Części do samochodu. Nie przebieg, a wiek. Te części i płyny wymieniaj bez względu na przebieg pojazdu

< powrót
Części do samochodu. Nie przebieg, a wiek. Te części i płyny wymieniaj bez względu na przebieg pojazdu

Wszyscy kierowcy dobrze wiedzą, że pojazdy wymagają rutynowej konserwacji, aby zachować sprawność. Podczas gdy niektóre elementy prawdopodobnie przetrwają cały okres eksploatacji samochodu, inne będą wymagać regularnej wymiany, ponieważ z biegiem czasu się zużywają lub tracą swoje właściwości, nawet jeśli auto nie robi dużych przebiegów i jest używane okazjonalnie. Czy wiesz, jak często wymieniać płyny i części w Twoim samochodzie?

PŁYN HAMULCOWY

Płyn hamulcowy to kluczowy element układu hamulcowego, który bezpośrednio wpływa na skuteczność hamowania. Z czasem traci on swoją skuteczność, ponieważ jest higroskopijny, co oznacza, że ​​wchłania wodę. Wraz ze wzrostem zawartości wody w płynie powstają pęcherzyki powietrza, które powodują utratę skuteczności hamulców. Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata

PŁYN CHŁODZĄCY

Płyn chłodzący jest istotny dla utrzymania prawidłowej temperatury silnika. Nawet jeśli zbiornik wykazuje jego wystarczający poziom, konieczna jest jego okresowa wymiana. Płyn chłodzący może z czasem utracić swoje właściwości antykorozyjne. A korozja może uszkodzić chłodnicę, pompę wody, termostat, korek chłodnicy, węże i inne części układu chłodzenia, a także układ ogrzewania pojazdu, co może doprowadzić do przegrzania silnika samochodu. Dlatego zaleca się, by płyn chłodzący wymieniać co 5 lat.

OLEJ SILNIKOWY

Podczas pracy silnika wiele metalowych części ociera się o siebie, co bez oleju generowałoby duże ciepło. Olej silnikowy działa jako chłodziwo, utrzymując prawidłową pracę silnika, zbiera też zanieczyszczenia i wilgoć. Z biegiem czasu olej ulega zużyciu, a jego zdolność przyjmowania nowych zanieczyszczeń jest mniejsza – powoduje to ich osadzanie na częściach silnika, co może go uszkodzić. Dlatego tak ważne jest, by w odpowiednim momencie dokonać wymiany oleju.
Nie chodzi tu tylko o przebieg. Nawet jeśli jeździsz mało, mniej niż kilka tysięcy kilometrów rocznie, powinieneś wymieniać olej raz w roku. W tym czasie warto wymienić również filtr oleju. Wymiana zarówno oleju, jak i filtra pomaga zapewnić optymalną pracę silnika. 

Te części i płyny wymieniaj bez względu na przebieg pojazdu -olej samochodowy

PŁYN HAMULCOWY

Płyn hamulcowy to kluczowy element układu hamulcowego, który bezpośrednio wpływa na skuteczność hamowania. Z czasem traci on swoją skuteczność, ponieważ jest higroskopijny, co oznacza, że ​​wchłania wodę. Wraz ze wzrostem zawartości wody w płynie powstają pęcherzyki powietrza, które powodują utratę skuteczności hamulców. Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów płyn hamulcowy należy wymieniać co 2 lata

PŁYN CHŁODZĄCY

Płyn chłodzący jest istotny dla utrzymania prawidłowej temperatury silnika. Nawet jeśli zbiornik wykazuje jego wystarczający poziom, konieczna jest jego okresowa wymiana. Płyn chłodzący może z czasem utracić swoje właściwości antykorozyjne. A korozja może uszkodzić chłodnicę, pompę wody, termostat, korek chłodnicy, węże i inne części układu chłodzenia, a także układ ogrzewania pojazdu, co może doprowadzić do przegrzania silnika samochodu. Dlatego zaleca się, by płyn chłodzący wymieniać co 5 lat.

AKUMULATOR

Jego głównym celem jest wytworzenie napięcia i dostarczenie prądu elektrycznego w celu uruchomienia silnika. Wyczerpany akumulator może utrudnić lub uniemożliwić uruchomienie samochodu. Większość baterii zaczyna się zużywać po upłynięciu od czterech do sześciu lat. Tu przeczytasz o tym, jak ładować akumulator, aby nie odmówił posłuszeństwa.

TULEJE WAHACZA

Tuleje znajdują się na drugim końcu wahaczy trzymających przeguby kulowe. Podobnie jak w przypadku innych elementów gumowych, z czasem mają tendencję do wysychania i pękania. Dla bezpieczeństwa jazdy warto wymieniać je co 8 lat.

Te części i płyny wymieniaj bez względu na przebieg pojazdu - tuleje wahacza

ŚWIECE ZAPŁONOWE

Świece zapłonowe generują iskrę, która wywołuje powodowane paliwem minieksplozje napędzające silnik. Aby Twój samochód działał jak najlepiej, ważne jest, aby mieć czyste, nienaruszone świece zapłonowe. Brudne lub uszkodzone prowadzą do złych przebiegów benzynowych, słabego przyspieszania i problemów z uruchomieniem samochodu. Nowoczesne świece zapłonowe, platynowe i irydowe, mają żywotność około 8 lat.

OPONY

Opony zapewniają przyczepność samochodu do podłoża. Ciągły ruch i tarcie podczas ich obracania się powoduje zużycie bieżnika opony. A jazda ze zużytymi bieżnikami jest bardzo niebezpieczna, wywołuje osłabienie zdolności hamowania pojazdu. Na częstotliwość wymiany opon wpływa nie tylko stopień ich zużycia i przebieg auta, ale także trwałość materiału, z którego są wykonane. Letnie opony, nawet jeśli ich stan wydaje się dobry, warto wymienić po 10 latach od daty produkcji, zimowe po 5 latach

FILTR POWIETRZA

Filtr powietrza jest ważnym elementem ochronnym, który zapobiega przedostaniu się do silnika jakichkolwiek zanieczyszczeń. Czysty filtr powietrza pomaga obniżyć emisje, jednocześnie zwiększając wydajność paliwową. Z czasem jednak filtr zużywa się i zapycha, dlatego należy wymienić go najpóźniej po 3 latach. Jeśli jednak samochód użytkowany jest po zakurzonych lub zapiaszczonych drogach, dobrze jest wymieniać go nawet co roku.

FILTR KABINOWY

Czyste powietrze w samochodzie zapewnia nie tylko komfort jazdy, ale także nie wpływa negatywnie na zdrowie pasażerów. Na jakość powietrza wpływa bezpośrednio stan filtra kabinowego. Zanieczyszczony i wilgotny będzie siedliskiem drobnoustrojów czy pleśni, co wiąże się z nieprzyjemnym zapachem i generowaniem szkodliwego obiegu powietrza. Co więcej zanieczyszczony filtr nie spełnia swojej wentylacyjnej funkcji, przez co we wnętrzu pojazdu gromadzi się zbyt dużo wilgoci, co prowadzi do nadmiernego parowania szyb. Najlepiej więc wymieniać filtr kabinowy co roku.

PASEK ROZRZĄDU

Ważne jest, aby wymieniać pasek rozrządu w zalecanych odstępach czasu. Ryzyko uszkodzenia paska wzrasta po 5 latach jego używania. Ponieważ jest on wykonany z gumy, z czasem będzie się zużywał, parciał, a ostatecznie może pęknąć. Gdy się zepsuje, może spowodować całkowitą awarię silnika, pęknięcie lub wygięcie zaworów, uszkodzenie głowicy cylindrów lub wałka rozrządu, a także uszkodzenie tłoka i ścian cylindra. 

Wymieniając części w samochodzie, pamiętaj o tym, czym rożnią się części oryginalne od zamienników.
 

Znajdź najbliższy EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco