Zużycie łańcucha rozrządu i jego wpływ na osiągi silnika
Szybkoobrotowe silniki montowane w samochodach osobowych i dostawczych często wyposażone są w metalowy łańcuch rozrządu, który pracuje wewnątrz silnika. Wraz z upływem czasu i eksploatacji łańcuch ten ulega stopniowemu wydłużeniu. To z kolei może prowadzić do problemów z synchronizacją wałukorbowego z wałkiem rozrządu i skutkować spadkiem osiągów silnika, zwiększoną emisją, a w skrajnym przypadku nawet uszkodzeniem silnika! Sprawdź jaki jeszcze wpływ na osiągi silnika ma zużycie łańcucha rozrządu!
Do rozciągnięcia napędu łańcuchowego może dojść w wielu elementach układu:
- Łańcuch - zużywają się głównie sworznie i tulejki
- Koła zębate - powierzchnia współpracująca z łańcuchem rozrządu, zużycie zębów koła
- Napinacz - z biegiem czasu spada siła napinająca, co uniemożliwia kontrolę właściwego naprężenia łańcucha
- Szyny napinające i prowadzące łańcucha - zużywają się podobnie jak i inne elementy, na powierzchni roboczej pojawiają się rowki
Wraz z rozwojem konstrukcji silników spalinowych spada ich waga, pojemność, a jednocześnie rośnie moc. Szczególnie w wysilonych silnikach wysokoprężnych i benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, współpracujące i połączone ze sobą ruchome elementy poddawane są wysokim obciążeniom. Ze względu na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin oraz stosowanie rozwiązań pozwalających je spełnić, takich jak układy start-stop, czy napędy hybrydowe, zachodzi również konieczność ograniczenia do minimum zużycia łańcucha rozrządu.
Ciągłe obciążenia obrotowe łańcucha i kół zębatych, połączone z siłami dynamicznymi wewnątrz silnika spalinowego przyczyniają się do zużycia. Również zjawisko starzenia się oleju i pogarszania jego właściwości smarnych odgrywa tu znaczącą rolę. Na zużycie napędu łańcuchowego może mieć wpływ wiele czynników, takich jak chociażby stale powtarzający się ruch obrotowy ogniw lub tulejek względem nieruchomych sworzni, obecność nadmiernej ilości sadzy i kwasów w oleju, a także ciągła praca połączonych ze sobą elementów układu.
Ze względu na to, że łańcuch rozrządu ulega zużyciu, a pomiędzy powierzchniami, które są w bezpośrednim kontakcie, powstaje luz, dochodzi do rozciągania łańcucha oraz zmiany sposobu wchodzenia łańcucha na koła zębate. Zjawisko to zachodzi na rolkach łańcucha rolkowego oraz sworzniach i ogniwach. Może ono doprowadzić do osłabienia układu skutkującego uszkodzeniem napędu łańcuchowego.
Zestawy łańcucha rozrządu febi odpowiadają najnowszym rozwiązaniom technicznym. Stosowane są ulepszone elementy, które obejmują wzmocnione prowadnice łańcucha posiadające zoptymalizowaną powierzchnię roboczą oraz doskonałej jakości łańcuchy z powłoką TRITAN®. Powłoka ta redukuje tarcie, a tym samym zmniejsza zużycie mechaniczne, a także zapotrzebowanie na paliwo. Dostarczane w zestawach koła zębate zostały skonstruowane pod kątem obniżenia obciążenia łańcucha i napinaczy. Charakteryzują się poprawioną charakterystyką tłumienia. Cały zestaw naprawczy łańcucha rozrządu Febi zapewnia znacznie poprawione parametry pracy w zakresie tarcia i wytrzymałości. Pozwala na pewną i bezpieczną eksploatację, pozytywnie wpływając na obniżenie hałasu, wibracji oraz uciążliwości pracy (NVH).
Zaufaj mechanikom sieci EuroWarsztat i jakości części zamiennych marki Febi.