Wymiana żarówki w samochodzie - na co zwrócić uwagę?

Wymiana żarówki w samochodzie - na co zwrócić uwagę?

Przepalona żarówka w samochodzie to najczęściej niewielki kłopot. W teorii jej wymiana nie powinna przysporzyć żadnych kłopotów. Jednak, jak się okazuje, różnie z tym bywa. Na co zwracać uwagę i jak prawidłowo dokonać zmiany oświetlenia? Podpowiadamy!

Jeśli przepali się jedna z żarówek reflektorów prawdopodobieństwo, że chwilę po niej przestanie działać druga jest bardzo duże. Z tego względu zaleca się, aby halogenowe źródła światła wymieniać zawsze parami. Nie tylko dlatego, że trwałość żarówek z tej samej serii produkcyjnej będzie podobna, lecz także ze względu na barwę światła – nowa i używana żarówka będą świeciły inaczej. Renomowani producenci dbają także o powtarzalność geometrii skrętki żarnika, by lampy świeciły dokładnie tak samo, jak w przypadku produktów montowanych fabrycznie. W przypadku żarówek reflektorowych odchyłka w geometrii żarnika może spowodować, że możliwości reflektora nie będą wykorzystane w 100 proc., a droga przed samochodem nie będzie należycie oświetlona. Dowiedz się, jakie są rodzaje i typy żarówek samochodowych

Moment „przepalenia” lamp wyładowczych określa się inaczej niż żarówki halogenowej. W przypadku ksenonów, w których nie ma skrętki, a źródłem światła jest łuk elektryczny, spadek efektywności świetlnej o 20% jest przesłanką do wymiany. Ale jak to ocenić? Jedną z metod jest wyliczenie trwałości w godzinach – ksenon ma dobrą efektywność świetlną do 2500–3000 godzin. Po ok. 120-130 tys. km przebiegu pojazdu należy wymienić oba palniki. Innym sposobem jest samodzielna ocena świecenia lampy i porównanie jakości światła ksenonów z autem wyposażonym w żarówki halogenowe. Po prostu przesiądźmy się do takiego pojazdu i jeśli nie dostrzeżemy wyraźnej różnicy – jest to znak, że czas na wymianę. Bardzo ważna jest świadomość kierowców, że ksenony świecące na fioletowo oznaczają, że dawno minął już moment, w którym należało wymienić lampę.

O wymianie żarówek warto pomyśleć także przed dłuższą podróżą. To właśnie w takich sytuacjach najczęściej zdarzają się nieprzewidziane usterki. Na takie momenty warto zawczasu się przygotować i mieć w bagażniku komplet zapasowych żarówek – tzw. duobox  lub zestaw różnych modeli żarówek (halogenowych, pomocniczych), np. Original Minibox.

Samodzielna wymiana żarówek jest z reguły dość prosta, choć bywają wyjątki. W niektórych samochodach może okazać się konieczna wizyta w serwisie. Jeśli nasze auto nie należy do tej grupy, warto przećwiczyć operację wymiany żarówki w obu reflektorach, by później, np. po zmroku i w deszczu udało się to zrobić. Zwracajmy też uwagę, aby nie dotykać palcami bańki żarówki – to znacznie skraca jej trwałość. Wymianę lampy ksenonowych ze względów bezpieczeństwa warto powierzyć mechanikowi z sieci EuroWarsztat.

Niestety z jakością źródeł światła bywa bardzo różnie i warto wybierać świadomie nie tylko producenta, lecz także model. Kierowcy, którzy często jeżdżą w nocy i poza miastem powinni wybrać żarówki o podwyższonych parametrach, takie jak np. Night Breaker Laser. Generują one na drodze więcej światła niż standardowe, co przekłada się na dłuższy zasięg. Jeśli ktoś chce jeszcze zimniejsze światło powinien sięgnąć po żarówki z linii Cool Blue Intense. Najlepszym wyborem dla kierowców, którzy rzadko jeżdżą w nocy lub mają utrudniony dostęp do żarówek w samochodzie będą produkty linii Ultra Life. Wszystkie rodziny samochodowych żarówek marki OSRAM posiadają status oryginalnych części zamiennych. Jakość w oświetleniu jest najważniejsza i nie chodzi tu o siłę światła, lecz jego właściwe parametry. Silne nie zawsze znaczy właściwe, dlatego nie warto ryzykować i decydować się na tanie produkty. To po prostu się nie opłaca, bo nie dostajemy tego, czego powinniśmy oczekiwać od tej znakomitej technologii.

Samochodowe źródła światła warto kupować i wymieniać w sprawdzonych miejscach. I nie chodzi tu wyłącznie o sklepy stacjonarne, lecz także, a może przede wszystkim, internet. Podejrzenia co do pochodzenia żarówki czy palnika ksenonowego powinny wzbudzić np. brak opakowania lub białe, tekturowe pudełko bez żadnych napisów. Czerwona lampka powinna się nam także zapalić w przypadku wyjątkowo niskiej ceny. Najlepiej poradzić się fachowców z sieci EuroWarsztat.

 

 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER