć wpływ wiele czynników, takich jak chociażby stale powtarzający się ruch obrotowy ogniw lub tulejek względem nieruchomych sworzni, obecność nadmiernej ilości sadzy i kwasów w oleju, a także ciągła praca połączonych ze sobą elementów układu.

Ze względu na to, że łańcuch rozrządu ulega zużyciu, a pomiędzy powierzchniami, które są w bezpośrednim kontakcie, powstaje luz, dochodzi do rozciągania łańcucha oraz zmiany sposobu wchodzenia łańcucha na koła zębate. Zjawisko to zachodzi na rolkach łańcucha rolkowego oraz sworzniach i ogniwach. Może ono doprowadzić do osłabienia układu skutkującego uszkodzeniem napędu łańcuchowego.

Zestawy łańcucha rozrządu Febi odpowiadają najnowszym rozwiązaniom technicznym. Stosowane są ulepszone elementy, które obejmują wzmocnione prowadnice łańcucha posiadające zoptymalizowaną powierzchnię roboczą oraz doskonałej jakości łańcuchy z powłoką TRITAN®. Powłoka ta redukuje tarcie, a tym samym zmniejsza zużycie mechaniczne, a także zapotrzebowanie na paliwo. Dostarczane w zestawach koła zębate zostały skonstruowane pod kątem obniżenia obciążenia łańcucha i napinaczy. Charakteryzują się poprawioną charakterystyką tłumienia. Cały zestaw naprawczy łańcucha rozrządu febi zapewnia znacznie poprawione parametry pracy w zakresie tarcia i wytrzymałości. Pozwala na pewną i bezpieczną eksploatację, pozytywnie wpływając na obniżenie hałasu, wibracji oraz uciążliwości pracy (NVH).

 

Warto zaufać oferowanym w jakości OE częściom zamiennym Febi oraz specjalistom z sieci EuroWarsztat.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco