Kontrolka ładowania akumulatora i sygnalizacja potencjalnych awarii
Co znajdziesz w artykule:
Akumulator zasila pojazd w energię elektryczną. Kontrolka ładowania akumulatora (zlokalizowana zazwyczaj na desce rozdzielczej), jest aktywna (świeci się) przed rozruchem silnika i wskazuje sprawność układu oraz fakt, iż sama nie jest uszkodzona.
Kontrolka powinna zgasnąć, kiedy obroty alternatora osiągną poziom ok. 700 obr/min. Brak reakcji podczas pracy silnika na „wolnych obrotach” i zapalonej kontrolce informuje o awarii w układzie ładowania.
Co może oznaczać migotanie, ciągła aktywność lub brak świecącej kontrolki?
Kontrolka ładowania akumulatora miga
Migotanie może oznaczać mocno zużyte lub uszkodzone szczotki alternatora, lub szczotki oraz pierścienie ślizgowe komutatora. Wymagana wtedy będzie naprawa lub wymiana alternatora.
Migotanie kontrolki może też oznaczać zmiany napięcia i winę może ponosić regulator. W prawidłowo działającym regulatorze napięcie waha się w granicach 0,5 V – nie więcej (prawidłowe mieści się pomiędzy 13,9 a 14,4 V). Regulator powinien utrzymać napięcie na tym poziomie nawet pomimo dodatkowego źródła obciążenia, jak radio czy ładowarka.
Jeśli kontrolka włącza się z opóźnieniem, włącza się i gaśnie naprzemiennie w trakcie normalnej jazdy lub pojawia się przy drganiach pojazdu np. podczas jazdy po nierównej nawierzchni, nie musi to oznaczać awarii alternatora. Przyczyna może leżeć w skorodowanym przewodzie lub wytartych szczotkach/pierścieniach.
Kontrolka ładowania akumulatora nie przestaje świecić
Kontrolka w tym przypadku ostrzega o tym, iż akumulator nie jest ładowany przez alternator. Przyczyną może być uszkodzony stojan alternatora lub zużyty bądź zaolejony pasek wieloklinowy. Ponadto, jeśli naprężenie paska jest nieprawidłowe, słyszalny będzie nieprzyjemny „piskliwy” hałas spowodowany tarciem o koła pasowe. Jeśli pasek jest sprawny, awarii mógł ulec napinacz. Kolejną opcją jest uszkodzony regulator napięcia lub skorodowane klemy i kable akumulatora.
Kontrolka ładowania akumulatora nie świeci
Może to oznaczać prawdopodobne odłączenie się kabla, który steruje kontrolką. Jeśli nie mamy pewności, czy alternator dostarcza prąd, wystarczy to sprawdzić poprzez podłączenie multimetru do zacisków akumulatora. Multimetr musi być ustawiony w tryb pomiaru napięcia. Jeśli napięcie wynosi poniżej 13 V i spada przy pracującym silniku, nie ma ładowania. Przy spadku napięcia do ok. 12 V zaczynają się problemy z działaniem osprzętu.
W ten sam sposób działa sygnalizacja w alternatorach z regulatorami sterowanymi cyfrowo (wykorzystuje protokoły BSS i LIN) z pozycji komputera pokładowego korzystającego z komunikacji magistrali CAN. Ważne, aby w przypadku wymiany alternatora na nowy (dotyczy to regulatorów BSS i LIN) aktualizować oprogramowanie komputera pokładowego. Jest to adaptacja nowo zainstalowanego urządzenia i przeprowadzana jest, jeśli jest to konieczne, w dedykowanych serwisach.
Kontrolka ładowania może informować o wielu przypadkach niesprawności w funkcjonowaniu ładowania pojazdu oraz awarii wielu komponentów. Bardzo ważna jest bieżąca obserwacja jej pracy. Zignorowanie nieprawidłowości może doprowadzić do kosztownych napraw, a nawet dłuższego unieruchomienia pojazdu.