Płyn hamulcowy – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania

Płyn hamulcowy – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania

Płynu hamulcowy wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ od niego zależy wydajność hamulców. Zużyty płyn hamulcowy może prowadzić do obniżenia skuteczności hamowania i wydłużonego czasu reakcji hamulców, co zwiększa ryzyko wypadku. Dlatego ważne jest, by monitorować jego stan i wymienić go, kiedy będzie tego wymagał. Sprawdź, co musisz wiedzieć o płynie hamulcowym.

Czym jest płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy przenosi ciśnienie hydrauliczne z pedału hamulca na elementy układu hamulcowego, umożliwiając skuteczne zatrzymanie pojazdu. 

Jakie właściwości ma płyn hamulcowy?

Jego skład chemiczny (głównie rozpuszczalnik – glikol i w niewielkiej części środki smarujące i dodatki) zapewnia mu właściwości:

  • odporność na wysokie temperatury – podczas hamowania, w wyniku tarcia, wytwarzane jest duże ciepło, płyn hamulcowy ma wysoką temperaturę wrzenia, co zapobiega jego parowaniu, nawet w ekstremalnych temperaturach. 
  • higroskopijność – z biegiem czasu płyn hamulcowy może wchłaniać wilgoć z otaczającego powietrza, co może prowadzić do spadku jego wydajności, nowoczesne płyny hamulcowe są formułowane tak, aby zminimalizować wchłanianie wilgoci, zachowując optymalne właściwości przez dłuższy czas.

Jakie oznaczenia ma płyn hamulcowy?

Najczęstszymi oznaczeniami stosowanymi w przypadku płynów hamulcowych są oceny DOT (Department of Transportation). Oceny te wskazują na charakterystykę wydajności płynu hamulcowego i kompatybilność z różnymi układami hamulcowymi, jego skład chemiczny i zakres temperatury wrzenia. Trzy podstawowe klasy DOT to:

  • DOT-3, 
  • DOT-4,
  • DOT-5.

Płyn hamulcowy DOT-3 to standardowy płyn odpowiedni do codziennych warunków jazdy. Płyn hamulcowy DOT-4 ma wyższą temperaturę wrzenia niż DOT-3 i jest zalecany do pojazdów narażonych na bardziej wymagające sytuacje hamowania. Płyn hamulcowy DOT-5 w przeciwieństwie do DOT-3 i DOT-4 jest na bazie silikonu i nie wchłania wilgoci. Należy jednak pamiętać, że nie jest on kompatybilny z układami ABS powszechnie spotykanymi w nowoczesnych pojazdach.

Co ile dolewa się płyn hamulcowy? 

Z uwagi na swoje właściwości chemiczne płyn hamulcowy nie powinien wyparowywać, w związku z tym nie powinno go ubywać. Jeśli układ hamulcowy działa prawidłowo, nie powinno być więc potrzeby regularnego dolewania płynu hamulcowego.

- Płyn hamulcowy pracuje w układzie zamkniętym, dlatego jego poziom nie powinien spadać. Mimo to warto regularnie sprawdzać stan płynu hamulcowego, aby upewnić się, że jest on na odpowiednim poziomie i nie ma wycieków – mówi Andrzej Guzek, Network Manager w Groupauto CEE. – Jeśli zauważymy, że poziom płynu spada, może to oznaczać wyciek w układzie hamulcowym, który wymaga natychmiastowej naprawy przez mechanika – przestrzega.
 

Dolewanie płynu hamulcowego w samochodzie

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, najczęściej co około 2-3 lata lub co 40 000 przejechanych km. Regularna wymiana płynu hamulcowego jest ważna, ponieważ płyn może się zużywać i zmieniać skład chemiczny, mogą się w nim pojawiać wilgoć i zanieczyszczenia, przez co może on tracić swoje właściwości i stawać się mniej skuteczny w hamowaniu. 

Wymiana płynu hamulcowego zwykle polega na całkowitym oczyszczeniu zbiornika i zmianie całej zawartości płynu w układzie hamulcowym. Dla osób bez doświadczenia może okazać się dość skomplikowana, dlatego aby to zrobić, warto odwiedzić profesjonalny warsztat samochodowy.

Wyszukaj Warsztat:

Jak sprawdzić płyn hamulcowy?

  1. Sprawdzenie płynu hamulcowego jest łatwe, a oględzin można dokonać samemu. Jak to zrobić?
  2. Upewnij się, że samochód jest zaparkowany na równej, płaskiej powierzchni, a silnik wyłączony. 
  3. Podnieś maskę i w komorze silnika, zazwyczaj bliższej przedniej szyby, znajdź zbiorniczek płynu hamulcowego.
  4. Sprawdź poziom płynu hamulcowego w zbiorniku. Na zbiorniczku znajdują się dwie linie oznaczone „MIN” (minimum) i „MAX” (maksimum). Poziom płynu powinien znajdować się między tymi dwiema liniami.
  5. Oceń stan płynu hamulcowego. Powinien mieć jasnożółty, słomkowy kolor i być klarowny. Jeśli wydaje się brudny, zmętniony lub ma zmieniony kolor, może to wskazywać na potrzebę jego wymiany. 

Jak dolać płyn hamulcowy? 

Podczas sprawdzania stanu płynu hamulcowego może zdarzyć się, że jego poziom będzie zbyt niski. W takiej sytuacji należy go niezwłocznie wyrównać.

– Jeśli na wskaźniku poziomu płynu hamulcowego zauważymy, że jest on poniżej minimalnego oznaczenia, to przed jazdą należy go uzupełnić – mówi Andrzej Guzek, Network Manager w Groupauto CEE. – Co więcej, jeśli zauważymy plamy płynu hamulcowego pod samochodem lub w pobliżu kół, może to oznaczać wyciek w układzie hamulcowym. W takiej sytuacji nie tylko trzeba uzupełnić niedobór płynu hamulcowego, ale szybko naprawić wyciek – dodaje.

Co należy zrobić, by dolać płyn hamulcowy:

  1. Upewnij się, że masz odpowiedni rodzaj płynu hamulcowego zalecany przez producenta samochodu. 
  2. Stopniowo wlewaj płyn hamulcowy (możesz użyć odpowiedniego lejka), sprawdzając równocześnie poziom płynu w zbiorniczku. Nie należy przekraczać oznaczenia „MAX”.
  3. Pamiętaj, aby nie rozlać płynu poza zbiorniczkiem, ponieważ może to np. uszkodzić lakier samochodu.
  4. Po zakończeniu sprawdź, czy nie ma wycieków w okolicy zbiornika i czy jest on dobrze zamknięty.

Płyn hamulcowy - gdzie się znajduje

Gdzie wlać płyn hamulcowy? 

Płyn hamulcowy należy wlać do zbiornika wyrównawczego płynu hamulcowego, który zazwyczaj jest przezroczysty z korkiem oznaczonym symbolem układu hamulcowego. Przed otwarciem zbiorniczka należy oczyścić go z ewentualnego brudu lub kurzu, aby zapobiec przedostaniu się zanieczyszczeń do układu hamulcowego. Należy dolać płynu hamulcowego do poziomu pomiędzy liniami „MIN” i „MAX”.

Jak sprawdzić jaki mam płyn hamulcowy?

Najlepszym źródłem informacji będzie tu instrukcja obsługi samochodu. W instrukcji powinny być podane zalecenia dotyczące rodzaju i specyfikacji płynu hamulcowego. Dodatkowo, często na samym zbiorniczku płynu hamulcowego znajdują się oznaczenia lub informacje dotyczące rodzaju płynu hamulcowego, który należy stosować. Może to być oznaczone np. symbolem DOT-3 lub DOT-4.

Czy można mieszać płyny hamulcowe różnych rodzajów i producentów? 

Jeśli konieczne jest uzupełnienie płynu hamulcowego, zaleca się stosowanie tego samego rodzaju i specyfikacji płynu, który był używany wcześniej w samochodzie. Dopuszczalne jest mieszanie płynów na bazie glikolu i dolanie płynu o wyższej specyfikacji DOT do płynu o niższej specyfikacji. Płynu silikonowego (DOT-5) nie należy mieszać z płynami glikolowymi.

Każdy rodzaj płynu hamulcowego ma określone właściwości i specyfikacje, które mogą się różnić w zależności od producenta i normy. Zawsze warto więc mieć na uwadze, że mieszanie różnych płynów hamulcowych może prowadzić do nieprzewidywalnych reakcji chemicznych i zmniejszenia wydajności układu hamulcowego.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER