Jak dbać o akumulator samochodowy podczas upałów?
Powszechnie uważa się, że najtrudniejszy czas dla akumulatora to sezon zimowy, tymczasem upały szkodzą mu dużo bardziej. Siarczyste mrozy znacznie obniżają sprawność akumulatorów, jednak latem dochodzi do jeszcze bardziej zgubnego dla nich zjawiska – samorozładowania. Samorozładowanie dotyczy wszystkich akumulatorów i jest zjawiskiem naturalnym, uzależnionym od temperatury otoczenia. Akumulatory narażone na wysokie temperatury wymagają częstszego ładowania podczas składowania i użytkowania (głównie podczas dłuższego postoju samochodu) w celu zapewnienia ich sprawności. Wystarczy bowiem zostawić samochód na kilka dni w mocno nasłonecznionym miejscu, by temperatura 30°C stworzyła pod nagrzaną maską iście piekielne warunki dla akumulatora. Jeśli auto pozostawione przez kilka dni na słonecznym parkingu odmówi posłuszeństwa, pozostaje zorganizowanie prostownika, kabli rozruchowych, albo pomocy drogowej.
Powszechnie uważa się, że najtrudniejszy czas dla akumulatora to sezon zimowy, tymczasem upały szkodzą mu dużo bardziej.
Siarczyste mrozy znacznie obniżają sprawność akumulatorów, jednak latem dochodzi do jeszcze bardziej zgubnego dla nich zjawiska – samorozładowania. Samorozładowanie dotyczy wszystkich akumulatorów i jest zjawiskiem naturalnym, uzależnionym od temperatury otoczenia. Akumulatory narażone na wysokie temperatury wymagają częstszego ładowania podczas składowania i użytkowania (głównie podczas dłuższego postoju samochodu) w celu zapewnienia ich sprawności. Wystarczy bowiem zostawić samochód na kilka dni w mocno nasłonecznionym miejscu, by temperatura 30°C stworzyła pod nagrzaną maską iście piekielne warunki dla akumulatora. Jeśli auto pozostawione przez kilka dni na słonecznym parkingu odmówi posłuszeństwa, pozostaje zorganizowanie prostownika, kabli rozruchowych, albo pomocy drogowej.
By uniknąć przykrych niespodzianek, kierowca powinien przede wszystkim kontrolować napięcie akumulatora. Tę standardową czynność zaleca się wykonywać także zimą. Latem jednak nie tylko wysokie temperatury stanowią zagrożenie samochodu, a tym samym dla akumulatora. Nawet chroniony przed upałem, lecz pozostawiony na dłuższy czas (np. na czas urlopu) w postoju samochód może nie odpalić. W takiej sytuacji warto sprawdzić upływność prądu w samochodzie, czyli ilość energii z akumulatora potrzebną np. do podtrzymania alarmu i pamięci sterowników. Obowiązuje tu wartość orientacyjna, tj. poniżej 80 mA. Pomiar upływności prądu można wykonać w serwisach sieci EuroWarsztat i trwa to zaledwie kilka minut. Warto sprawdzić i wyeliminować ewentualne „odchylenia od normy” jeszcze przed wyjazdem na urlop, aby zabezpieczyć się przed przykrą niespodzianką po powrocie.
Czasami jednak, mimo przedsięwzięcia środków zapobiegawczych, akumulator z różnych powodów i tak odmawia posłuszeństwa. Dlatego podczas wymiany akumulatora na nowszy model, polecamy produkty Exide Premium lub Centra Futura.
Warto także pomyśleć o zakupie dobrego prostownika, który pomoże nam w awaryjnych sytuacjach. Inteligentny prostownik jest doskonałym narzędziem do mierzenia napięcia, a więc „wykrywaczem” wszelkich stanów niedoładowania w akumulatorze. Starsze urządzenia tego typu wymagały regularnego nadzoru podczas pracy, aby uniknąć przeładowania akumulatora. „Inteligencja” nowoczesnych prostowników (takich jak Exide 12/7) polega na tym, że po wskazaniu rodzaju ładowanego akumulatora i jego pojemności prostownik sam dobiera prąd i czas ładowania, sam przerywa także ładowanie w odpowiednim momencie, dzięki czemu nie musimy nieustannie kontrolować jego pracy.
Więcej informacji o inteligentnych prostownikach w punktach sprzedaży Groupauto Polska www.groupautopolska.pl.