< powrót
„Silnik bierze olej” – poznaj objawy, przyczyny, rozwiązania

Zwykle większe niż dotychczas zużywanie oleju przez silnik jest objawem kłopotów z silnikiem. Jeśli zauważysz, że Twój samochód wymaga więcej oleju na dolewki, prawdopodobne są tego dwa wyjaśnienia: albo masz do czynienia z wyciekiem, albo spalanie oleju przez silnik wzrosło. Jak sprawdzić, czy silnik bierze olej, i co zrobić, gdy okaże się, że ubytki oleju silnikowego zaczynają stwarzać problem?

Jak poznać, że silnik bierze olej 

Do spalania oleju przez silnik dochodzi, gdy zużyte lub uszkodzone części silnika pozwalają olejowi przedostać się do komory spalania. Problemy ze spalaniem może sygnalizować świecąca się kontrolka oleju silnikowego. 

Jak sprawdzić czy silnik bierze olej? 

Jest kilka objawów, które powinny zwrócić Twoją uwagę na problem ubytków oleju silnikowego. Problemy są zazwyczaj widoczne gołym okiem i trudno je zignorować. Kiedy silnik bierze olej i kopci – to zabarwiony na niebiesko dym wydobywający się z układu wydechowego jest wskaźnikiem dużej skali problemu. Kiedy silnik bierze olej ale nie kopci – może to oznaczać, że silnik spala tylko niewielkie ilości oleju. 

W samochodach z silnikiem benzynowym o zwiększonym zużywaniu oleju przez silnik może świadczyć również bardzo osmolona końcówka rury wydechowej.

Jakie są przyczyny spalania oleju przez silnik

Jeśli nie zauważyłeś wycieków oleju, a silnik bierze olej przyczyny mogą leżeć w nadmiernym zużyciu oleju przez silnik. 
 
Dlaczego silnik bierze olej? Oto kilka możliwości:

  • Zużyte pierścienie tłokowe 

Pierścienie tłokowe to bardzo istotne elementy silnika, które są osłonami komory spalania silnika. Jeśli są zużyte, odkształcają się, przez co nie spełniają swojej funkcji prawidłowo, a olej może dostać się do komory spalania.
 
Spalanie oleju najczęściej spowodowane jest niewłaściwą pracą pierścieni tłokowych – mówi Rafał Kobza, specjalista ds. technicznych Liqui Moly. – Aby pierścienie pracowały poprawnie, należy: stosować olej wysokiej jakości, skrócić przebiegi pomiędzy wymianami oleju, przy każdej wymianie stosować Engine Flush nr 2662 – dodaje Kobza. 

  • Wadliwe uszczelniacze zaworowe

Wadliwe uszczelniacze zaworowe to kolejna przyczyna zmniejszającego się poziomu oleju w samochodzie. Podczas gdy mają one regulować zużycie oleju i smarowanie zaworów, zepsute działają dokładnie odwrotnie. Zużyte uszczelniacze mogą spowodować wyciek oleju do cylindrów silnika i ostatecznie do komory spalania.

  • Uszkodzony zawór PCV

Układ dodatniej wentylacji skrzyni korbowej (PCV) jest znaczącym elementem silnika, który eliminuje szkodliwe gazy powstające podczas spalania. Odbywa się to poprzez kierowanie nadmiaru gazów z powrotem do komory spalania.

Gdy system PCV jest uszkodzony, zamiast usuwać gazy spalinowe, może spowodować, że olej zostanie zassany do silnika przez wlot powietrza. W większości przypadków rozwiązanie tego problemu wymaga jedynie wymiany zaworu PCV.

  • Zużyte łożyska turbosprężarki

Duży przebieg samochodu, jazda na zanieczyszczonym oleju silnikowym lub jego niewłaściwym rodzaju, słabe smarowanie i chłodzenie silnika mogą doprowadzić do zużycia łożysk turbosprężarki. Jeśli łożyska wału wirnika są zużyte, wał nie obraca się równomiernie, a uszczelnienie nie stanowi dobrej izolacji. Wówczas olej wycieka z turbosprężarki i jest zasysany do komory spalania.

Ile oleju powinien spalać zdrowy silnik? 

Zużywanie oleju przez silnik jest zupełnie normalnym zjawiskiem. Może jednak niepokoić, kiedy przybiera zbyt duże rozmiary, a dolewki są coraz większe i coraz częstsze. Ile oleju powinien zatem spalać samochód między wymianami oleju?

Jeśli chodzi o spalanie oleju, samochody osobowe osiągają wartości średnio od 0,3 do 0,5 litra na 1000 km. Często zależy to jednak od wieku auta. W nowszych samochodach to spalanie jest przeważnie mniejsze, w starszych – większe. Z drugiej strony wartością graniczną, którą dopuszczają niektórzy producenci samochodów jest nawet 1 litr oleju na 1000 km. Jeśli silnik Twojego samochodu spala tyle lub więcej, powinieneś jak najszybciej zawieźć auto do serwisu, np. sieci EuroWarsztat.

Co trzeba zrobić, gdy silnik bierze olej  

Jeśli zastanawiasz się, co zrobić gdy silnik bierze olej, w pierwszej kolejności powinieneś zdecydować się na:

Wizyta u mechanika 

Utrata zbyt dużej ilości oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i kosztownych napraw. Chociaż to normalne, że niektóre samochody spalają więcej oleju niż inne, najlepiej jest sprawdzić u profesjonalisty, z czego wynika większe branie oleju i oddać pojazd do serwisu tak szybko, jak to możliwe. Mechanicy sieci EuroWarsztat pomogą ocenić sytuację i znaleźć rozwiązanie problemu.

Zastosowanie dodatku do oleju silnikowego

Kiedy silnik bierze olej co zrobić, by zminimalizować jego zużycie? Rozwiązaniem może być zastosowanie dodatków do oleju silnikowego od renomowanych dostawców. W przypadku zużytych uszczelniaczy zaworowych sytuację można poprawić, stosując dodatki do oleju silnikowego zwiększające jego lepkość, np. stabilizator lepkości oleju Liqui Moly Visco-Stabil. Liqui Moly Stop Wyciekom nr 2671

Warto też przed wymianą oleju wyczyścić silnik preparatem Liqui Moly Pro Line Engine Flush nr 2662 – czysty silnik to mniejsze spalanie zarówno paliwa, jak i oleju.

Kiedy ubytki oleju silnikowego są duże i szybko postępują, łatwo je przegapić, a to może doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego warto zachować szczególną czujność i regularnie sprawdzać olej, monitorując jego zużycie, by w przypadku wysokiego spalania móc szybko zareagować.

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w sprawdzisz dlaczego silnik spala olej

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco