Problemy z pracą rozrusznika? Sprawdź możliwe przyczyny!
Masz kłopot z uruchomieniem auta, bo rozrusznik obraca wałem korbowym silnika zbyt wolno? Sprawdź możliwe przyczyny i dowiedz się jak przywrócić sprawność swojej maszynie!
Rozrusznik „nie kręci” wałem korbowym silnika – możliwe przyczyny
Wał korbowy służy do zamiany ruchu posuwistego tłoka oraz korbowodu na ruch obrotowy. Składa się z czopów (główne oraz korbowe) przesuniętych względem swojej osi, ramion wału z przeciwciężarami, tarczy koła zamachowego oraz z ramienia wykorbienia, które łączy czopy. Wał wykuwany jest zazwyczaj ze stali niestopowej o wyższej jakości. Dla zapewnienia odpowiedniej twardości, stosuje się hartowanie powierzchniowe lub nawęglanie (dla wałów ze stali stopowych). W większości silników występuje łożyskowanie wałów korbowych co każdy cylinder.
Rozrusznik służy do uruchamiania silnika spalinowego i najczęściej stosowane są rozruszniki elektryczne. Są to silniki prądu stałego służące do obracania wału korbowego silnika oraz nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, która pozwala silnikowi na rozpoczęcie samodzielnej pracy. Rozrusznik elektryczny w krótkich okresach, podczas uruchamiania silnika, pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora.
Budowa rozrusznika. Schemat AS-PL
Oba elementy bardzo ściśle współpracują ze sobą i są ważne dla prawidłowej pracy silnika. Przyczyn zaburzenia w pracy między tymi komponentami, może być wiele.
Przy normalnej pracy rozrusznika, ale braku efektu pracy koła zamachowego/silnika, można wziąć pod uwagę kilka opcji:
a) Uszkodzony rozrusznik (awaria bendiksa lub przekładni planetarnej. Efektem towarzyszącym jest hałas)
b) Uszkodzone koło zamachowe, ewentualnie inne elementy silnika
Przy braku odgłosu pracy rozrusznika i mocno przygasających kontrolkach możliwe:
a) Rozrusznik jest zablokowany/uszkodzony (uszkodzeniu mogła ulec przekładnia, tuleje ślizgowe, które z powodu wytarcia powodują, iż wirnik nie okręca się w stojanie tylko zostaje przyciągany do jego ścian, co właśnie owo tarcie powoduje. Można to porównać do efektu elektromagnesu).
b) Silnik jest zablokowany - doszło do awarii mechanicznej
Przy braku odgłosu pracy rozrusznika oraz braku organoleptycznych (słuchowo/wzrokowych) objawów pracy łącznika elektromagnetycznego (automatu), przyczyny mogą być następujące:
a) Usterka stacyjki, sterowania i przewodów/złączy (automatu oraz przekaźników pośrednich sterowanych przez załączenie stacyjki, o ile występują w instalacji)
b) Usterka cewki automatu
Słyszalne jest „tyknięcie” automatu (słychać pracę łącznika elektromagnetycznego) i widoczne są delikatnie przygasające kontrolki. W tym wypadku mogą być to:
a) Zwory (styki stałe oraz zwora ruchoma) automatu, które nie przekazują prądu
b) Uszkodzony wirnik lub stojan rozrusznika (o ile nie jest to stojan z magnesami stałymi)
Od powyższych awarii mogą wystąpić odstępstwa np. w autach nowszej generacji, gdzie stosuje się stabilizację napięcia czyli konwertery DC/DC, które mają zapobiegać krótkotrwałym zakłóceniom, zanikom napięć, czy też stabilizować pozyskane napięcie z rekuperacji energii hamowania.
Warto na bieżąco obserwować jego pracę i diagnozować występujące usterki: