Twój samochód nie odpala? Poznaj możliwe przyczyny

Twój samochód nie odpala? Poznaj możliwe przyczyny

Samochody często psują się w najmniej oczekiwanych momentach. Gotowy do drogi siadasz za kierownicą, przekręcasz kluczyk i… nic się nie dzieje. Samochód nie odpala. Co powoduje, że nie chce się uruchomić? Istnieje wiele różnych powodów, od braku paliwa po bardziej złożone problemy. Poznaj najbardziej prawdopodobne przyczyny, dlaczego samochód nie chce odpalić.

Silnik prawidłowo kręci, ale nie odpala

Przyczyna 1 – Uszkodzona pompa paliwa 

Pompa paliwowa jest odpowiedzialna za pompowanie paliwa z baku do silnika. Kiedy paliwo dociera do silnika, miesza się z powietrzem, dzięki czemu możliwe jest jego spalanie, a więc i praca ​​silnika. Co się dzieje, jeśli pompa paliwa przestaje działać?
Auto nie odpala kontrolki świecą rozrusznik kręci – paliwo nie płynie do silnika. Nic więc dziwnego, że bez paliwa samochód nie chce odpalić.

Przyczynami kłopotów z pompą paliwa są najczęściej: częsta jazda na rezerwie lub tankowanie paliwa słabej jakości. 

Przyczyna 2 – Za mało paliwa

Próbujesz uruchomić samochód na prawie pustym baku? Samochód kręci, ale nie odpala? Wiele samochodów po prostu w ogóle nie uruchamia się, jeśli poziom paliwa w zbiorniku jest bardzo niski, nawet jeśli wystarczyłoby go na przejechanie kilku kilometrów. 

Jeżdżenie z bardzo niskim poziomem paliwa w zbiorniku nie jest dobrym pomysłem i to nie tylko dlatego, że stwarza ryzyko utknięcia gdzieś daleko od stacji benzynowej. Niemal pusty bak jest przyczyną występowania w nim wilgoci, a ta prowadzi do jego rdzewienia. Rdza w zbiorniku może uszkodzić wspomnianą już pompę paliwową lub inne elementy, np. wtryski.

Przyczyna 3 – Problem ze świecami lub przewodami zapłonowymi 

Do zainicjowania zapłonu na świecy zapłonowej potrzebne są tysiące woltów. Akumulator samochodowy ma prąd niskiego napięcia. Za przekształcenie prądu niskiego napięcia w prąd wysokiego napięcia odpowiada cewka zapłonowa. Bez energii dostarczanej z cewki zapłonowej przez przewody zapłonowe świeca zapłonowa nie może wytworzyć iskry potrzebnej do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. A bez spalania samochód w ogóle się nie uruchomi. Zepsuta cewka lub uszkodzone przewody wysokiego napięcia powodują problemy ze świecami.

Przeczytaj więcej o uszkodzonej uszczelce pod głowicą w samochodzie

Silnik kręci powoli, ale nie odpala 

Przyczyna 1 – Uszkodzony rozrusznik 

Kiedy silnik kręci wolno, ale nie chce odpalić, podejrzenia padają w pierwszej kolejności na zepsuty rozrusznik. Zazwyczaj problem leży w jednym z jego elementów, najczęściej w uszkodzonym bendiksie. Jego rolą jest połączenie rozrusznika z silnikiem spalinowym. Kiedy jego zęby nie zazębiają się z kołem zamachowym, rozrusznik nie może obracać wałem korbowym silnika.

Przyczyna 2 – Słaba kondycja akumulatora 

Jeśli silnik kręci powoli, możesz mieć do czynienia z niemal rozładowanym akumulatorem, który nie ma wystarczającej mocy do uruchomienia silnika. Samochód potrzebuje ogromnego przypływu energii, aby go uruchomić. Przy uszkodzonym akumulatorze, można zauważyć, że silnik kręci wolniej niż zwykle, a rozruch samochodu trwa dłużej lub samochód nie odpala wcale. Prawdopodobnie otrzymasz tylko jeden lub dwa znaki ostrzegawcze tego rodzaju, zanim bateria całkowicie się rozładuje, więc nie warto ​​​​ich ignorować. 

Przyczyna 3 – Problem ze świecami lub przewodami zapłonowymi  

Uszkodzona cewka zapłonowa, może wygenerować wysokie napięcie, ale skumulowana w niej energia nie jest w stanie odpowiednio długo podtrzymać wyładowania tak, aby doszło do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Dlatego tak ważne jest korzystanie z części wysokiej jakości.

Układ zapłonowy pojazdu musi gwarantować zapłon właściwego cylindra w odpowiednim czasie – tysiące razy na minutę – mówi Agnieszka Kusznieruk,  Produkt Manager z Delphi Technologies Aftermarket. – Firma Delphi Technologies wie, jak ważne jest skuteczne działanie podzespołów już za pierwszym razem — dlatego w produkcji każdej cewki zapłonowej wykorzystujemy ponad 100 lat doświadczenia w zakresie oryginalnych części, co niezmiennie gwarantuje maksymalną moc, osiągi zgodne ze specyfikacją OE i pełne zadowolenie klientów – dodaje.

Silnik nie kręci

Przyczyna 1 – Uszkodzona stacyjka

Stacyjka, po przekręceniu kluczyka, uruchamia rozrusznik oraz doprowadza prąd do obwodów elektrycznych pojazdu. Części te mogą nie otrzymać mocy potrzebnej do uruchomienia, jeśli włącznik zapłonu nie działa prawidłowo, czego konsekwencją będzie nieuruchomienie silnika.

Przyczyna 2 – Przepalony bezpiecznik

Uniemożliwiony rozruch samochodu jest często wynikiem przepalonego bezpiecznika, np. pompy paliwa czy zapłonu. Kiedy natężenie prądu jest zbyt duże, bezpiecznik może się przepalić i odciąć obwód, za który jest odpowiedzialny. Kiedy przestanie działać, łatwo zauważyć go w skrzynce bezpieczników – nie będzie przezroczysty, a czarny, zauważalny gołym okiem może być też przerwany drucik.

Przyczyna 3 – Zepsuty rozrusznik

Rozrusznik to element, który jest przystosowany do krótkiej, nie trwającej więcej niż 15 sekund pracy. Jeśli sytuacja tego wymaga, można uruchomić go ponownie, po odczekaniu minimum 2 minut. W wyniku zbyt intensywnej eksploatacji rozrusznik może ulec przegrzaniu. Gdy zapłon nie działa, a kierowca zmusza rozrusznik do pracy ponad jego możliwości, doprowadza do jego uszkodzenia.

Przyczyna 4 – Całkowicie rozładowany akumulator

Problemy z uruchomieniem samochodu mogą być spowodowane po prostu rozładowanym akumulatorem. Możesz się o tym w prosty sposób przekonać, sprawdzając, czy inne elementy bazujące na układzie elektrycznym działają. Jeśli radio lub elektrycznie sterowane szyby uruchamiają się, gdy kluczyk jest przekręcony, akumulator nie jest rozładowany.

Twój samochód nie chce odpalić, a Ty nie jesteś pewien, w czym tkwi problem? By zdiagnozować przyczynę kłopotów z uruchomieniem auta, umów się w serwisie sieci EuroWarsztat. Profesjonalny mechanik znajdzie przyczynę usterki i zajmie się jej napraw

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • EXIDE EXIDE
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER