< powrót
Wymiana oleju w samochodzie – obalamy mity

Jeśli silnik jest sercem samochodu, to odpowiednie dbanie o niego jest pierwszym i największym obowiązkiem kierowcy. Sprawna praca silnika uzależniona jest od oleju samochodowego – bez jego regularnej wymiany może dojść do trwałego uszkodzenia auta. I choć wymiana oleju to podstawowa czynność konserwacyjna, narosło wokół niej wiele mitów, którym kierowcy – często bezwiednie – ulegają. Sprawdź, czy Ty też się im poddajesz.

Silniki samochodowe zbudowane są z wielu metalowych, ruchomych części. Gdy te części poruszają się i ocierają o siebie, siła tarcia wytwarza ciepło. Olej smaruje silnik i pochłania ciepło, umożliwiając efektywną współpracę wszystkich części i zapobiegając ich przegrzewaniu się.
 
Z biegiem czasu olej silnikowy zużywa się – zbiera zanieczyszczenia i wilgoć – co czyni go znacznie mniej skutecznym. Im dłużej jeździsz na tym samym oleju, tym bardziej jego zdolność przyjmowania nowych zanieczyszczeń spada – osadzają się więc one na częściach silnika. Dlatego tak ważne jest, by w odpowiednim momencie dokonać wymiany oleju w silniku, zanim stary spowoduje poważne problemy. Zużyty olej może uszkodzić silnik, zanim się zorientujesz.

Co ile wymiana oleju w samochodzie?

To pytanie, które nasi mechanicy słyszą bardzo często, a to dlatego, że w tym temacie jest sporo dezinformacji. 
 
„Olej należy wymienić, kiedy jest czarny”. „Olej należy wymieniać po możliwie największym dopuszczalnym przez producenta przebiegu”. „Olej typu long life pozwala przejechać bez jego wymiany nawet 30 tys. km”  – to nagminnie powielane mity. A faktem jest, że częstotliwość wymiany oleju zależy od wielu czynników: nie tylko od przebiegu, ale i od stylu i warunków jazdy, nawyków kierowcy, a także marki i modelu auta.

Jesteś kierowcą ostrożnym, czy wolisz szybką jazdę? Poruszasz się po mieście, na krótszych dystansach i często się zatrzymujesz, czy Twoja aktywność składa się głównie z jazdy autostradowej i długich podróży? 
Choć przyjęło się, że optymalny interwał wymiany oleju to 10–15 tys. km, to jest on taki w przypadku jazdy mieszanej. Eksploatowanie auta wyłącznie w ruchu miejskim może wymagać wymiany oleju już co ok. 7,5 tys. km, z kolei jazda długodystansowa może pozwalać na zmianę środka smarnego nawet co ok. 20 tys. km. A co, jeśli korzystasz z samochodu sporadycznie i jego przebieg trudno liczyć w tysiącach kilometrów? W przypadku bardzo rzadkiej eksploatacji auta, czyli jeśli robisz mniej niż kilka tys. km przebiegu rocznie, zaleca się wymianę oleju co rok.

Twój pojazd może wymagać też częstszych wymian oleju, kiedy ma już swoje lata lub porusza się w ekstremalnych warunkach klimatycznych. A dlaczego olej jest czarny nawet świeżo po wymianie? To proces naturalny i nie powinien niepokoić. Zadaniem oleju jest przecież zbieranie wszelkich zanieczyszczeń, a w przypadku diesla – cząstek sadzy. 

Wymiana oleju w samochodzie

Wymiana oleju w nowym samochodzie

„Silnik w nowym samochodzie dociera się, dlatego trzeba wymienić olej po przejechaniu pierwszego 1000 km” – to kolejny mit.

Dawniej rzeczywiście zalecano „dotarcie silnika” przez pierwsze kilka tysięcy kilometrów. Obecnie jednak procesy produkcji silników i środki smarne znacznie się rozwinęły, a niepożądane pozostałości po obróbce zostały zredukowane do punktu, w którym rzadko stanowią problem. Producenci nie podają więc raczej częstotliwości, z jaką należy wymieniać olej na czas docierania się silnika. Zaznaczają oni jednak, by przez pierwsze kilkaset kilometrów unikać jazdy na pełnym gazie i zbyt wysokich obrotach – to, w jaki sposób samochód jest użytkowany przez pierwsze kilometry, będzie miało wpływ na żywotność silnika i jego pracę w przyszłości.

Oczywiście, nie można zignorować tego, że faktycznie silnik w nowym samochodzie ma jeszcze sporo opiłków i pozostałości poprodukcyjnych. Pierwszy olej ma więc na celu zebranie „śmieci” powstałych w wyniku procesu docierania się silnika. Dlatego lepiej być ostrożnym i pierwszą wymianę oleju przeprowadzić przed upłynięciem zalecanego interwału.

Ile kosztuje wymiana oleju w samochodzie?

„Wymiana oleju jest kosztowna” – tak, to wydatek z którym okresowo należy się liczyć, ale… może lepiej odwrócić pytanie: Ile kosztuje niewymienienie oleju?

Regularne serwisowanie silnika pozwala zaoszczędzić pieniądze w dłuższej perspektywie. Koszt wymiany oleju ze zmianą filtra w warsztacie – nawet przy użyciu najwyższej jakości oleju syntetycznego – będzie kosztować mniej niż 300 zł. Czy to dużo? Kiedy wyobrazisz sobie, że koszty, które musiałbyś ponieść np. na naprawę tłoka, wymianę uszczelki głowicy silnika, wymianę pompy oleju czy kompletną przebudowę silnika, idą w tysiące złotych, cena za wymianę oleju nie wygląda już tak źle.

Samodzielna wymiana oleju 

„Każdy może wymienić olej samodzielnie” – czy na pewno?

Wymiana oleju w samochodzie to regularna czynność serwisowa, którą możesz przeprowadzić samodzielnie. Jest jednak powód, dla którego płaci się za to profesjonalistom. Co może się nie udać podczas samodzielnej wymiany oleju? Kiedy zabierasz się za nią na własną rękę, możesz popełnić wiele błędów, które w konsekwencji mogą doprowadzić do poważnych problemów.

Dodatkowo, poza niezbędną wiedzą, którą musisz mieć, by podjąć się tego zadania, powinieneś dysponować też kilkoma narzędziami i materiałami. Będziesz potrzebował odpowiedniego świeżego oleju dobranego specjalnie do Twojego auta, nowego filtra oleju, misy na olej, klucza do filtra oleju i lejka. Do podniesienia samochodu przydałby się też podnośnik.

A to wszystko i wysokiej jakości usługi w zakresie pielęgnacji i konserwacji Twojego pojazdu, w tym pełną wymianę oleju i dobór jego właściwego rodzaju, oferują fachowcy z sieci warsztatów samochodowych EuroWarsztat. Niezależnie od tego, czy Twój samochód jest nowy, czy ma setki tysięcy kilometrów na liczniku, możesz zaufać naszym ekspertom.
 

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w którym wymienisz olej

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco