Klocki hamulcowe – jak je sprawdzić i kiedy należy je wymienić

Klocki hamulcowe – jak je sprawdzić i kiedy należy je wymienić

Kiedy podczas jazdy naciskasz na pedał hamulca, oczekujesz natychmiastowej reakcji. Kiedy na drodze nagle pojawia się przeszkoda, to m.in. klocki hamulcowe decydują o tym, czy zdołasz zatrzymać samochód na czas. Tak jak biegacz nie chciałby startować w maratonie w starych, przetartych butach, tak samo kierowca nie powinien ryzykować jazdy ze zużytymi klockami hamulcowymi, dlatego warto wiedzieć, kiedy należy je wymienić i jak zrobić to skutecznie.

Klocki hamulcowe – gdzie są i do czego służą

Klocki hamulcowe to kluczowy element układu hamulcowego w samochodzie. Są zlokalizowane w zaciskach hamulcowych. Zacisk hamulca przypomina metalową klamerkę, która trzyma klocki hamulcowe. Klocki mają płaski, prostokątny kształt i mogą wyglądać trochę jak kostki do gry w domino.

Jak działają klocki hamulcowe? Wyobraź sobie, że jesteś na rolkach i zjeżdżasz z górki. Zaczynasz nabierać prędkości i chcesz się zatrzymać. Co robisz? Najpewniej próbujesz zahamować, wciskając stopę w asfalt. W tym scenariuszu, twoja stopa to klocek hamulcowy.

Kiedy naciskasz pedał hamulca, klocki hamulcowe dociskane są do tarczy hamulcowej, która jest przymocowana bezpośrednio do koła. Klocki hamulcowe są wykonane z twardego materiału odpornego na zużycie i wysokie temperatury. Kiedy dociskają się do tarczy hamulcowej powstaje tarcie, które spowalnia obrót koła i zatrzymuje samochód. Podobnie jak tarcie między twoją stopą a asfaltem zatrzymuje cię na rolkach.

Klocki hamulcowe

Jakie są objawy zużytych klocków hamulcowych w samochodzie

Hamowanie to coś, co robimy automatycznie, niezależnie od tego, czy zjeżdżamy z górki na rolkach, czy próbujemy zatrzymać tonowy samochód na autostradzie. W każdym przypadku oczekujemy jednego efektu – niezawodności. Gdy w wyniku zużytych klocków hamulcowych może być z nią problem, te dają o sobie znać.

Oto 5 symptomów, które mogą wskazywać na potrzebę wymiany klocków hamulcowych:

  1. Skrzypienie lub piszczenie – to zazwyczaj pierwszy sygnał ostrzegawczy. Kiedy materiał cierny na klockach hamulcowych jest zbyt cienki, metalowa podstawa klocka może zacząć ocierać o metalową tarczę hamulcową, co prowadzi do charakterystycznego dźwięku.

  2. Stukanie – dźwięk stukania pochodzący z układu hamulcowego jest zwykle oznaką poważniejszego problemu niż skrzypienie lub pisk. Stukanie słychać, gdy zużyte klocki hamulcowe są tak cienkie, że ich metalowa podstawa zaczyna uderzać o tarczę hamulcową. To może prowadzić do poważnego uszkodzenia tarczy.

  3. Wibracje lub pulsowanie w pedale hamulca – kiedy klocki hamulcowe są nierównomiernie zużyte, mogą powodować nierównomierne hamowanie, co z kolei powoduje wibracje, które można odczuć przez pedał hamulca lub nawet kierownicę.

  4. Zwiększony dystans hamowania – jeżeli zauważysz, że samochód zaczyna hamować wolniej niż zwykle lub musisz wciskać pedał głębiej, aby uzyskać ten sam efekt, może to być sygnał, że klocki hamulcowe są już zużyte.

  5. Kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej – wiele nowoczesnych samochodów ma wbudowane systemy ostrzegające o zużyciu klocków hamulcowych. Jeśli lampka się zaświeci, na pewno warto sprawdzić stan klocków.

Jak sprawdzić zużycie klocków hamulcowych 

Stan klocków hamulcowych możesz sprawdzić samodzielnie. Jak to zrobić krok po kroku?

  1. Zaparkuj samochód i zaciągnij hamulec ręczny.

  2. Zdejmij koło – przyda ci się podnośnik samochodowy i klucz do kół – podnieś auto, a potem odkręć śruby kół. 

  3. Oceń klocki hamulcowe – sprawdź stan ich zużycia najlepiej za pomocą miernika grubości klocków hamulcowych. Jeśli mają one mniej niż 3 mm, to znak, że czas na wymianę.

  4. Sprawdź tarczę hamulcową – kiedy już masz wszystko na widoku, spójrz od razu na tarczę hamulcową – talerz powinien być gładki i równy. Jeśli widzisz na nim rysy, wgłębienia lub nierówności, może to oznaczać, że klocki są tak zużyte, że zaczynają rysować tarczę, która też kwalifikuje się do wymiany.

  5. Załóż koło i dokręć śruby.

W niektórych autach można też przeprowadzić oględziny klocków bez zdejmowania koła. Oczywiście, nie będzie to tak dokładne jak pełna inspekcja, ale może dać Ci podstawowe informacje o tym, czy klocki są bliskie zużycia. Musisz znaleźć odpowiednie miejsce, w którym da się dobrze zobaczyć zacisk hamulca i klocki – mogą być one częściowo widoczne przez otwory w felgach – i zmierzyć ich grubość. 

Wyszukaj Warsztat:

Pamiętaj! Wizualne oględziny mają swoje ograniczenia. Na oko nie jesteś w stanie dokładnie ocenić zużycia całego klocka, ani sprawdzić stanu tarczy hamulcowej. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do stanu klocków hamulcowych, zawsze warto skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem. 

– Klocki hamulcowe są integralną częścią systemu hamulcowego samochodu. Grają kluczową rolę w zatrzymywaniu pojazdu, a ich prawidłowe działanie jest niezbędne dla bezpieczeństwa na drodze – przestrzega Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Dlatego zawsze warto regularnie sprawdzać stan klocków hamulcowych i wymieniać je, gdy są nadmiernie zużyte, pamiętając o tym, by dobrać je odpowiednio do modelu samochodu – dodaje. 

Klocki hamulcowe - zużycie

Co trzeba wiedzieć o wymianie klocków hamulcowych w samochodzie

Kiedy przychodzi czas na wymianę klocków hamulcowych, warto wiedzieć, jak często powinno się to robić, czy można zrobić to samodzielnie i jak to zrobić dobrze, a także jak jeździć po ich wymianie.

Uwaga!
Zanim zabierzesz się do wymiany klocków, pamiętaj, że najlepszym rozwiązaniem jest zawsze inwestowanie w nowe, wysokiej jakości klocki hamulcowe, np. marki febi. Nigdy nie zaleca się wymiany klocków na używane.

  • Po pierwsze, trudno jest dokładnie ocenić stopień zużycia używanych klocków hamulcowych. Mogą one wyglądać na dobrze zachowane, ale tak naprawdę być nierównomiernie zużyte.

  • Po drugie, nie masz pewności, jakie były warunki eksploatacji tych klocków – mogły być używane w ekstremalnych warunkach, co zdecydowanie skraca ich żywotność.

  • Po trzecie, używane klocki mogą nie być odpowiednie do Twojego samochodu – klocki hamulcowe dopasowuje się do poszczególnych modeli i marek samochodów. Właściwe dopasowanie jest kluczowe dla prawidłowego i bezpiecznego działania układu hamulcowego.

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe w aucie

Klocki hamulcowe zużywają się stopniowo, przez co wymagają regularnej kontroli oraz wymiany. Nie ma jednak z góry ustalonego czasu, kiedy należy wymieniać klocki hamulcowe – wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy, rodzaju samochodu, a nawet od warunków pogodowych czy jakości dróg. O ile auto nie daje sygnałów, że z układem hamulcowym może być coś nie tak, przyjęło się, że klocki dobrze jest wymieniać co 30–50 tysięcy przejechanych kilometrów.

Jak wymienić klocki hamulcowe

Wymiana klocków hamulcowych to zadanie, które możesz wykonać samodzielnie, pod warunkiem, że masz niezbędne narzędzia i podstawową wiedzę o budowie układu hamulcowego: po zdjęciu koła, musisz ostrożnie odkręcić zacisk hamulca, który trzyma klocki. Stare klocki powinny łatwo wyjść, a nowe wpasować się w to miejsce. 
Jeśli nie czujesz się jednak pewnie w samodzielnych naprawach auta, odwiedź warsztat samochodowy.

Uwaga! Klocki hamulcowe zawsze wymieniamy parami na jednej osi – jeśli więc wymieniasz klocki z przodu, musisz wymienić oba, niezależnie od ich stanu!

Jak jeździć po wymianie klocków

To, co często kierowcy pomijają po wymianie klocków, to to, że nowe klocki hamulcowe potrzebują dotarcia. Dotarcie to proces, w którym powierzchnia klocka hamulcowego i tarczy hamulcowej dopasowują się do siebie.

Dlatego przez pierwsze 200 km po wymianie, postaraj się – o ile to możliwe – unikać gwałtownego hamowania. To pozwoli na lepsze dostosowanie się nowych klocków do tarczy hamulcowej i zapewni optymalną wydajność hamowania.

Gdy klocki hamulcowe zaczynają się zużywać, stają się cieńsze, a ty stajesz się coraz bardziej narażony na potencjalne niebezpieczeństwa. Warto więc regularnie kontrolować ich stan i wymienić od razu, kiedy tylko jest to konieczne.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER