< powrót
Jak dobrać właściwy akumulator do samochodu, aby nie żałować

Bez sprawnego akumulatora żaden z systemów elektrycznych pojazdu nie będzie działał, a samochód nie odpali. Co więcej, jazda samochodem ze zużytym akumulatorem działa niekorzystnie na całą instalację elektryczną i prowadzi do kłopotów z rozruchem auta. Akumulator samochodowy ma jednak ograniczoną żywotność określaną na kilka lat i wymaga wymiany, gdy tylko zacznie wykazywać problemy. To, jak szybko to nastąpi, zależy od nawyków kierowcy i warunków jazdy. Jak dobrać akumulator do samochodu? Oto krótki przewodnik, który pomoże Ci w zakupie tego odpowiedniego.

Na jakich parametrach oprzeć dobór akumulatora do samochodu?

Kiedy przychodzi czas na wymianę akumulatora samochodowego, wybór tego właściwego nie zawsze jest prosty.  Wymieniając akumulator na nowy, należy zwrócić uwagę na jego najważniejsze parametry: rozmiar, napięcie, prąd rozruchu i pojemność oraz technologię, w której jest wykonany. 

Łatwo sprawdzić samodzielnie wymiary starego akumulatora w samochodzie i nowy wybrać o takich samych gabarytach. Dobór odpowiedniego napięcia też nie jest kłopotliwy – w samochodach osobowych z napędem konwencjonalnym powszechnie stosowane są modele 12-voltowe. 

Prąd rozruchu z kolei określa zdolność rozruchową akumulatora, czyli jego maksymalne możliwości podczas referencyjnego testu. Przy wyborze akumulatora należy sprawdzić, jaką wartość prądu w amperach rekomenduje producent samochodu. Wyższy prąd rozruchowy jest dopuszczalny, ale już akumulator o niższym prądzie rozruchu nie powinien być stosowany. 

Pojemność natomiast to wartość, która informuje o wielkości ładunku elektrycznego możliwego do pobrania przed spadkiem napięcia akumulatora. Pojemność akumulatora zmniejsza się za każdym razem, kiedy jest on rozładowany i następuje jego ponowne ładowanie. Tutaj także należy zdać się na rekomendację producenta co do liczby amperogodzin, choć dopuszczalne jest też zastosowanie akumulatora o nieco wyższej pojemności. 

Biorąc pod uwagę te wszystkie parametry, kierowcy mają do dyspozycji akumulatory reprezentujące najnowsze technologie i innowacyjne rozwiązania lub te prostsze, które także dobrze spełniają swoje funkcje w zakresie możliwości rozruchowych. Przy tak wielu różnych dostępnych na rynku opcjach może być trudno zdecydować, który z nich jest odpowiedni. Zawsze warto kierować się wskazaniami producenta samochodu – czasem najnowszy i najdroższy akumulator może nie być wykorzystywany w pełni, jeśli pojazd nie spełnia równie wysokich wymagań. 

Do najbardziej zaawansowanych aut odpowiednie są akumulatory w nowoczesnej technologii, które znacznie różnią się od tych tradycyjnych:

  • Akumulator AGM (ang. Absorbent Glass Mat) 

Akumulatory AGM wyróżnia dłuższy cykl życia i wysoka wydajność, przez co są odpowiednie szczególnie dla samochodów o wysokim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonych w wiele akcesoriów elektrycznych. Dzięki zastosowaniu technologii AGM akumulatory osiągają wyższą wydajność cykliczną w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów, 4 razy więcej cykli otrzymujemy w akumulatorach tylko od Exide. Akumulatory AGM lepiej tolerują głębokie rozładowanie, można też rozładowywać je i ponownie zasilać w liczniejszych cyklach niż standardowe akumulatory. Akumulator AGM to idealne rozwiązanie do aut z systemem Start-Stop. 

  • Akumulator EFB  (ang. Enhanced Flooded Battery)

Akumulatory EFB to forma pośrednia pomiędzy technologią stosowaną w tradycyjnych akumulatorach a technologią AGM. Podstawowymi zaletami technologii EFB są: większa cykliczna wytrzymałość, lepsza zdolność akumulatora do ładowania oraz wyższa odporność na obciążenia mechaniczne (drgania czy wstrząsy). Zastosowanie technologii EFB poprawia zdolność przyjmowania ładunku w akumulatorze i zapewnia wysoką żywotność w pracy cyklicznej. Akumulatory EFB przeznaczone są zatem do wszystkich rodzajów pojazdów z dużym zapotrzebowaniem na cykliczność, zarówno z systemem rekuperacji czy układem Start-Stop, jak i bez niego, intensywnie eksploatowanych, szczególnie w niskich temperaturach. 

Należy pamiętać, że w przypadku wymiany zamontowanego na pierwsze wyposażenie akumulatora, czy to AGM, czy EFB, jako kolejny zaleca się zastosować tylko akumulator wyprodukowany w tej samej technologii. Zamienne stosowanie tych akumulatorów jest błędem. Użycie akumulatora w niewłaściwej technologii to prosta droga do mi.in. dezaktywacji systemu Start-Stop oraz niedoszacowania lub przeszacowania stanu naładowania baterii, a więc nieprawidłowego zarządzania ładowaniem, co skutkuje zmniejszeniem żywotności akumulatora.

Samochody mniej wymagające energetycznie, pojazdy starsze i auta standardowo wyposażone w elektronikę z powodzeniem mogą skorzystać z prostszych rozwiązań:

  • Akumulatory tradycyjne

Obecnie, akumulatory wykonane w technologii tradycyjnej wykazują bardzo dobre właściwości rozruchowe, niskie tempo samorozładowania i dużą odporność na zmiany temperatury. Są bezobsługowe i kompatybilne z większością pojazdów na rynku, za wyjątkiem zaawansowanych aut z systemem Start-Stop. Przykładem wysoko jakościowych akumulatorów tradycyjnych są modele Exide Premium, Exide Excell czy Exide Classic.

Nie wiesz jak dobrać akumulator do auta?

W samodzielnym doborze akumulatora do samochodu i jego odpowiedniego modelu może pomóc Exide Battery Finder. Wyszukiwarka dostępna pod adresem: https://www.exidegroup.com/pl/pl/battery-finder pozwala nie tylko dopasować odpowiedni model akumulatora do konkretnego auta, ale również oferuje szczegółowe instrukcje dotyczące m.in.: wymiany akumulatora, jego lokalizacji w pojeździe czy też przybliżonego czasu wymaganego przy wymianie.

Jeśli nadal nie masz pewności, który akumulator samochodowy będzie dla Ciebie odpowiedni, skonsultuj się z mechanikiem lub specjalistą motoryzacyjnym. Eksperci z serwisów sieci EuroWarsztat pomogą Ci wybrać akumulator, który spełni Twoje konkretne potrzeby.
 

 

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w którym dobierzesz akumulator

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco