< powrót
Irytuje Cię hałas hamulców w aucie? Jest na to sposób

Hałasujące hamulce potrafią popsuć przyjemność z jazdy samochodem. Co jest przyczyną wibracji w układzie hamulcowym, jak wytłumić hałas i co proponują eksperci marki febi? Już odpowiadamy!

Czym jest NVH w układzie hamulcowym?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co oznacza skrót NVH. W tłumaczeniu na język angielski, jest to „noise, vibration and harshness”, czyli „hałas, wibracje i uciążliwość pracy” układu hamulcowego. Zadaniem NVH jest analiza akustyczna i poprawienie komfortu jazdy poprzez:  

  • analizę emisji hałasu/drgań;
  • ustalenie źródeł powstawania anomalii;
  • ustalenie sposobu rozchodzenia się tzw. energii wibroakustycznej;
  • dobór odpowiednich materiałów/części. 

Co jest przyczyną hałasu hamulców?

Hałas w układzie hamulcowym powstaje w wyniku słyszalnych wibracji o wysokich częstotliwościach. Wyobraź sobie, jak przesuwasz mokrym palcem po krawędzi dużego kieliszka wypełnionego wodą. W wyniku tarcia dochodzi do wibracji, szkło rezonuje i tak powstaje dźwięk.  
Podobnie wygląda to w przypadku wibracji i hałasów, które generowane są na skutek tarcia pomiędzy klockami a tarczami hamulcowymi. Wibracje są przenoszone na zaciski, a w rezultacie dochodzi do rezonansu całego układu hamulcowego, który wytwarza nieprzyjemne dla ucha dźwięki.
Hałas i drgania często są spowodowane przez wibrowanie klocka w stosunku do tarczy hamulcowej (gdy klocek całkowicie nie przylega do niej). Kolejną przyczyną mogą być zużywające się lub niesprawne elementy, takie jak nakładki tłumiące shim czy zawleczki, które utraciły wymagane naprężenie. Wywołane przez to fale dźwiękowe mogą mieć postać słyszalnych wibracji o wysokiej częstotliwości lub odczuwalnych wibracji o niskiej częstotliwości.

Jak zminimalizować wibracje i hałas hamulców?

Istnieje wiele czynników, które mają znaczenie przy tłumieniu hałasu i wibracji układu hamulcowego. Jednym z najważniejszych jest oczywiście jakość zastosowanych materiałów. Podczas prac rozwojowych nad nowymi klockami hamulcowymi producenci wykorzystują wiele rozwiązań służących do minimalizacji hałasu. Marką, która spełnia, a czasami nawet przewyższa wymagania specyfikacji OE dla klocków hamulcowych, jest febi, której produkty możesz znaleźć w najbliższym EuroWarsztacie.


- Oprócz korzyści wynikających z jakości części pierwszomontażowych, oferujemy dodatkowe rozwiązania takie jak fazowanie krawędzi lub nacięcia. Powodują one zmianę naturalnej częstotliwości, przy której klocek wibruje. Dzięki temu pracuje on ciszej w porównaniu do produktu pozbawionego tych rozwiązań - wyjaśniają eksperci febi i dodają: - Dostępne są także nakładki shim, które w celu wytłumienia drgań pomiędzy klockiem a zaciskiem hamulcowym można zamontować na tylnej stronie płytki klocka. Działają one jak poduszka i pochłaniają wibracje. Niektóre nakładki shim mają wycięcie w postaci półksiężyca, które pozwala tłoczkowi na pchanie klocka hamulcowego pod pożądanym kątem. Dzięki temu hałas jest redukowany, a zużycie klocka jest bardziej równomierne. 


Klocki mogą występować też z antywibracyjnymi sprężynami i zawleczkami, które do minimum ograniczają luz między klockiem a zaciskiem hamulcowym. Pozwala to tłumić wibracje w momencie, kiedy klocek zaczyna wykonywać ruch w zacisku. 

O czym pamiętać przy naprawie hamulców?

Podczas wymiany elementów ciernych układu hamulcowego, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach, które pozwolą uniknąć niepożądanych hałasów. Jest to m.in.:

  • sprawdzenie stanu zacisków, jarzm hamulcowych i innych metalowych elementów układu hamulcowego. Muszą one być skontrolowane pod kątem zużycia, pęknięć i korozji. Przed montażem nowych klocków należy usunąć korozję z miejsc współpracy klocka i zacisku hamulcowego. Miejsca te należy późnej posmarować pastą ceramiczną, co pozwoli uniknąć zapiekania się klocka, zapewni jego swobodny ruch i skuteczne hamowanie. Należy jednak unikać smaru miedziowego, bo może on zakłócać sygnały ABS i powodować korozję galwaniczną. Utrudnia on też swobodny ruch klocka, co również może być źródłem hałasu;
  • jeżeli tarcze hamulcowe są mocno porysowane lub posiadają ranty od zużycia, należy je wymienić, bo szorstkie powierzchnie także powodują powstawanie hałasu; 
  • należy upewnić się, czy piasty kół są czyste oraz sprawdzić występowanie bicia bocznego przy pomocy przyrządu do pomiaru tarcz;
  • przed montażem nowych tarcz należy porównać tolerancje wymiarów z danymi fabrycznymi producenta pojazdu.

Jeśli jednak nie dysponujesz warunkami do samodzielnej naprawy, możesz odszukać w swojej okolicy najbliższy EuroWarsztat i tam ją zlecić. Ważne jednak, aby zamówić części od sprawdzonych producentów. Jednym z nich jest marka febi, której części zamienne testowane są w jakości OE. Cały asortyment do układu hamulcowego można znaleźć na stronie partsfinder.bilsteingroup.com.

 

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan hamulców

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco