Gdy rozrusznik nie przestaje się kręcić - przyczyny mechaniczne

Gdy rozrusznik nie przestaje się kręcić - przyczyny mechaniczne

Najpopularniejsze i najczęściej montowane w pojazdach spalinowych są rozruszniki elektryczne. Te silniki prądu stałego służą do obracania wału korbowego, przez co nadaje się mu odpowiednią prędkość obrotową. Uzyskana prędkość pozwala na rozpoczęcie samodzielnej pracy przez silnik. Najwięcej energii pobieranej z akumulatora następuje właśnie podczas uruchamiania silnika.

Rozrusznik składa się z m.in. głowicy, bendiksa (wraz z zabezpieczeniami oraz podstawą zabezpieczenia), przekładni, automatu i jego sprężyny, pokrywy przekładni, wirnika, stojana, szczotkotrzymacza oraz tylnej pokrywy. Całość uzupełniają odpowiednie śruby.

 

Budowa rozrusznika. Schemat AS-PL

 

Niestety jak każde urządzenie, rozrusznik może ulec różnym usterkom, które należy niezwłocznie zdiagnozować i naprawić. Jeśli rozrusznik cały czas pracuje (nie przestaje się obracać) w przypadku, gdy powinien się zatrzymać, problem może być m.in. o charakterze mechanicznym.

Aby uniknąć kosztownych napraw, należy szybko udać się z wizytą do warsztatu mechaniki samochodowej, gdy zauważymy problem z uszkodzonym zębnikiem bendiksu. Szczególnie jeśli będzie się on zacinał w zębniku koła zamachowego.

Zabrudzenie pyłem lub zgęstniałym starym smarem może być przyczyną uszkodzonego i przecierającego się łącznika elektromagnetycznego w tulei, lub w widełkach. W tym przypadku oczyszczeniu lub wymianie na nowy podlega łącznik elektromagnetyczny.

Uszkodzony zębnik wieńca koła zamachowego, który kleszczy się w zębniku bendiksu lub suma uszkodzeń tych obu elementów.

Uszkodzenie zębników nie zawsze powoduje ciągłą pracę rozrusznika. Czasem może dojść także do ich zwłocznego rozłączenia. Nie mniej jednak, jeśli zauważymy jakiekolwiek problemy z rozrusznikiem, warto udać się do warsztatu mechaniki samochodowej i poprosić o szczegółową diagnostykę. Być może konieczna będzie wymiana wieńca koła zamachowego, a nawet bendiksu. Wcześniejsze zdiagnozowanie problemu pozwoli uniknąć kosztownych wizyt w warsztatach i dłuższego unieruchomienia pojazdu u mechanika.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER