Kiedy wymienić amortyzator w samochodzie? Poznaj objawy jego zużycia

Kiedy wymienić amortyzator w samochodzie? Poznaj objawy jego zużycia

Wydłużona droga hamowania, gorsza przyczepność i niestabilność pojazdu. Takich niedogodności mogą doświadczyć kierowcy, którzy na czas nie zadbają o amortyzatory w samochodzie, przekonani, że decydują one tylko o komforcie podróżowania. Tymczasem amortyzatory to jeden z elementów, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Sprawdź, kiedy i z jakiego powodu amortyzatory w samochodzie się zużywają, by w odpowiednim momencie podjąć decyzję o ich wymianie.

Do czego służy amortyzator w samochodzie?

Podczas jazdy po wyboistej drodze czy nierównej nawierzchni, koła samochodu podskakują. Amortyzator jest częścią układu zawieszenia samochodu, którego zadaniem jest tłumienie wszelkich drgań i niwelowanie wstrząsów powstających podczas jazdy oraz zapobieganie nadmiernemu kołysaniu się samochodu i przechyłom nadwozia podczas skręcania i hamowania. Dzięki temu jazda jest bardziej komfortowa dla kierowcy i pasażerów. Co istotne, amortyzatory poprawiają przyczepność kół, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy.

Ważne!

Pamiętaj, że prawidłowo działające amortyzatory są nie tylko gwarancją wygodnej jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. W sytuacjach awaryjnych, takich jak gwałtowne hamowanie, zużyte amortyzatory mogą znacząco, bo nawet o kilkanaście procent, przedłużyć drogę hamowania i utrudnić kontrolę nad pojazdem.

Co wpływa na szybsze zużywanie się amortyzatorów?

Amortyzatory w samochodzie zużywają się przede wszystkim w naturalnym procesie eksploatacji. Im bardziej jest ona intensywna, tym szybciej części należy wymienić na nowe. Ich żywotność się skraca także w wyniku niekorzystnych nawyków kierowcy. Oto kilka głównych czynników, które mogą wpłynąć na szybsze zużywanie się amortyzatorów:

  • jazda po nierównej nawierzchni i regularne jeżdżenie po dziurawych drogach, wybojach czy krawężnikach,
  • przeciążanie samochodu – przewożenie zbyt ciężkich ładunków, które mogą nadmiernie obciążać zawieszenie,
  • agresywny styl jazdy – nagłe hamowanie, dynamiczne przyspieszanie czy szybkie skręcanie mogą negatywnie wpływać na żywotność elementów zawieszenia,
  • korozja, która niszczy metalowe elementy amortyzatora,
  • uszkodzenia innych elementów zawieszenia – uszkodzone sprężyny, łączniki stabilizatora czy wahacze mogą powodować nierównomierne obciążenie amortyzatorów, co przyspiesza ich zużywanie,
  • jakość amortyzatorów – tanie, niskiej jakości amortyzatory i ich mocowania mogą zużywać się szybciej niż te wysokiej jakości, dlatego warto inwestować w części od sprawdzonych producentów, takich jak np. NTN-SNR.

Sprawdzenie stanu amortyzatora w samochodzie

Po czym poznać zużycie amortyzatorów – objawy 

Zużyte amortyzatory mogą dawać różne objawy, które wskazują na konieczność ich wymiany. Oto najbardziej powszechne z nich:

  • nierównomierne zużycie opon – może ono wskazywać na nierównomierne obciążenie wynikające z niewłaściwie działających amortyzatorów i przejawiać się np. głębszym bieżnikiem w pewnych miejscach opony,
  • mniejsza stabilność podczas jazdy – możesz odczuwać to jako samochód „pływający” na drodze, zwłaszcza przy wyższych prędkościach,
  • zauważalne kołysanie się pojazdu po przejechaniu przez nierówności,
  • duży hałas, stukanie lub inne dźwięki podczas jazdy, zwłaszcza na nierównej nawierzchni,
  • wycieki oleju – amortyzatory wypełnione są olejem hydraulicznym, jeśli zauważysz plamy oleju na amortyzatorze lub pod samochodem, może to sugerować problem z uszczelkami i potrzebę wymiany amortyzatora,
  • problemy z hamowaniem – zużyte amortyzatory mogą przedłużać drogę hamowania pojazdu nawet o kilka metrów,
  • zauważalna trudność w prowadzeniu auta, zwłaszcza podczas skręcania.

Jeśli dostrzegasz którykolwiek z powyższych objawów, warto odwiedzić warsztat samochodowy w celu dokładnej diagnostyki stanu amortyzatorów.

Wyszukaj Warsztat:

Jak sprawdzić stan amortyzatorów?

Gdy podejrzewasz, że Twoje amortyzatory mogą być zużyte, istnieje prosty test, który możesz przeprowadzić samodzielnie, choć z pewnością nie zastąpi on profesjonalnej diagnostyki w warsztacie samochodowym. Gdy samochód jest zaparkowany na płaskiej nawierzchni, naciśnij mocno na karoserię w miejscu nad amortyzatorem. Gdy puścisz, samochód powinien wrócić do pierwotnej pozycji po jednym lub dwóch wychyleniach. Jeśli kołysze się więcej razy, może to sugerować problem z amortyzatorem.

– Profesjonalny mechanik potrafi dokładnie ocenić stan amortyzatorów oraz wszystkich innych komponentów zawieszenia podczas diagnostyki i wymiany amortyzatorów. Prawdopodobne, że odkryje inne problemy, które kierowca mógłby przeoczyć – mówi Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Zdecydowanie odradza się też wymianę amortyzatorów na własną rękę. Samodzielna wymiana amortyzatorów może być dość ryzykowna, wiele rzeczy może pójść źle, dlatego lepiej powierzyć to zadanie specjalistom – przestrzega. 

Warto pamiętać więc, aby regularnie kontrolować amortyzatory i cały układ zawieszenia w profesjonalnym warsztacie. W ten sposób zapewnisz sobie bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Ważne!

Aby uniknąć ewentualnych problemów z układem zawieszenia, zalecaną praktyką jest wymienianie amortyzatorów parami – czyli prawy i lewy na przednią oś lub prawy i lewy na tylną oś. Unikniemy wtedy sytuacji, że po jednej stronie samochodu będziemy mieć mniejsze tłumienie wstrząsów niż po drugiej, co mogłoby prowadzić do nierównowagi w układzie zawieszenia i potencjalnie niestabilnego zachowania pojazdu. Jednocześnie z amortyzatorami dobrze jest wymienić na nowe inne elementy z nimi współpracujące, czyli łożysko oraz osłony i odboje.

Amortyzator

Podczas wymiany amortyzatorów i innych elementów układu zawieszenia warto postawić na sprawdzonego producenta. Z myślą o kierowcach, którzy oczekują wysokiej jakości części, firma NTN-SNR opracowała górne mocowania amortyzatorów wyprodukowane z użyciem aluminium. To materiał sztywniejszy i łatwiejszy w recyklingu niż tworzywa sztuczne, co odpowiada na oczekiwania względem wytrzymałości amortyzatorów na coraz większy nacisk na osie pojazdów silnikowych oraz realizuje potrzeby wynikające z restrykcji środowiskowych. 

Co ile wymieniać amortyzatory w samochodzie? 

Nawet jeśli nie zauważasz bezpośrednich objawów zużycia amortyzatorów, warto je sprawdzać regularnie, najlepiej podczas okresowych przeglądów lub co 20 000 – 30 000 km. Choć te wartości mogą się różnić w zależności od producenta samochodu, są one generalnym wskaźnikiem, kiedy warto zwrócić uwagę na stan amortyzatorów. Żywotność dobrej jakości amortyzatorów jest określana na 60 000 – 80 000 km, po czym należy wymienić je na nowe, o ile wcześniej ich stan nie będzie wymagał wymiany. 

Specjaliści z firmy NTN-SNR przy każdej wymianie amortyzatorów rekomendują jednocześnie wymianę części układu zawieszenia, które także mają ograniczony okres eksploatacji. Ich wymianę należy wziąć pod uwagę także wtedy, kiedy łożysko zawieszenia oraz okalające je części noszą ślady zużycia, a także przy utrudnionej sterowności oraz w przypadku hałasu podczas prowadzenia pojazdu. W odpowiedzi na potrzeby rynku, NTN-SNR oferuje szeroką gamę łożysk, które spełniają coraz więcej funkcji i reagują w innowacyjny sposób na oczekiwania wobec nich, zapewniając rosnący poziom komfortu oraz zwiększoną przyczepność do nawierzchni drogi.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco