Dlaczego układ klimatyzacji wymaga przeglądów?
Każdego dnia poprzez uszczelnienia i przewody elastyczne czynnik chłodniczy wydostaje się w mniejszym lub większym stopniu z układu klimatyzacji. Jeżeli spada ilość czynnika chłodniczego to spada również zdolność pochłaniana przez niego odpowienio dużej ilości ciepła czyli wydajność klimatyzacji. W takiej sytuacji kompresor klimatyzacji musi odpowiednio dłużej pracować dla pochłonięcia tej samej ilości ciepła. W takiej sytuacji kompresor bardzo często się załącza obciążając znacznie sprzęgło elektro-magnetyczne i układ elektryczny.
Czynnik chłodniczy R134a na stronie wysokiego ciśnienia za skraplaczem, powinien przyjmować postać ciekłą. Wtedy to prawie całkowicie miesza się z olejem PAG tworząc ciecz jednorodą. Dochodząc do elementu rozprężnego powinien się znajdować w stanie ciekłym. Na elemencie rozprężnym dochodzi do rozprężenia czynnika i wtryśnięcia go do parownika. W parowniku dochodzi do odparowania czynnika do postaci gazowej co skutkuje pobraniem ciepła z otoczenia. Olej natomiast po procesie rozprężenia, przyjmuje postać mgły olejowej o niskiej temperaturze. Zostaje on zassany do kompresora smarując go i również co jest bardzo ważne, przyczynia się wydatnie do jego chłodzenia..
Mała ilość czynnika chłodniczego to niewystarczający przepływ oleju i upośledzone smarowanie ale również niedostateczne chłodzenie kompresora prowadzące do koksowania się oleju na stronie ssawnej kompresora (płyta zaworowa) i szybkiego zatarcia kompresora.
A.Gertruda
NRF
Sprawdź układ klimatyzacji w najbliższym EuroWarsztacie