Jak sprawdzić łożysko w kole?

Jak sprawdzić łożysko w kole?

Awaria łożyska koła może spowodować poważne problemy  samochodu, dlatego warto wiedzieć, czym ono jest i czego należy unikać, aby zapobiec jego uszkodzeniu.

Co to jest łożysko i do czego służy

Łożysko koła to zestaw stalowych kulek połączonych metalowym pierścieniem. Jest ciasno osadzone na środku piasty, razem z którą stanowi element układu jezdnego i łączy koło z samochodem. Umożliwia tym samym swobodny ruch obrotowy koła przy zachowaniu jego odpowiedniej pozycji. Łożyska kół są stosowane zarówno w przednich, jak i tylnych kołach. 

Jakie są objawy zużytego łożyska w kole samochodu?

Zużyte łożysko daje dość typowe objawy,  choć początkowo łatwo je przeoczyć. Jednakże długa jazda z usterką spowoduje, że subtelne zmiany mogą przeobrazić się w duże kłopoty. Na co więc należy zwrócić uwagę?
Oto 4 najczęstsze objawy zużytego łożyska w kole samochodu:

1. Hałas

Częstym objawem zużytych łożysk kół samochodu jest głośny dźwięk, przypominający zgrzytanie dwóch ścierających się kawałków metalu. Jest on słyszalny, kiedy łożyska kół tracą smarowność, w efekcie czego nagrzewają się. Hałas jest najbardziej słyszalny podczas zmiany biegów lub skręcania. 

2. Nierównomierne zużycie opon

Normalnie eksploatowane opony  zużywają się równomiernie. Jeśli jednak któraś z nich zużywa się bardziej niż  pozostałe, może być to  oznaka problemu z łożyskiem danego koła. 
Oczywiście inne problemy, takie jak złe ustawienie kół czy niewyważone opony mogą być również przyczyną nierównomiernego zużycia opon. Kłopot z łożyskami należy wziąć pod uwagę, jeśli inne objawy także pasują.

3. Wibrowanie kierownicy

Jeśli problem z łożyskiem koła  stanie się naprawdę poważny, kierownica może zacząć wibrować. Usterka będzie zauważalna już podczas jazdy z mniejszą prędkością, ale mocno odczuwalna stanie się  przy większych prędkościach. 
Taki objaw może być również spowodowany  źle wyważonymi oponami. Drgania odczuwalne z tego powodu ujawniają się  jednak zwykle przy dużych prędkościach.

4. Samochód ściąga na jedną stronę

Kiedy łożysko koła jest zużyte i np. ulega korozji, jego powierzchnia robi się chropowata, co powoduje wibracje opony. Wibracje te mogą powodować, że pojazd będzie lekko ściągał na stronę, po której występuje zużyte łożysko.
Samochód może również ściągać na bok podczas używania hamulców. Chociaż jest to typowy objaw zużytych tarcz hamulcowych lub zacisków, przyczyną mogą być również same łożyska kół.

Jakie są przyczyny uszkodzenia łożyska w kole samochodu? 

Najczęstszą przyczyną uszkodzenia łożyska koła jest uszkodzenie mechaniczne, np. uderzenie. Gdy opona i koło mocno w coś uderzą, łożyska mogą ulec uszkodzeniu. Inną przyczyną są zużyte uszczelki, które mogą wpuszczać wilgoć lub zanieczyszczenia do piasty, powodując pogorszenie stanu łożyska.

Inne przyczyny, które mogą spowodować przedwczesną awarię to:

  • niewyważone opony, 
  • zużyte lub zepsute elementy zawieszenia.

Czym grozi jazda z zepsutym (uszkodzonym) łożyskiem w kole? 

Jazda z uszkodzonymi łożyskami jest niebezpieczna, dlatego zawsze należy traktować ten problem poważnie. W przeciwnym razie skutki mogą być katastrofalne.

To jak długo samochód z zepsutym łożyskiem koła może jechać dalej, zależne jest od stanu drogi i stopnia uszkodzenia.. Jeśli pojawią się jakiekolwiek przesłanki, wskazujące na uszkodzenie, należy jak najszybciej udać się do warsztatu, unikając szybkiej jazdy i nagłych przyspieszeń. 

Problem z łożyskiem zdiagnozujesz w warsztatach sieci EuroWarsztat.

Czy można jeździć z uszkodzonym łożyskiem?

Zdecydowanie zaleca się wymianę uszkodzonych łożysk kół, gdy tylko problem zostanie  zauważony. Jeśli kierowca decyduje się kontynuować jazdę samochodem pomimo uszkodzonych  łożysk kół, musi liczyć się z tym, iż jest to potencjalnie niebezpieczne. 

Co może się stać, jeśli będziesz jeździć na zużytym łożysku koła?

Trudności w prowadzeniu auta

Uszkodzone łożysko koła może utrudnić panowanie nad samochodem. Dzieje się tak, ponieważ zużyte łożysko może spowodować odłączenie koła i opony od pojazdu, co jest niezwykle niebezpieczne. Może to być jeszcze bardziej ryzykowne, jeśli samochód jedzie z dużą prędkością. Najgorszą konsekwencją takiej jazdy może być całkowita utrata kół samochodu. 

Problemy z hamulcami samochodowymi

Uszkodzone łożysko koła może być przyczyną problemów z hamulcami samochodu i może skutkować mniejszą skutecznością hamowania. Każdy kierowca musi mieć świadomość, że wszelkie problemy z układem hamulcowym, mogą stwarzać  ryzyko na drodze.

Jak sprawdzić zużycie łożyska? 

Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie, czy łożyska kół samochodu są uszkodzone, w tym badanie dźwięku mikrofonem kierunkowym lub ultradźwiękowa inspekcja stanu łożysk. Jak sprawdzić łożysko w kole przednim i tylnym? Skuteczne są także inne metody:

  • słuchanie kół – każdy uważny kierowca będzie w stanie zdiagnozować, skąd dobiega hałas. Warto uważnie słuchać dźwięku zgrzytania, tak aby móc dokładnie określić, z którego koła dochodzi dźwięk;
  • rozkołysanie kół – ten sposób jest nieco trudniejszy do zdiagnozowania i wymaga ustawienia samochodu np. na podnośniku hydraulicznym. Po podniesieniu auta, należy chwycić jedno z kół i spróbować kołysać nim w przód i w tył, by przekonać się, jak dużo luzu ma koło. Jeśli koło chwieje się lub porusza w przód i w tył podczas kołysania, prawdopodobnie ma uszkodzone łożyska. Dobre łożyska kół oznaczają bowiem, że koło nie ma nadmiernego luzu.

O czym trzeba pamiętać przy wymianie łożyska w kole samochodu

Warto pamiętać, że głównym powodem, dla którego łożyska kół się psują, jest zła jakość łożysk zamontowanych w samochodzie, prowadząca do ich słabej funkcjonalności. Drugim powodem są nierówne drogi z wieloma wybojami i progami zwalniającymi. Chociaż kierowcy nie mają wpływu na zły stan dróg, po których się poruszają, z całą pewnością mogą wymienić łożyska kół na te wysokiej jakości.

Bardzo starannie dobierane surowce i materiały, to powody, dla których łożyska od NTN EUROPE sprawdzają się bezawaryjnie i przez długi czas w samochodach kierowców – mówi Bartłomiej Gimiński, Sales Area Manager. – Zwiększenie trwałości łożysk jest możliwe dzięki innowacjom technologicznym opracowywanym w centrum badań NTN-SNR. Zespoły inżynierów oferują rozwiązania przystosowane do wymagań technicznych wszystkich aplikacji. Gama łożysk kulkowych NTN-SNR to jedna z największych i najszerszych ofert na rynku – dodaje Bartłomiej Gimiński.

Łożyska kół można wymieniać samodzielnie przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi i z zachowaniem ostrożności. Alternatywnie można też skorzystać z pomocy mechanika samochodowego z serwisu sieci EuroWarsztat.

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco