Rozrusznik nie przestaje się obracać - co zrobić?

Rozrusznik nie przestaje się obracać - co zrobić?

Rozrusznik to ważny element w układzie elektrycznym samochodu, który uruchamia silnik! Ta część może ulec różnym usterkom, na przykład w postaci ciągłej pracy. Co zrobić, gdy rozrusznik nie przestaje się obracać? Sprawdź możliwe przyczyny!

Rozrusznik uruchamia silnik spalinowy. Najczęściej spotykane rozruszniki elektryczne, to silniki prądu stałego, które służą do obracania wału korbowego silnika oraz do nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej. Prędkość ta pozwala na rozpoczęcie samodzielnej pracy przez silnik. Rozrusznik pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora podczas uruchamiania silnika. Składa się on m.in. z głowicy, bendiksa (wraz z zabezpieczeniem oraz podstawą zabezpieczenia), przekładni, automatu i jego sprężyny, pokrywy przekładni, wirnika, stojana, szczotkotrzymacza oraz tylnej pokrywy. Całość uzupełniają odpowiednie śruby.

 

Budowa rozrusznika

 Ten ważny element w układzie elektrycznym samochodu może ulec różnym usterkom. Jeśli uszkodzenie daje o sobie znać w postaci ciągłej pracy rozrusznika (nie przestaje się obracać) w przypadku, gdy powinien się zatrzymać, to możliwe są poniższe usterki m.in. o charakterze mechanicznym.

- Uszkodzony i przycierający się łącznik elektromagnetyczny w tulei bądź w widełkach. Przyczyną takiego uszkodzenia może być zabrudzenie pyłem lub zgęstniałym starym smarem. Naprawa polega na wymianie łącznika elektromagnetycznego na nowy lub jego oczyszczenie.

- Uszkodzony zębnik bendiksu kleszczący się w zębniku koła zamachowego. Konieczna będzie wizyta w warsztacie mechaniki pojazdowej celem oględzin kilku elementów oraz wymiany bendiksu.

- Uszkodzony zębnik wieńca koła zamachowego kleszczący się w zębniku bendiksu lub suma uszkodzeń tych obu elementów.

Uszkodzenie zębników nie musi powodować ciągłej pracy rozrusznika, a tylko ich zwłoczne rozłączenie. Podczas oględzin tych elementów w warsztacie mechaniki pojazdowej dokonana będzie diagnostyka. W grę wchodzi także wymiana wieńca koła zamachowego, a w skrajnych przypadkach wymiana obu tych elementów.

Warto na bieżąco diagnozować występujące usterki:

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER