Jak ładować akumulator, aby nie odmówił posłuszeństwa?

Udostępnij artykuł:

Jak ładować akumulator, aby nie odmówił posłuszeństwa?

Lepiej wiedzieć, jak poprawnie ładować akumulator, ponieważ w niektórych sytuacjach można go nieodwracalnie uszkodzić. Dlatego podpowiadamy, jak ładować akumulatory różnego typu, a także przybliżamy specyfikę nowoczesnych prostowników Exide.   

Zacznijmy od kilku ważnych informacji dotyczących procesu ładowania. Przede wszystkim, przy maksymalnym prądzie ładowania, akumulator może być narażony na procesy niszczące. Najbardziej „uderzają” one w masę czynną płyt (w płytach dodatnich jest nią tlenek ołowiu, a w ujemnych ołów) oraz separatory. Zbyt intensywne lub zbyt długie ładowanie powoduje po prostu wzrost temperatury elektrolitu: jeśli ciepło wydzielane w nim wyniesie więcej niż 45 stopni, może być to szkodliwe dla płyt akumulatora. 

Trzeba jednak pamiętać, że problemem może być też zbyt niska temperatura elektrolitu: nie powinno się ładować akumulatora, kiedy ta jest niższa niż 5 stopni.   

Ważna jest również znajomość zasad ładowania akumulatora przy użyciu prostownika w aucie i poza nim. W pierwszej sytuacji, dzięki regulatorowi napięcia stymulującemu funkcjonowanie alternatora, napięcie nie przekracza zwykle 14,4 V. Kiedy jednak ładujemy akumulator w garażu, trzeba pamiętać o kilku kwestiach i możliwych utrudnieniach. Przed podłączeniem prostownika trzeba przechylić akumulator w celu wymieszania elektrolitu. Kolejna sprawa, to wskaźnik ładowania. Kiedyś było nim gazowanie elektrolitu lub pomiar jego gęstości. W nowych, bezobsługowych akumulatorach, gazowanie nie jest jednak zalecane, z kolei dostęp do elektrolitu może być utrudniony, przez co nie ma możliwości wykonania pomiaru areometrem. 

Inteligentny prostownik Exide 

Dobrej klasy prostownik powinien być więc jednym z podstawowych narzędzi każdego kierowcy. Szczególnie, że te nowej generacji jeszcze bardziej automatyzują proces ładowania. 

Dla przykładu, nowoczesne prostowniki Exide same dopasowują parametry ładowania. Odbywa się to dzięki kompensatorowi temperatury: jego zadaniem jest ustalenie mocy ładowania, ale dostosowując ją do aktualnej temperatury panującej w otoczeniu. Co ważne, taki sprzęt może też uchronić Cię przed zniszczeniem akumulatora. Pozwala na to tzw. ochrona przeciwiskrowa czy inne rozwiązania zabezpieczające, gdyby akumulator miał wadę lub został źle podłączony. 

W ofercie firmy Exide dostępne są m.in. prostowniki do dowolnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych do 75, 85, 150 czy 300 Ah. Część z nich może być również używanych do ładowania konserwacyjnego lub zasilania stałego. A jeśli kupno prostownika to za mało, bo masz poważniejsze problemy techniczne związane z pracą akumulatora bądź alternatora, umów wizytę w EuroWarsztacie i spotkaj się ze specjalistą.   

Jak ładować akumulatory różnego typu?

Proces ładowania będzie wyglądał nieco inaczej przy różnych typach akumulatorów. Oto kilka wskazówek.

Typowy akumulator kwasowy:

  • poziom napięcia ładowania powinien wynosić maks. 14,4 V;
  • zalecane jest stosowanie tylko automatycznie regulowanych ładowarek prądu stałego;
  • po odłączeniu ładowania warto odstawić akumulator na kilka godzin (po naładowaniu nagromadzenie gazów jest wysokie i lepiej unikać iskier).

Akumulatory Absorbed Glass Mat (AGM) i żelowe (GEL):

  • początkowo zaleca się używanie 10-20 A prądu stałego, aż do osiągnięcia napięcia w wysokości 14,4 V; 
  • jeśli napięcie ustabilizuje się na 14,4 V, pod koniec należy ładować akumulator prądem stałym o wartości wynoszącej 2 proc. pojemności akumulatora w czasie dwóch godzin;
  • podczas całego procesu ładowania temperatura akumulatora nie powinna być wyższa niż 50 stopni.