< powrót
Rozrusznik nie kręci wałem korbowym silnika?

Wał korbowy służy do zamiany ruchu posuwistego tłoka oraz korbowodu na ruch obrotowy. Składa się z czopów (główne oraz korbowe) przesuniętych względem swojej osi, ramion wału z przeciwciężarami, tarczy koła zamachowego oraz z ramienia wykorbienia, które łączy czopy. Wał wykuwany jest zazwyczaj ze stali niestopowej o wyższej jakości. Dla zapewnienia odpowiedniej twardości, stosuje się hartowanie powierzchniowe lub nawęglanie (dla wałów ze stali stopowych). W większości silników występuje łożyskowanie wałów korbowych co każdy cylinder.

Rozrusznik służy do uruchamiania silnika spalinowego i najczęściej stosowane są rozruszniki elektryczne. Są to silniki prądu stałego służące do obracania wału korbowego silnika oraz nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, która pozwala silnikowi na rozpoczęcie samodzielnej pracy. Rozrusznik elektryczny w krótkich okresach, podczas uruchamiania silnika, pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora.

 

Budowa rozrusznika. Schemat AS-PL

 

Oba elementy bardzo ściśle współpracują ze sobą i są ważne dla prawidłowej pracy silnika. Przyczyn zaburzenia w pracy między tymi komponentami, może być wiele.

Przy normalnej pracy rozrusznika, ale braku efektu pracy koła zamachowego/silnika, można wziąć pod uwagę kilka opcji:

  1. Uszkodzony rozrusznik (awaria bendiksa lub przekładni planetarnej. Efektem towarzyszącym jest hałas)
  2. Uszkodzone koło zamachowe, ewentualnie inne elementy silnika

 

Przy braku odgłosu pracy rozrusznika i mocno przygasających kontrolkach możliwe są:

 

  1. Rozrusznik jest zablokowany/uszkodzony (uszkodzeniu mogła ulec przekładnia, tuleje ślizgowe, które z powodu wytarcia powodują, iż wirnik nie okręca się w stojanie tylko zostaje przyciągany do jego ścian, co właśnie owo tarcie powoduje. Można to porównać do efektu elektromagnesu).
  2. Silnik jest zablokowany - doszło do awarii mechanicznej

 

Przy braku odgłosu pracy rozrusznika oraz braku organoleptycznych (słuchowo/wzrokowych) objawów pracy łącznika elektromagnetycznego (automatu), przyczyny mogą być następujące:

 

  1. Usterka stacyjki, sterowania i przewodów/złączy (automatu oraz przekaźników pośrednich sterowanych przez załączenie stacyjki, o ile występują w instalacji)
  2. Usterka cewki automatu

 

Słyszalne jest „tyknięcie” automatu (słychać pracę łącznika elektromagnetycznego) i widoczne są delikatnie przygasające kontrolki. W tym wypadku mogą być to:

  1. Zwory (styki stałe oraz zwora ruchoma) automatu, które nie przekazują prądu
  2. Uszkodzony wirnik lub stojan rozrusznika (o ile nie jest to stojan z magnesami stałymi)

 

Od powyższych awarii mogą wystąpić odstępstwa np. w autach nowszej generacji, gdzie stosuje się stabilizację napięcia czyli konwertery DC/DC, które mają zapobiegać krótkotrwałym zakłóceniom, zanikom napięć, czy też stabilizować pozyskane napięcie z rekuperacji energii hamowania.

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN