Rozrząd – co ile wymiana i o czym należy pamiętać, aby nie żałować

Rozrząd – co ile wymiana i o czym należy pamiętać, aby nie żałować

Pasek rozrządu w samochodzie można porównać do łańcucha rowerowego. Bez niego nie pojedziesz, ponieważ synchronizuje on wszystkie wewnętrzne ruchome części silnika, zapewniając jego płynną pracę i bezpieczeństwo na drodze. Wymiana paska rozrządu to zatem ważny element konserwacji pojazdu, dlatego warto zrozumieć, jak działa pasek rozrządu i co ile wymiana rozrządu jest konieczna.

Za co odpowiada pasek rozrządu?

Pasek rozrządu to gumowy pasek z twardymi zębami biegnącymi wzdłuż jego wewnętrznej krawędzi, które zazębiają się z kołami zębatymi wału korbowego i wałków rozrządu. Jego zadaniem jest synchronizowanie pracy poszczególnych części silnika – pasek steruje otwieraniem i zamykaniem zaworów silnika poprzez obracanie wałka rozrządu i wału korbowego z odpowiednią prędkością. 

Właściwa synchronizacja między wałkiem rozrządu a wałem korbowym otwiera i zamyka zawory silnika, wpuszczając i wypuszczając powietrze oraz paliwo. Gdy zawory otwierają się i zamykają prawidłowo, paliwo zapala się w komorze spalania.
Jednak, aby proces ten mógł zaistnieć, zawory muszą otwierać się i zamykać we właściwym czasie. Zawory muszą być we właściwej pozycji, podobnie jak tłoki. Zawory otwierają się w różnym czasie dla każdego cylindra.

Dowiedz się więcej: Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy, przyczyny i diagnostyka

Dlaczego trzeba wymieniać pasek rozrządu?

Ponieważ pasek rozrządu jest wykonany z gumy, to naturalne, że z czasem będzie się zużywał, a ostatecznie może pęknąć. Gdy to nastąpi, silnik przestanie działać.
Pasek rozrządu jest więc kluczowy dla prawidłowego działania silnika samochodu. Pasek, który wykazuje oznaki zużycia, uniemożliwia synchronizację wszystkich części silnika  samochodu. Jeśli praca elementów silnika nie jest zsynchronizowana, mogą one zderzyć się i uszkodzić wzajemnie, powodując kosztowne naprawy – należy liczyć się wtedy z całkowitą awarią silnika, pękniętymi lub wygiętymi zaworami, uszkodzeniem głowicy cylindrów lub wałka rozrządu, a także uszkodzeniem tłoka i ścianki cylindra.

Jeśli pasek rozrządu pęknie, samochód natychmiast się unieruchomi. Wczesne oznaki problemów z paskiem rozrządu mogą obejmować słabą pracę silnika i zapalenie się lampki ostrzegawczej silnika.
Biorąc pod uwagę skalę problemów, jakich może przysporzyć zużyty rozrząd, ważne jest, aby wymieniać pasek rozrządu w odstępach czasu zalecanych przez producenta pojazdu. Zalecany interwał dla konkretnego pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.

Zatem co ile km wymiana rozrządu jest konieczna? Częstotliwość wymiany zależy od wieku Twojego obecnego paska, przebytej odległości na nim i modelu samochodu, a także różni się w zależności od tego, czy auto napędzane jest silnikiem benzynowym czy silnikiem Diesla.

  • Co ile wymiana rozrządu w silniku benzynowym? 

Choć utarło się, że żywotność pasków rozrządu szacuje się na ok. 5 lat, za miarę lepiej przyjąć tu liczbę przejechanych kilometrów. Dla silników benzynowych górna granica sugerująca co ile wymieniać rozrząd, to 100 000 km. To jednak tylko wartość orientacyjna – to, jaki przebieg powinien skłaniać kierowcę do wymiany rozrządu, będzie się znacznie różnić w zależności od konkretnego producenta i ustalonego przez niego harmonogramu wymiany.  

  • Co ile wymienia się rozrząd w dieslu?

Paski rozrządu dedykowane silnikom Diesla uważane są za mocniejsze, a zatem bardziej wytrzymałe. Wymianę ich zaleca się więc po przejechaniu nawet około 120 000 km. Jednak tutaj też dokładnych informacji na temat wymiany rozrządu co ile km, należy szukać w instrukcji obsługi konkretnego pojazdu.

Jak sprawdzić stan paska rozrządu?

Wymiana paska rozrządu to skomplikowany i pracochłonny proces, dlatego usługa jest dosyć kosztowna. Jednak wymiana paska rozrządu, zanim się on zepsuje, zapobiega poważnemu uszkodzeniu silnika, co na dłuższą metę pozwala zaoszczędzić pieniądze.

Chociaż nie zawsze można zapobiec awarii paska rozrządu, zrozumienie oznak jego zużycia może pomóc w szybszym zdiagnozowaniu problemu. Wymiana profilaktyczna będzie zawsze mniej kosztowna niż naprawa, ponieważ pęknięty pasek rozrządu może spowodować dalsze uszkodzenia elementów silnika.

Jeśli nie masz pewności, czy Twój pasek wymaga wymiany, wstąp do serwisu sieci EuroWarsztat. Doświadczony mechanik może np. przeprowadzić kontrolę wzrokową np. pod kątem uszkodzeń, wycieków oleju lub zanieczyszczenia paska rozrządu.

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

6 oznak, że czas wymienić pasek rozrządu

  1. Wyciek oleju –  silnik będzie miał tendencję do wycieku niewielkiej ilości oleju z osłony paska rozrządu, jest to normalne, ale z biegiem czasu nadmiar oleju może przedwcześnie zużyć pasek rozrządu.
  2. Strata materiału – zużycie gumowego paska rozrządu może przypominać zużycie opon. Z biegiem czasu guma się zużywa, a pasek traci przyczepność. Z kolei mniejsza przyczepność skutkuje poślizgiem paska rozrządu. Ubytek materiału powoduje również łatwiejsze rozciąganie się pasa. Zwiększenie długości paska zmniejsza jego napięcie, obniżając wydajność. 
  3. Ścieranie paska – tarcie paska występuje wzdłuż jego krawędzi z różnych powodów, np. ekstremalnych warunków pogodowych lub awarii łożyska. Gdy włókna wzdłuż krawędzi paska koła pasowego zostaną odsłonięte, natychmiast wymień pasek rozrządu.
  4. Pękanie – pęknięcia mogą wystąpić szczególnie w neoprenowych paskach rozrządu. Pęknięcia są wyraźnym sygnałem ostrzegawczym awarii paska rozrządu i należy je traktować poważnie.
  5. Wibracje lub drżenie – straty materiału wynikające z trudnych warunków użytkowania mogą zacząć się nawarstwiać, powodując nadmierne wibracje lub drżenia. Jeśli zauważysz, że którakolwiek z tych reakcji narasta, nadszedł czas na wymianę paska rozrządu.
  6. Hałas – niektóre z objawów zużycia paska rozrządu powodują głośne dźwięki silnika o wysokim tonie. Zwróć uwagę na piskliwy odgłos przy pierwszym uruchomieniu samochodu, na biegu jałowym lub podczas przyspieszania. Te dźwięki, jak również odgłos tykania dochodzący z silnika, mogą wskazywać na awarię paska rozrządu.

Pasek rozrządu – o tym należy bezwzględnie pamiętać

Pasek rozrządu w samochodzie to element, bez którego silnik nie jest w stanie pracować. Dlatego warto wiedzieć o nim więcej, by zachować go w dobrym stanie:

  • Pasek rozrządu to element, który zużywa się naturalnie, dlatego należy bezwzględnie pamiętać o jego regularnej wymianie. O ile w nowszych autach komputer przypomni o konieczności wizyty w warsztacie samochodowym, tak w przypadku starszych samochodów warto skrupulatnie notować, co ile wymieniać rozrząd, by nie przegapić kolejnej wymiany.
  • Ważne jest, aby zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu, aby znaleźć zalecenia producenta pojazdu o tym, co ile wymieniać rozrząd.
  • W niektórych silnikach pompa wody jest napędzana paskiem rozrządu. Dobrym pomysłem jest wówczas wymiana pompy wody podczas wymiany paska rozrządu, ponieważ wiele z tych samych czynności należy wykonać w obu przypadkach. To samo dotyczy napinacza paska rozrządu – należy go sprawdzić i ewentualnie wymienić. W ten sposób oszczędzisz na kosztach pracy.
  • By uniknąć przedwczesnej awarii, warto korzystać z części najwyższej jakości od renomowanych producentów.

NTN-SNR oddaje do dyspozycji szereg niezbędnych akcesoriów wraz z ich świetnymi parametrami technicznymi. Oferta obejmuje m.in. zestawy rozrządu zawierające wszystkie elementy niezbędne do montażu i umożliwiające bezproblemową konserwację  – mówi Bartłomiej Gimiński, Sales Area Manager . – Jako producent, NTN-SNR zapewnia jakość oryginalnych części. Układy napędowe wyposażone w części NTN-SNR są uważane za bardziej niezawodne i łatwiejsze w konserwacji – dodaje Bartłomiej Gimiński.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco