< powrót
Typowe uszkodzenia rozrusznika – objawy i przyczyny awarii

Rozrusznik w samochodzie z czasem może ulegać uszkodzeniom lub zupełnie przestać działać. Jednak zanim to się stanie, wysyła kilka znaków ostrzegawczych. Jakie objawy daje zepsuty rozrusznik i jakie są przyczyny uszkodzenia rozrusznika?

Rozrusznik – co to jest?

Rozrusznik w samochodzie to urządzenie elektryczne, które służy do bezpiecznego uruchamiania  silnika. . – Rozrusznik to silnik prądu stałego, który służy do obracania wału korbowego silnika i nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której silnik może rozpocząć samodzielną pracę – wyjaśnia Michał Czarzasty, Dyrektor ds. Produkcji w AS-PL Sp. z o.o., firmie znajdującej się w czołówce wiodących dostawców części i podzespołów elektrycznych do pojazdów.

Jakie są przyczyny uszkodzenia rozrusznika?

Podobnie jak w przypadku wszystkich części samochodowych rozrusznik z biegiem czasu ulega zużyciu. Jeśli rozrusznik nie obraca się lub nie kręci wystarczająco szybko, może wymagać naprawy lub wymiany.

„Padający rozrusznik jakie ma objawy, zanim zupełnie się zepsuje?” To jedno z częściej zadawanych przez kierowców pytań, na jakie odpowiadają mechanicy w serwisach sieci EuroWarsztat. Bo choć kłopoty z rozrusznikiem są powszechne, kierowcy często mylą je z innymi awariami samochodowymi. Testem dla rozrusznika samochodu jest zawsze moment, w którym próbujesz uruchomić silnik. Problemy, które możesz wtedy napotkać to:

  • Rozrusznik nie reaguje

Naciskasz przycisk start lub przekręcasz kluczyk, a silnik nie chce się uruchomić. Jeśli tak się stanie, najprawdopodobniej problem może dotyczyć m.in. układu elektrycznego.

Pierwszym problemem, który nasuwa się na myśl podczas rozmów o awarii rozrusznika, jest brak reakcji po przekręceniu kluczyka – mówi Michał Czarzasty. – Winy szukać możemy m.in. w uszkodzonej stacyjce lub rozładowanym akumulatorze – wyjaśnia.

Do sprawdzenia w pierwszej kolejności jest akumulator. Brak reakcji po przekręceniu kluczyka może  wskazywać na rozładowany akumulator. Aby wyeliminować ten problem, upewnij się, że zaczniesz jazdę z w pełni naładowaną baterią. Wykluczenie kłopotów z akumulatorem pozwala na dalsze diagnozowanie auta.

  • Rozrusznik kręci, ale nie odpala

Jeśli rozrusznik obraca się, ale nie jest w stanie uruchomić silnika, przyczyny należy szukać w uszkodzonym bendiksie, a dokładnie w jego zębach, które nie zazębiają się z kołem zamachowym – tłumaczy dalej Michał Czarzasty.

Uszkodzony bendiks rozrusznika objawy daje również w formie hałasu i poszarpywania wynikającego z nieprawidłowości we współpracy z uzębieniem koła zamachowego.

  • Rozrusznik kręci wolno

Trudne lub powolne uruchamianie silnika może wynikać z problemów z zasilaniem elektrycznym – uszkodzonymi przewodami, nieprawidłowo podłączonymi klemami na akumulatorze lub ich zanieczyszczeniem. Słaba praca rozrusznika to efekt przerw w obwodzie elektrycznym wirnika lub stojana, albo uszkodzeń, którym mogły ulec poszczególne części rozrusznika: wirnik bądź szczotki 

  • Rozrusznik raz kręci, raz nie

Próbujesz uruchomić silnik, ale ten się nie uruchamia? Potem próbujesz jeszcze raz i… działa? Najprawdopodobniej jest to spowodowane problemem z przekaźnikiem. Zepsuty rozrusznik dający objawy tylko sporadycznie, w rzeczywistości może być efektem np. brudnego lub luźnego okablowania. 

  • Po uruchomieniu silnika rozrusznik nadal działa

Ten problem zwykle wskazuje na uszkodzoną stacyjkę. Może również sugerować, że masz poważny problem w obwodach elektrycznych systemu.

Problem ten mogą powodować także uszkodzone zębniki – dochodzi wówczas do mechanicznego klinowania się zębów i co za tym idzie zwłocznego cofnięcia się bendiksa. Dłuższa praca bendiksa z wieńcem koła zamachowego powoduje odbarwienie tego elementu poprzez tarcie.

Powodem dalszej pracy rozrusznika (bendiks jest cofnięty) są „zespawane” styki w łączniku elektromagnetycznym („sklejone” styki, które po rozłączeniu stacyjki pozostają nadal zwarte). Ma to zazwyczaj miejsce, kiedy styki oraz sprężyna w kopułce łącznika elektromagnetycznego są już zużyte.

Przyczyną niewyłączania się rozrusznika może być też kleszczący się rdzeń łącznika elektromagnetycznego

  • Słychać zgrzytanie po uruchomieniu silnika

Zgrzytający dźwięk po przekręceniu kluczyka jest oznaką problemu mechanicznego, a nie elektrycznego. Zwykle winowajcami są koła zębate, które łączą się z rozrusznikiem – mogą nie pracować tak, jak powinny, lub zużywają się. 

  • Po przekręceniu kluczyka, bez rozruchu, słychać wycie

Tu również mógł się po prostu rozładować akumulator, jednak zazwyczaj winny jest temu elektromagnes albo zużyte szczotki. Przy ich sprawności zawieść mogło uzwojenie wirnika albo stojan.

Jak widać, zepsuty rozrusznik objawy może dawać różne. By wykluczyć lub potwierdzić i dokładnie zdiagnozować problemy z rozrusznikiem, najlepiej zdać się na wiedzę i doświadczenie fachowca. W serwisach sieci EuroWarsztat sprawdzisz, w jakiej kondycji jest rozrusznik w Twoim samochodzie.

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym sprawdzisz rozrusznik

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco