Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy, przyczyny i diagnostyka

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy, przyczyny i diagnostyka

Każdy kierowca podczas wizyty w warsztacie samochodowym obawia się diagnozy mówiącej, że uszczelka pod głowicą jest uszkodzona. Dla wielu to wyrok skazujący ich cztery kółka na długi czas w naprawie. Ale co tak naprawdę oznacza uszkodzenie uszczelki pod głowicą? Jakie są objawy i przyczyny awarii, i – co najważniejsze – czym ryzykujesz, jeżdżąc z taką usterką?

Uszczelka pod głowicą – znaczenie i dlaczego jest tak ważna

Uszczelka pod głowicą pełni ważną funkcję w samochodzie z silnikiem spalinowym. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie szczelności pomiędzy głowicą a blokiem silnika, co chroni przed niekontrolowaną wymianą płynów eksploatacyjnych – oleju silnikowego i płynu chłodniczego – i gwarantuje odpowiednie warunki ciśnienia w komorach spalania. Jej prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne dla efektywnego procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, optymalnej temperatury pracy silnika oraz jego długowieczności. 

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą może skutkować poważnymi dysfunkcjami w działaniu jednostki napędowej i w konsekwencji wymagać kosztownych napraw. Jej obecność ma zatem zasadnicze znaczenie dla wydajności i trwałości silnika, a także jego żywotności. 

Uszkodzona uszczelka pod głowicą

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – jakie są objawy 

Choć teoretycznie uszczelka pod głowicą powinna być trwała i odporna na usterki przez cały okres żywotności silnika, to w praktyce jej awarie zdarzają się szybciej i są dość powszechne – najczęściej to efekt wpływu trudnych warunków, w jakich pracuje – wysokiej temperatury i wysokiego ciśnienia. Z uwagi na funkcję jaką pełni, uszkodzona uszczelka pod głowicą jest jednym z poważniejszych problemów, jakie może napotkać właściciel pojazdu. Niestety, nie zawsze jest on od razu widoczny. Co więcej objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą są podobne do objawów, które daje wiele innych, mniej poważnych, usterek. 

Jakie są objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą?

  • Biały dym z wydechu – jeśli zauważysz biały, mleczny dym wydobywający się z rury wydechowej, szczególnie po odpaleniu silnika na zimno, może to wskazywać na to, że płyn chłodniczy przedostaje się do komór spalania.
  • Biały nalot na korku wlewu oleju – kiedy uszczelka pod głowicą jest uszkodzona, płyn chłodniczy może mieszać się z olejem silnikowym, w rezultacie, na wierzchu pokrywki od oleju możesz zobaczyć białą substancję przypominającą majonez lub olej będzie miał kolor kawy z mlekiem.
  • Bąbelki oleju w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego – mogą pojawić się, kiedy olej silnikowy zmiesza się z płynem chłodzącym.
  • Przegrzewanie się silnika – uszkodzona uszczelka może prowadzić do niewłaściwego chłodzenia silnika. Jeśli wskaźnik temperatury w Twoim pojeździe zaczyna często wskazywać zbyt wysoką temperaturę, warto to sprawdzić.
  • Utrata mocy – wycieki spalin przez uszkodzoną uszczelkę mogą prowadzić do obniżenia efektywności pracy silnika i spadku mocy.

Pamiętaj!

Brak diagnozy odpowiednio szybko lub ignorowanie problemów z uszczelką pod głowicą może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i dużych kosztów naprawy w przyszłości.
Jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych objawów, wizyta w warsztacie samochodowym powinna znaleźć się na samym szczycie Twojej listy zadań do zrobienia.

Wyszukaj Warsztat:

Jakie są przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Czynniki prowadzące do uszkodzenia uszczelki pod głowicą mogą być różne. Często wynikają one jednak z przegrzewania silnika, co może być spowodowane niewłaściwym działaniem termostatu, uszkodzeniem wentylatora chłodnicy lub zatkaną chłodnicą. Złe praktyki, takie jak agresywna jazda na zimnym silniku, również mogą przyspieszyć zużycie uszczelki.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą to:

  • przegrzewanie silnika – jeśli silnik zostanie przegrzany, metalowe komponenty mogą się wygiąć lub odkształcić, co może doprowadzić do uszkodzenia uszczelki. Przegrzewanie może wynikać z niewystarczającego chłodzenia, zablokowanego termostatu, uszkodzonej pompy wody lub innych przyczyn,
  • nieprawidłowy montaż – jeżeli uszczelka została źle zamontowana podczas składania silnika, może to prowadzić do jej wczesnego uszkodzenia. To raczej rzadka sytuacja, ale zdarza się, zwłaszcza przy naprawach prowadzonych przez osoby nieposiadające odpowiednich kwalifikacji,
  • usterki mechaniczne – uderzenia, np. w wyniku kolizji drogowej, które powodują odkształcenie bloku silnika lub głowicy, mogą także doprowadzić do uszkodzenia uszczelki,
  • korozja – w niektórych przypadkach korozja może prowadzić do uszkodzenia uszczelki, zwłaszcza jeśli płyn chłodniczy nie został wymieniony przez długi czas lub jeśli został użyty nieodpowiedni dla danego pojazdu.

– W wielu przypadkach uszkodzenie uszczelki pod głowicą jest wynikiem przegrzewania silnika. Nieodpowiedni przepływ płynu chłodniczego, niewystarczający poziom oleju czy zatory w układzie chłodzenia mogą prowadzić do wzrostu temperatury – ostrzega Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Dodatkowo, choć zdarza się to rzadziej, niewłaściwa instalacja lub użycie niskiej jakości materiałów również mogą skrócić żywotność uszczelki. Dlatego regularne serwisowanie auta i dbałość o układ chłodzenia są kluczowe dla zapobiegania takim problemom – dodaje.
 

Uszkodzona uszczelka pod głowicą - objawy

Jak sprawdzić czy uszczelka pod głowicą jest uszkodzona

Istnieje kilka metod, które pozwalają na ocenę stanu uszczelki pod głowicą. Samodzielnie możesz sprawdzić to, dokonując oględzin wizualnych, choć – oczywiście – nie będą one tak wiarygodne, jak profesjonalna diagnostyka przeprowadzona w EuroWarsztacie przez mechanika samochodowego.

To, co możesz zrobić we własnym zakresie, to wizualne sprawdzenie płynów – oleju silnikowego i płynu chłodniczego. 

  1. Sprawdź zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego. Jeśli widzisz w nim bąbelki oleju lub ślady brunatnego osadu, może to również wskazywać na problem z uszczelką.
  2. Otwórz korek od oleju silnikowego i sprawdź konsystencję oleju. Jeśli zauważysz białą, mleczną substancję, tzw. „majonez”, może to sugerować, że płyn chłodniczy miesza się z olejem.

Dowiedz się więcej: „Silnik bierze olej” – poznaj objawy, przyczyny, rozwiązania  

Bardziej zaawansowane sposoby sprawdzenia stanu uszczelki pod głowicą, które wymagają większej wiedzy i doświadczenia, to: test kompresji w każdym cylindrze – jeśli jeden lub więcej cylindrów ma znacząco niższą kompresję w porównaniu z pozostałymi, może to sugerować problem z uszczelką, test ciśnienia w systemie chłodzenia – jeśli system traci ciśnienie, może to wskazywać na wyciek spowodowany uszkodzoną uszczelką, test chemiczny na obecność produktów spalania w płynie chłodniczym – jeśli wykaże obecność spalin w płynie chłodniczym, jest to jednoznaczny dowód na uszkodzenie uszczelki.

Zaawansowane warsztaty mogą korzystać także z badania kamerą endoskopową, aby dokładnie przyjrzeć się wnętrzu cylindrów – jeśli wykryją obecność płynu chłodniczego w cylindrze, będzie to pewny dowód na problem z uszczelką.

Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą

Jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą to nienajlepszy pomysł. Czekanie z wizytą w warsztacie może spowodować dalsze, poważniejsze uszkodzenia silnika oraz jego przegrzewanie, które w skrajnych przypadkach może doprowadzić do odkształcenia lub pęknięcia głowicy lub bloku silnika. Jeżeli duża ilość płynu chłodniczego wycieka przez uszkodzoną uszczelkę, może dojść do nagłego przegrzania silnika, co podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Z kolei wyciek oleju prowadzi do utraty smarowania i zwiększonego zużycia komponentów silnika.

– W przypadku podejrzenia uszkodzenia uszczelki pod głowicą, najlepiej od razu odwiedzić warsztat samochodowy w celu specjalistycznej diagnostyki i ewentualnej naprawy – radzi Andrzej Guzek z EuroWarsztatu. – Jazda z uszkodzoną uszczelką może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, zanieczyszczenia oleju silnikowego płynem chłodniczym oraz do uszkodzenia kosztownych komponentów, takich jak katalizator. Dodatkowo, nieefektywne spalanie paliwa może negatywnie wpływać na zużycie paliwa, co z kolei wpłynie niekorzystnie na koszty eksploatacji auta – ostrzega.

Pamiętaj!

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą nie jest mały, ponieważ nie można wymienić tylko uszczelki – naprawa obejmuje także planowanie głowicy oraz wymianę rozrządu i oleju silnikowego. Mimo to jest nadal znacznie niższy w porównaniu z kosztem naprawy poważnie uszkodzonego silnika czy katalizatora. 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER