Mieszanie olejów silnikowych. Wszystko, co powinieneś o tym wiedzieć

Mieszanie olejów silnikowych. Wszystko, co powinieneś o tym wiedzieć

Olej silnikowy ma kluczowe znaczenie dla „zdrowia” silnika samochodowego. Długoterminowa sprawność silnika Twojego samochodu, poza regularną wymianą środka smarnego, zależy też od rodzaju używanego oleju. Ponieważ niektóre oleje są lepsze dla silnika Twojego auta niż inne, by ustalić właściwą klasę lepkości SAE dla danego silnika, warto zdać się na zalecenia producenta pojazdu. Ale co zrobić, jeśli w awaryjnej sytuacji nie masz pod ręką zapasowej butelki Twojego oleju? Czy możesz po prostu wziąć z półki dowolny rodzaj oleju i dolać go do silnika? Czy mieszanie olejów silnikowych to dopuszczalna praktyka?

Czy można mieszać ze sobą oleje silnikowe?

Mieszanie olejów silnikowych nie zrujnuje silnika – najprawdopodobniej nadal będzie on działał dobrze – może ono jednak prowadzić do pogorszenia wydajności i trwałości środka smarnego. Dlatego, jeśli zamierzasz lub będziesz zmuszony mieszać różne oleje silnikowe, powinieneś pamiętać o kilku kwestiach. 

Czy można mieszać oleje syntetyczne z mineralnym?

Choć wśród wielu kierowców panuje przekonanie, że syntetyczny olej silnikowy nie powinien być mieszany z olejem mineralnym lub półsyntetycznym, to mieszanie olejów silnikowych różnego rodzaju jest dopuszczalne. Mitem jest, że to praktyka niedozwolona. Jeśli jest to coś, co robisz sporadycznie, to nie powinno uszkodzić silnika lub wpłynąć negatywnie na jego działanie. Oleje silnikowe są mieszalne, więc na dolewkę można użyć innego oleju niż ten, który został użyty wcześniej. 

Są jednak warunki, które warto spełnić

– Kluczem do bezpiecznej zmiany oleju jest klasa jakości producenta, a jeśli nie możemy jej ustalić – to norma  ACEA. Możemy mieszać oleje, jeśli należą do tej samej klasy jakości. Ponadto możemy zmieniać olej syntetyczny na mineralny i odwrotnie pod warunkiem, że są tej samej klasy jakościowej. Ale dolanie oleju mineralnego zawsze spowoduje koniecznosć jego wcześniejszej wymiany. Drugim kryterium jest lepkość oleju – w obu przypadkach musi być taka, jaka jest zalecana przez producenta pojazdu. Wszystkie oleje silnikowe Shell Helix Ultra są testowane pod kątem mieszalności fizycznej z innymi olejami syntetycznymi oraz mineralnymi – tłumaczy Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska

Mieszanie olejów silnikowych

To, że możesz mieszać oleje silnikowe, nie oznacza jednak, że musisz to robić. Co się stanie, gdy do mineralnego oleju silnikowego dodasz olej syntetyczny lub odwrotnie?

Dodanie oleju syntetycznego do mineralnego oleju silnikowego nie poprawi jakości tego drugiego. Mieszanie mineralnego oleju silnikowego z olejem syntetycznym może za to osłabić korzyści płynące z oleju syntetycznego/ najważniejsze to skraca czas eksplotacji oleju/ który działa skuteczniej zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Olej ten zachowuje doskonałe właściwości przepływowe i ma lepszą lepkość, która chroni wszystkie ważne części silnika. Dlatego ułatwia rozruch silnika w zimne dni i redukuje utlenianie, a w konsekwencji zmniejsza zużycie silnika. Dobrym przykładem wysokiej jakości syntetycznego oleju silnikowego jest Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę to, że syntetyczne oleje silnikowe są zazwyczaj droższe niż mineralne, mieszanie ich może być też stratą pieniędzy.

Czy można mieszać oleje o różnej lepkości?

Jednostki napędowe w samochodach wymagają używania olejów silnikowych o określonych dla nich parametrach i o odpowiedniej klasie lepkości. Nie można zatem kierować się zupełną  dowolnością przy ich wyborze. Stosowanie odpowiednich, wskazanych przez producenta, produktów smarnych pozwala utrzymać silnik w czystości i dobrym stanie oraz zapewnia odpowiednie smarowanie.

Lepkość oleju samochodowego, który dolewasz do silnika, określona np. jako 5W-30 lub 0W-20, powinna być za każdym razem taka sama. Mieszanie oleju / i mówimy tylko dolewkach / musi zawsze zapewnić wynaganą normę przez producenta pojazdu. Jeśli mamy olej tej samej klasy, ale o lepkości 5W40 to dolanie oleju o tej samej normie, ale o lepkości 10W-40 pogorszy parametry rozruchowe a dolanie oleju o lepkości  5W-30 o tej samej normie zapewnia te same parametry rozruchowe, ale zacznie obniżać zużycie paliwa.  Należy też ograniczać mieszanie w silniku olejów różnych producetów ponieważ ich składy są różne, dlatego taki zabieg jest zalecany tylko w sytuacjach awaryjnych. 

Pamiętajmy o tym, że by dobrać odpowiedni olej, nie wystarczy zwrócić uwagę na rodzaj oleju. Należy sprawdzić również klasę jakości i lepkości oleju – podkreśla Cezary Wyszecki.

Kierowcy, którzy gubią się w tych zależnościach i nie wiedzą dokładnie, jakiego oleju potrzebuje silnik ich samochodu, mogą skorzystać z oleju Shell Helix Top Up z krystalicznie czystej bazy olejowej. Ten opracowany przez Shell pierwszy olej silnikowy, który jest kompatybilny z silnikami wszystkich samochodów, zarówno benzynowymi, jak i silnikami Diesla, jest bezpiecznym, szybkim i pewnym rozwiązaniem na dolewki.

Czy można mieszać oleje silnikowe różnych producentów?

Teoretycznie mieszanie olejów silnikowych od różnych producentów nie szkodzi silnikowi, ponieważ olej np. 5W-30 firmy X a  5W-30 firmy Y pomimo , że spełniają te sama normę mają r ozny skład. Oczywiście, i w tym przypadku łączenie olejów silnikowych różnych marek jest możliwe ale tylko w  awaryjnej sytuacji, kiedy poziom oleju w Twoim samochodzie jest zbyt niski i musisz go uzupełnić, możesz sięgnąć po płyn innego producenta niż ten, którego produkt zwykle stosujesz. Musi on mieć jednak identyczne parametry jak ten, na którym jeździłeś dotychczas. Kluczem do bezpiecznej dolewki jest klasa jakości czyl norma producenta lub jesli tej nie znamy to ACEA. Zawsze możemy posłużyć się pomocą korzystając z linku: Dobierz olej do silnika - Shell LubeMatch | Shell Polska

Czy używanie różnych marek oleju jest niekorzystne? 

Choć oleje silnikowe o tych samych parametrach od różnych producentów powinny być zasadniczo takie same, ponieważ wymagane jest, aby przeszły z wynikiem pozytywnym  te same badania, to jednak  poszczególne marki olejów różnią się bazami olejowymi i dodatkami. Dobrym przykładem są bazy syntetyczne których jest wiele z uwagi na technologię wytwarzania i rózne parametry końcowe. Każda firma dodaje coś do swojego oleju, aby poprawić jego parametry i ich skład jest różny co jeszcze bardziej komplikuje możliwośc porównywania. Tak więc chociaż oleje silnikowe zawierają te same podstawowe składniki  czyli olej bazowy i dodatki to różnice międy nimi moga być bardzo duże jesli chodzi o poziom ochrony silnika i czas ekslpatacji.

A mieszanie olejów silnikowych różnych marek oznacza, że ​​mieszasz również dodatki. Nie wiedząc, jak one ze sobą reagują, możesz spowodować uszkodzenie pojazdu, nie zdając sobie z tego sprawy. Choć co prawda w niektórych przypadkach dodatki nie różnią się na tyle, aby wyrządzić jakiekolwiek szkody, to w innych mogą faktycznie wchodzić ze sobą w niekorzystne reakcje i spowodować awarię w samochodzie.

Wysokiej jakości olej od renomowanego producenta i jego rutynowa wymiana to połączenie idealne. Jeśli nie masz pewności, jakiego rodzaju środka smarnego użyć w przypadku Twojego auta, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu. Producent samochodu jest najlepszym źródłem informacji pozwalających określić rodzaj oleju silnikowego. Swoje wątpliwości możesz też zweryfikować w każdym serwisie sieci EuroWarsztat, w którym mechanicy pomogą Ci dopasować odpowiedni olej silnikowy do Twojego samochodu.

 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco