Co powoduje zużycie łańcucha rozrządu? Lepiej to wiedzieć…
Co znajdziesz w artykule:
Spadek osiągów, zwiększona emisja spalin, a czasami nawet uszkodzenie silnika - takie mogą być konsekwencje uszkodzenia łańcucha rozrządu. Eksperci febi wyjaśniają, które elementy rozrządu zużywają się najszybciej i jakie najnowsze rozwiązania są stosowane przy produkcji tego podzespołu.
Silniki szybkoobrotowe często wyposażone są w metalowy łańcuch rozrządu, który pracuje wewnątrz motoru i jest smarowany olejem silnikowym. Łączy on wał korbowy z wałkiem rozrządu, co pozwala sterować otwieraniem i zamykaniem zaworów dolotowych i wylotowych.
Niestety, wraz z upływem czasu łańcuch ulega stopniowemu wydłużeniu. Może to prowadzić do problemów z synchronizacją wału korbowego z wałkiem rozrządu, co uniemożliwia z kolei precyzyjne sterowanie fazami otwarcia i zamknięcia zaworów. Konsekwencją tego jest z kolei spadek osiągów silnika, zwiększona emisja spalin, a w skrajnym przypadku nawet uszkodzenie silnika.
Dlaczego łańcuch rozrządu się rozciąga
Co wpływa na zużycie łańcucha rozrządu? Wśród najczęstszych przyczyn można wymienić:
- ciągłe obciążenia obrotowe łańcucha i kół zębatych (m.in. stale powtarzający się ruch obrotowy ogniw lub tulejek względem nieruchomych sworzni);
- starzejący się olej i jego coraz słabsze właściwości smarne;
- obecność nadmiernej ilości sadzy i kwasów w oleju.
Kiedy rozrząd ulega zużyciu, a pomiędzy powierzchniami będącymi w bezpośrednim kontakcie powstaje luz, dochodzi do rozciągnięcia łańcucha i zmiany jego sposobu wchodzenia na koła zębate. Zjawisko to zachodzi na rolkach łańcucha rolkowego oraz sworzniach i ogniwach. Może to doprowadzić do osłabienia układu i uszkodzenia napędu łańcuchowego.
Wrażliwe elementy łańcucha rozrządu
Warto wiedzieć, że do rozciągnięcia napędu łańcuchowego może dojść w wielu elementach układu:
- łańcuch - zużywają się głównie sworznie i tulejki;
- koła zębate - powierzchnia współpracująca z łańcuchem rozrządu, zużycie zębów koła;
- napinacz - z czasem spada siła napinająca, co uniemożliwia kontrolę właściwego naprężenia łańcucha;
- szyny napinające i prowadzące łańcucha - zużywają się podobnie jak inne elementy, na powierzchni roboczej pojawiają się rowki.
Wymiana łańcucha rozrządu z febi
Aby ograniczyć ryzyko szybkiego zużycia łańcucha rozrządu, zaleca się wykorzystanie tylko wysokiej jakości zestawów. Przy wyborze odpowiednich części mogą pomóc Ci m.in. mechanicy należący do sieci EuroWarsztat lub sami producenci.
- Zestawy łańcucha rozrządu febi odpowiadają najnowszym rozwiązaniom technicznym. Stosujemy w nich ulepszone elementy, np. wzmocnione prowadnice łańcucha. Wybrane zestawy wyposażone są też w doskonałej jakości łańcuchy z powłoką TRITAN. Powłoka ta redukuje tarcie, zmniejsza zużycie mechaniczne, a także zapotrzebowanie na paliwo - wyjaśniają specjaliści febi. - Dostarczane w zestawach koła zębate zostały z kolei skonstruowane pod kątem obniżenia obciążenia łańcucha i napinaczy oraz cechują się poprawioną charakterystyką tłumienia. Cały zestaw naprawczy zapewnia znacznie poprawione parametry pracy w zakresie tarcia i wytrzymałości. Przy okazji pozytywnie wpływa też na obniżenie hałasu, wibracji i uciążliwości pracy (NVH). Cały asortyment łańcuchów rozrządu dostępny jest na stronie partsfinder.bilsteingroup.com.
Marka febi należy do Bilstein Group. Więcej informacji można znaleźć na stronach www.bilsteingroup.com oraz www.febi.com.