Stabilizator zawieszenia - za co odpowiada i jakie są objawy usterki?
Stabilizator zawieszenia to często niedoceniany przez kierowców element zawieszenia samochodu. Ma on jednak duży wpływ na prowadzenie się naszego pojazdu. Za co dokładnie odpowiada stabilizator i jakie są objawy usterki, sygnalizujące konieczność jego naprawy?
Zawieszenie w samochodzie to nie tylko komfort podróżowania, ale również precyzja jego prowadzenia, przydatna w codziennej jeździe, a jeszcze bardziej w sytuacji awaryjnej, podczas której czasami dosłownie centymetry dzielić mogą nas od prawdziwej tragedii. Dlatego w trosce o nasz samochód i nasze bezpieczeństwo należy pamiętać o stabilizatorze – mimo, iż jego konstrukcja w wielu przypadkach nie zmieniła się od lat, nadal pozostaje istotnym elementem zawieszenia w samochodzie.
W JAKIM CELU STOSOWANY JEST STABILIZATOR?
W wielkim uproszczeniu można powiedzieć, że stabilizator jest łącznikiem pomiędzy ruchomymi częściami podwozia samochodu a jego sztywnym nadwoziem. Boczne przechyły nadwozia eliminowane są poprzez układ stabilizacji, składający się z łączników, tulejek oraz samego stabilizatora, wykonanego z pręta lub rury. Stabilizator jest stosowany w obrębie obu osi. W przypadku osi przedniej, zastosowanie stabilizatora przyczynia się do poprawy precyzji kierowania.
JAK ZDIAGNOZOWAĆ USTERKĘ STABILIZATORA?
Ocena stanu technicznego stabilizatora możliwa jest organoleptycznie, czyli poprzez „wychwycenie” słyszalnych i nietypowych dźwięków od strony zawieszenia lub przyrządowo, podczas kontroli parametrów geometrii zawieszenia i luzów w poszczególnych połączeniach elementów składowych układu. Z uwagi na bardzo ważną rolę stabilizatorów w zawieszeniu samochodu, zdecydowanie warto użyć części zamiennych odpowiadających jakością tym, które zostały fabrycznie zamontowane w naszym samochodzie. Doskonałym przykładem są stabilizatory oferowane na niezależnym rynku części zamiennych przez febi Bilstein. Jakość części zamiennych febi zapewni długą i bezproblemową eksploatację, a precyzja wykonania bezproblemowy montaż podczas naprawy zawieszenia przez wykwalifikowanego mechanika z sieć niezależnych serwisów Euro Warsztat.