< powrót
Jak sprawdzić rozrusznik bez jego demontażu?

Nowoczesne samochody są nie tylko coraz bezpieczniejsze, ale zapewniają też coraz lepszy komfort obsługi. Analogowe wskaźniki, przyciski i pokrętła odchodzą do lamusa na rzecz m.in. ekranów dotykowych, dlatego coraz rzadziej otwieramy maskę silnika i interesujemy się tym, co jest pod klapą. Nic więc dziwnego, że w wielu modelach jednostka napędowa jest osłonięta i prawie całkowicie wypełnia komorę silnikową. 

Usterki wciąż się jednak zdarzają, dlatego pytanie: co zrobić, kiedy jednak nie uda nam się uruchomić silnika? 

Akumulator, a może rozrusznik  

Naturalnie, pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie akumulatora. To właśnie on jest bowiem najczęstszą przyczyną problemów z rozruchem silnika. 

Źródłem kłopotów może być sama kondycja akumulatora lub klem, a więc połączeń przewodów z zaciskami. Jeśli w momencie próby uruchomienia silnika światła i kontrolki gasną lub mocno przygasają, a rozrusznik nie pracuje poprawnie, możemy być praktycznie pewni, że winny jest akumulator. W takich sytuacjach czasami wystarczy jedynie sprawdzić go, naładować i oczyścić styki. A kiedy musimy pilnie skorzystać z samochodu, można wykorzystać dodatkowy akumulator z innego auta. 

Może się jednak zdarzyć, że nawet wtedy samochód nie chce zapalić. Jeśli objawy są identyczne, może to oznaczać uszkodzenie rozrusznika. 

Sprawdź połączenia silnoprądowe 

Jeżeli podczas próby rozruchu światła nie przygasają, a rozrusznik słabo „kręci”, przyczyną może być zły stan któregoś z połączeń silnoprądowych. 

Należy bowiem pamiętać, że podczas rozruchu z akumulatora do rozrusznika płynie prąd o wartości kilkuset amperów. Przy tak dużych wartościach, każde połączenie elektryczne wykonane grubymi przewodami musi być w pełni sprawne. Między akumulatorem i rozrusznikiem jest bardzo wiele takich połączeń, przez co niesprawność któregokolwiek z nich uniemożliwi poprawną pracę. 

Poniższy schemat przedstawia połączenia akumulatora i rozrusznika. Znaki zapytania określają miejsca, które mogą być przyczyną trudności w rozruchu.

Schemat połączenia akumulatora z rozrusznikiem

Połączenia między akumulatorem i rozrusznikiem. Schemat AS-PL

Wykonaj próbę rozrusznika 

Może się jednak zdarzyć, że przy próbie uruchamiania silnika w ogóle nie słychać reakcji rozrusznika. Może to oznaczać, że na zacisku „start” (potencjał 50) nie pojawia się napięcie o mocy 12 V. Przyczyn tego może być oczywiście wiele, a dostęp do elementów pośredniczących jest często mocno utrudniony. Aby zlokalizować źródło usterki, potrzebne są odpowiednie narzędzia. 

Warto także wykonać próbę uruchomienia rozrusznika z pominięciem wszystkich elementów pośredniczących między stacyjką, a rozrusznikiem.

Zaciski rozrusznika
Zaciski rozrusznika. Schemat AS-PL

Jak to zrobić? Do takiej próby wystarczy kawałek izolowanego przewodu, przy pomocy którego na chwilę wykonujemy połączenie na zaciskach rozrusznika

Jeden koniec przewodu przykładamy do wyższego grubego zacisku (12 V – potencjał 30), a drugim dotykamy na chwilę zacisku, do którego doprowadzony jest cienki przewód („start” – potencjał 50). Brak reakcji rozrusznika oznacza, że jest on uszkodzony. Jeśli natomiast reaguje, oznacza to, że mamy błąd w instalacji lub którymś z urządzeń pośredniczących. 

Na koniec warto przypomnieć, że nowe samochody posiadają coraz lepiej rozbudowany system kontroli bezpieczeństwa. W przypadku niektórych usterek, taki system może umożliwić dojechanie do celu, ale uniemożliwi już ponowne uruchomienie silnika.

 

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN