Rozrusznik nie przestaje się obracać – przyczyny elektryczne
Najczęściej stosowanymi rozrusznikami w pojazdach z silnikiem spalinowym są rozruszniki elektryczne. Można je inaczej nazwać silnikami prądu stałego, które obracają wałem korbowym silnika i nadają mu odpowiednią prędkość obrotową, która pozwala mu rozpocząć samodzielną pracę. Najwięcej energii elektrycznej z akumulatora rozrusznik pobiera podczas uruchamiania silnika. Rozrusznik składa się m.in. z głowicy, bendiksa (wraz z zabezpieczeniem oraz podstawą zabezpieczenia), przekładni, automatu i jego sprężyny, wirnika, stojana, szczotkotrzymacza oraz tylnej pokrywy. Całość uzupełniają śruby.
Budowa rozrusznika. Schemat AS-PL.
Rozrusznik może ulec różnym usterkom. Jedną z nich może być brak jego reakcji po przekręceniu kluczyka do stanu spoczynku. Rozrusznik pracuje dalej, podczas gdy powinien się zatrzymać. W takim przypadku możliwe są m.in. usterki o charakterze elektrycznym.
Przyczyny elektryczne usterki
- Uszkodzona mogła zostać stacyjka lub elektroniczny układ załączający rozrusznik (w przypadku aut, w których do rozruchu nie potrzebujemy kluczyka), czyli końcowy stopień mocy (przekaźnik lub tranzystor kluczący tenże przekaźnik). Rozwiązania tego problemu należy szukać w elektrycznym układzie rozruchu. Jeśli wyeliminowaliśmy awarię stacyjki, to konieczna będzie dalsza diagnostyka.
- Automat rozrusznika (styki łącznika elektromagnetycznego) uległ sklejeniu/zwarciu. Rozwiązaniem tego problemu będzie zakupienie nowego automatu. Jeśli zaś bendiks przybrał kolor czarnej popalonej stali, świadczy to też o jego uszkodzeniu i należy go wymienić.
Jeśli wyeliminowaliśmy przyczyny awarii elektrycznych, powinniśmy się przyjrzeć także tym elementom od strony mechanicznej. W tym celu warto odwiedzić specjalistyczny warsztat mechaniki pojazdowej, aby móc lepiej go zdiagnozować i wymienić uszkodzone elementy.
Warto na bieżąco diagnozować występujące usterki !