Twoje auto stoi długo nieużywane? Oto 5 porad, jak dbać o akumulator
Co znajdziesz w artykule:
Pandemia koronawirusa, co zrozumiałe, wpłynęła też na sposób użytkowania samochodów. Wielu z nas rzadziej korzystało ze swoich aut, co mocno odbiło się na niektórych podzespołach. Takich jak na przykład akumulator, który jest wyjątkowo wrażliwy na dłuższe okresy przestoju.
To normalny proces: przy dłuższym nieużytkowaniu samochodu, akumulator z czasem wyczerpuje się. Powodem jest cichy pobór prądu np. przez autoalarm, immobilizer czy niewłaściwie zamontowany sprzęt audio, ale nawet i bez tego akumulator w końcu sam „padnie”. Co zrozumiałe, najbardziej narażone na wyczerpanie są akumulatory mające już kilka lat.
Co więc robić, kiedy nie jeździsz w dalekie trasy i pokonujesz tylko krótkie odcinki, podczas których alternator nie ma szans porządnie naładować akumulatora? Oto co warto wiedzieć.
1. Nie doprowadź do zasiarczenia akumulatora
Zasiarczenie, czyli brak zdolności do magazynowania energii, może wiązać się z nieodwracalnym uszkodzeniem akumulatora. Aby tego uniknąć, zaleca się doładowywanie go już wtedy, kiedy poziom napięcia wynosi mniej niż 12,5 V.
2. Kontroluj stan napięcia w akumulatorze
Warto więc co pewien czas kontrolować kondycję akumulatora i w miarę potrzeby ładować go. Można to zrobić wykorzystując chociażby prostowniki firmy Exide (np. modele 12/5.5 czy 12/7). Wyposażone są one w funkcję zmiany trybu. Na czym ona polega? Taki prostownik może być wykorzystywany do ładowania konserwacyjnego lub w przypadku modelu 12/7 w trybie zasilania również jako stałe źródło prądu. Kiedy więc akumulator jest naładowany, prostownik utrzymuje odpowiedni stan naładowania i przedłuża w ten sposób żywotność akumulatora.
3. Daj popracować alternatorowi
Nawet jeśli masz blisko do pracy, warto raz na jakiś czas przejechać samochodem dłuższy dystans. Chodzi o to, aby alternator zapewnił pełne ładowanie akumulatora. Samo włączenie auta to za mało, dlatego zaleca się przejażdżkę przynajmniej na dystansie 100-150 km. Wtedy powinno nastąpić pełne naładowanie.
4. Wykorzystaj tester akumulatora
Jeśli masz możliwość skorzystania z urządzeń do diagnostyki akumulatorów, warto to zrobić. Przykładem takiego urządzenia jest tester nowej generacji Exide EBT965P, który może z większą dokładnością ocenić faktyczny stan akumulatora. Tradycyjne testery najczęściej informują tylko o tym, czy akumulator jest wystarczająco sprawny, żeby uruchomić silnik. Nowsze urządzenia ocenią także na przykład, na ile akumulator jest zdolny zasilać pozostałe odbiorniki elektryczne w samochodzie.
Natomiast jeżeli nie dysponujesz takim testerem, odwiedź najbliższy EuroWarsztat, gdzie test akumulatora przeprowadzą specjaliści.
5. Zwróć uwagę na rodzaj akumulatora
Typowe akumulatory kwasowo-ołowiowe są bardziej podatne na rozładowanie, niż te typu Absorbed Glass Mat (AGM) czy Enhanced Flooded Battery (EFB). Warto rozważyć ich stosowanie, bo cechują się one większą wydajnością, chociaż trzeba być też świadomym pewnych zasad zastosowań.
Akumulatory AGM i EFB montowane są najczęściej w autach wyposażonych w system start-stop. Dodatkowo EFB, z uwagi na swoje ponadprzeciętne osiągi a jednocześnie atrakcyjną cenę, znajdują również swoje zastosowanie w tradycyjnych samochodach np. tych o zwiększonym apetycie na prąd (taksówki, pojazdy użyteczności publicznej itp.). Z kolei AGM, o ile stanowi technologicznie najbardziej zaawansowane rozwiązanie o tyle w niektórych przypadkach ograniczeniem w jego zastosowaniu może okazać się zbyt wysoka temperatura pracy (np. montaż pod maską zamiast w bagażniku itp.).