Zależy Ci na niezawodnym hamowaniu? Poznaj bimetaliczne tarcze hamulcowe

Zależy Ci na niezawodnym hamowaniu? Poznaj bimetaliczne tarcze hamulcowe

W dynamicznie rozwijającym się świecie motoryzacji, innowacja to klucz do bezpieczeństwa i wydajności. Pośród najnowszych trendów i technologii swoje miejsce mają bimetaliczne tarcze hamulcowe. Łącząc siły dwóch metali w jednym produkcie, gwarantują nie tylko zwiększoną wydajność hamowania, ale grają także na korzyść środowiska. Dowiedz się, czym dokładnie są bimetaliczne tarcze hamulcowe i dlaczego warto zwrócić na nie uwagę.

Co to są bimetaliczne tarcze hamulcowe?

Bimetaliczne tarcze hamulcowe, jak sama nazwa wskazuje, są konstrukcją składającą się z dwóch różnych rodzajów metalu. Najczęściej w procesie ich produkcji łączy się stal nierdzewną z innym metalem, by zapewnić tarczom optymalne połączenie wytrzymałości oraz skuteczności w odprowadzaniu ciepła.

W przypadku bimetalicznych tarcz hamulcowych, które do swojej oferty wprowadziła marka Delphi, postawiono na stop wysokowęglowy, który dodatkowo obniża masę tarczy hamulcowej aż o 15% w porównaniu z tarczami w pełni żeliwnymi. Tarcze pokryte są też powłoką ochronną Magni™, zaprojektowaną do zwiększenia odporności na korozję i zużycie oraz poprawiającą estetykę tarcz i chroniącą je przed odbarwieniem i utlenianiem.

Bimetaliczne tarcze hamulcowe

Czym charakteryzują się bimetaliczne tarcze hamulcowe?

Na pierwszy rzut oka bimetaliczne tarcze hamulcowe mogą niewiele różnić się od tych tradycyjnych. Sekret tkwi jednak w ich wyjątkowej konstrukcji. Dzięki zastosowaniu stopu wysokowęglowego i powłoki Magni™ tarcze Delphi zyskują wiele zalet:

  • twardość – wyższa zawartość węgla zwiększa twardość stali, co może przyczynić się do lepszej odporności na zużycie, szczególnie ważnej w tarczach hamulcowych, które są narażone na intensywne tarcie, 
  • wytrzymałość – stop wysokowęglowy oferuje dobrą wytrzymałość na obciążenia mechaniczne, co jest kluczowe w komponentach, takich jak tarcze hamulcowe, które muszą być odporne na działające na nie duże siły podczas hamowania, 
  • lekkość – lżejsze od standardowych tarcze nie tylko poprawiają dynamikę jazdy, ale również mogą przyczynić się do oszczędności paliwa, 
  • wydajność cieplna – stal wysokowęglowa ma również zdolność do przewodzenia i rozpraszania ciepła, co jest ważne w tarczach hamulcowych, gdzie kontrola temperatury jest kluczowa,
  • odporność na korozję – test odporności na korozję, któremu poddano tarczę BMW z powłoką OE i tarczę Delphi z powłoką Magni™, udowodnił, że tarcza Delphi ma lepsze wyniki niż tarcza OE – ślady korozji pojawiły się na niej dopiero po 240 godzinach. Tarcza OE zanotowała gorszy wynik – oznaki korozji wykazała po 120 godzinach. 
Wyszukaj Warsztat:

Czym różnią się bimetaliczne tarcze hamulcowe od zwykłych tarcz?

Tradycyjne tarcze hamulcowe, wykonane z jednorodnego materiału, spełniają oczywiście swoje funkcje. Jednak bimetaliczne tarcze przenoszą tę technologię na wyższy poziom, oferując najlepsze cechy stopu wysokowęglowego. Tymczasem w przypadku standardowej tarczy hamulcowej trwałość może być ograniczona do właściwości jednorodnego materiału. Zwykła tarcza hamulcowa jest też zazwyczaj cięższa, ponieważ jest wykonana z jednorodnego materiału, który może nie być tak lekki jak kompozyty stosowane w tarczach bimetalicznych. W praktyce oznacza to, że bimetaliczne tarcze hamulcowe gwarantują bardziej stabilne hamowanie, mniej problemów z przegrzewaniem i przedwczesnym zużyciem, w związku z tym są też zwykle droższe z powodu skomplikowanego procesu produkcyjnego i wykorzystania bardziej specjalistycznych materiałów.

Kolejną różnicą jest ich zastosowanie. Mimo swoich zalet, bimetaliczne tarcze hamulcowe nie są jeszcze powszechnie stosowane w standardowych samochodach osobowych. Ich użycie jest często ograniczone do samochodów sportowych, wyścigowych czy luksusowych. Marka Delphi postanowiła to zmienić, wprowadzając je do wiodącej oferty części układu hamulcowego, dla najważniejszych modeli na rynku europejskim. Na pierwszy ogień poszły tarcze dla najpopularniejszych modeli BMW, które są już dostępne na rynku. W następnej kolejności będą mogli skorzystać z nich właściciele aut marek Toyota, Mercedes, Tesla, VAG i Jaguar Land Rover.

Warto wiedzieć

Bimetaliczne tarcze hamulcowe znalazły zastosowanie w wyścigach Formuły 1, gdzie osiągi i lekkość są kluczowe. Połączenie różnych materiałów pozwala na osiągnięcie optymalnej wydajności przy zachowaniu minimalnej masy. Niektóre z technologii używanych do tworzenia bimetalicznych tarcz hamulcowych pochodzą z przemysłu lotniczego, gdzie lekkość i wytrzymałość są również kluczowe.

bimetaliczne tarcze hamulcowe - korzyści

Jakie są korzyści z zamontowania bimetalicznych tarcz hamulcowych w samochodzie?

Poza wyższą wydajnością i trwałością bimetaliczne tarcze hamulcowe mogą prowadzić do lepszych osiągów pojazdu i większego zadowolenia z jazdy – ich dwuczęściowa budowa ogranicza drgania i hałas, co pozytywnie wpływa na komfort podróżowania. Na plus odnotować można także oszczędność paliwa i walory estetyczne – tarcze bimetaliczne pełne, nawiercane czy nacinane od Delphi, dzięki zastosowaniu powłoki Magni™ są bardziej atrakcyjne dla właścicieli pojazdów.

Warto wiedzieć

Bimetaliczne tarcze hamulcowe mogą być uważane również za bardziej ekologiczne rozwiązanie w porównaniu z tradycyjnymi tarczami. Wykorzystanie w nich lekkich materiałów może prowadzić do obniżenia całkowitej masy pojazdu – lżejsze samochody zużywają mniej paliwa, co przekłada się na niższą emisję dwutlenku węgla i innych szkodliwych gazów cieplarnianych. Do tego poprawa wydajności cieplnej i zwiększenie trwałości tarcz może przyczynić się do mniejszego zużycia materiału i dłuższego okresu eksploatacji – dłuższa żywotność części oznacza mniej odpadów i mniejszą potrzebę zasobów na produkcję zamienników.

– Układ hamulcowy to częsty powód napraw pojazdów podczas przeglądów technicznych. Dla kierowcy, który poszukuje pewnego i efektywnego rozwiązania, bimetaliczne tarcze hamulcowe stają się złotym środkiem – mówi Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Przede wszystkim, są bardziej trwałe, więc generują mniej problemów w porównaniu z tradycyjnymi tarczami. Dodatkowo eliminują konieczność czyszczenia z oleju przed instalacją i są dostarczane z kompletem śrub, co przyspiesza i upraszcza cały proces montażu. Wybierając takie tarcze, kierowca zyskuje nie tylko na komforcie i czasie, ale również inwestuje w trwałość i niezawodność swojego układu hamulcowego. Bimetaliczne tarcze hamulcowe mogą stanowić też atrakcyjną opcję dla kierowców zainteresowanych modernizacją lub tuningiem swojego pojazdu – dodaje.

Bimetaliczne tarcze hamulcowe stanowią odpowiedź na rosnące wymagania kierowców w dziedzinie bezpieczeństwa i wydajności. Łącząc zaawansowane technologie z wyjątkowymi właściwościami metali, gwarantują nie tylko dłuższą żywotność, ale też doskonałą skuteczność hamowania w różnych warunkach. W świecie motoryzacji, gdzie każdy detal ma znaczenie, wybór bimetalicznych tarcz to inwestycja w pewność, komfort i długotrwałą satysfakcję z jazdy. Dla kierowcy, który nie uznaje kompromisów, to rozwiązanie idące krok do przodu przed tym, co znane do tej pory.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco