Jak uzyskać ciche i sprawne hamulce w samochodzie?
Zjawisko hałasu, wibracji i uciążliwości pracy (NVH) może popsuć przyjemność z jazdy w każdym pojeździe.
Hałas w układzie hamulcowym powstaje w wyniku słyszalnych ludzkim uchem wibracji o wysokich częstotliwościach. Można tu wyobrazić sobie przesuwanie mokrego palca po krawędzi lampki wina wypełnionej wodą. Szkło rezonuje i powstaje dźwięk. Wibracje powstają w wyniku tarcia palca wokół brzegu lampki wina. Ta z kolei rezonuje w kierunku części szklanej z wodą, wytwarzając dźwięk.
Taka sama zasada dotyczy hałasów i wibracji, które generowane są przez tarcie pomiędzy klockami i tarczami hamulcowymi. Wibracje te są przenoszone na zaciski hamulcowe. W rezultacie dochodzi do rezonansu całego układu hamulcowego, który wytwarza nieprzyjemne dźwięki.
Tłumienie hałasu
Istniej wiele czynników, które należy uwzględnić przy tłumieniu hałasu i wibracji hamulców. Należy do nich jakość zastosowanych materiałów, kształt i ruchy elementów, warunki jazdy, prędkość pojazdu oraz temperatura hamulców. Hałas często powodowany jest przez wibrowanie klocka w stosunku do tarczy hamulcowej, gdy klocek całkowicie nie przylega do tarczy. Drgania mogą być również powodowane przez zużywające się lub niesprawne elementy takie jak nakładki tłumiące „shim“ oraz zawleczki, które utraciły wymagane naprężenie i wywołują fale dźwiękowe. Takie fale dźwiękowe mogą mieć postać słyszalnych wibracji o wysokiej częstotliwości lub odczuwalne wibracje o niskiej częstotliwości.
Minimalizacja wibracji i hałasu
W trakcie rozwoju nowego klocka hamulcowego febi wykorzystuje się wiele rozwiązań i technologii służących poprawie komfortu jazdy kierowcy i pasażerów przez minimalizację nieprzyjemnych hałasów i wibracji. Obok korzyści i zalet wynikających z części odpowiadającym produktom pierwszomontażowym, oferujemy dodatkowe rozwiązania – takie jak fazowanie krawędzi i/lub nacięcia powodujące, że nasze klocki pracują jeszcze ciszej. Fazowanie krawędzi i nacięcia zmieniają naturalną częstotliwość, przy której klocek wibruje, a tym samym pracuje on ciszej w porównaniu do produktu pozbawionego tych rozwiązań.
Dowiedz się więcej: Klocki hamulcowe – jak je sprawdzić i kiedy należy je wymienić
Dostępne są także różne nakładki tłumiące shim, które w celu wytłumienia drgań pomiędzy klockiem a zaciskiem hamulcowym można zamontować na tylnej stronie płytki klocka hamulcowego. Działają one jak poduszka i pochłaniają wibracje powodujące hałas. Niektóre nakładki shim mają wycięcie w postaci półksiężyca, które pozwala tłoczkowi na pchanie klocka hamulcowego pod pożądanym kątem. Dzięki temu hałas jest redukowany, a zużycie klocka jest bardziej równomierne. Takie nakładki tłumiące stosowane są przede wszystkim w klockach kierunkowych, które muszą być montowane w jednym, określonym kierunku.
Klocki hamulcowe mogą występować również z antywibracyjnymi sprężynami i zawleczkami, które do minimum ograniczają luz pomiędzy klockiem a zaciskiem hamulcowym. Pozwala to tłumić wibracje w momencie, gdy klocek zaczyna wykonywać ruch w zacisku hamulcowym. Dostępne są również klocki hamulcowe z dodatkowymi ciężarkami. Są one stosowane na etapie rozwoju klocka hamulcowego w celu ograniczenia do minimum wibracji i hałasu.
Warto zaufać oferowanym w jakości OE częściom zamiennym Febi oraz specjalistom z sieci EuroWarsztat.