< powrót
Optymalizacja kosztów serwisowania floty

Jeśli zarządzasz taborem firmowych pojazdów to wiesz, że serwis flot samochodowych to jeden z większych kosztów TCO (Total Cost of Ownership). Według Haulage Association aż 11% wszystkich wydatków stanowią naprawy i serwis pojazdów.
Od czego możesz zacząć optymalizację kosztów i ile zaoszczędzisz na działaniach prewencyjnych?

 

Na czym polega obsługa serwisowa samochodu firmowej floty?

Serwisowanie floty to wszelkie działania podejmowane w celu utrzymania pojazdów w niezawodnym stanie: przeglądy, naprawy i działania prewencyjne. Cały proces ma kluczowe znaczenie dla wydajności naszej floty. Właściwa eksploatacja pojazdów pozwala obniżyć koszty, uniknąć przestojów, wydłużyć żywotność części i zwiększyć bezpieczeństwo samych użytkowników.

Jaki wpływ na koszty serwisowania ma wybór samochodu?

Dużo zaoszczędzisz już na etapie wyboru auta. Przeanalizuj markę i model pod względem jego późniejszej eksploatacji oraz awaryjności. Warto rozważyć zakup pojazdów tej samej marki z uwagi na możliwość otrzymania większych zniżek.

Zamiast skupiać się tylko na cenie, sprawdź wartość rezydualną samochodu (prognozowana cena za ile można będzie auto odsprzedać). Różnica w utracie wartości może zadecydować o tym, że bardziej opłaca się wybór droższego modelu.

Serwisowanie samochodów służbowych a sposób ich finansowania            

Innym sposobem w jaki Manager ds. floty może wpłynąć na wydatki jest wybór odpowiedniej metody finansowania floty. Jedną z opcji jest wynajem długoterminowy, gdzie często już w cenie otrzymujemy serwis dla firmowych pojazdów i ubezpieczenie.

 

ASO czy warsztat niezależny - gdzie serwisować auta służbowe?

Różnice w cenie pomiędzy autoryzowanym a nieautoryzowanym serwisem są niezaprzeczalne na korzyść warsztatów niezależnych. Jednak strach przed utratą gwarancji powoduje, że wolimy korzystać z bezpiecznej opcji autoryzowanych serwisów. Dlatego najdroższym wariantem, ale i najprostszymi jest ASO.
W przypadku nowych aut w okresie gwarancji zaleca się przeprowadzać serwis flot w sieci serwisowej producenta. Natomiast po okresie gwarancji można poszukać tańszej opcji w serwisach nieautoryzowanych. Na rynku działa wiele dobrych sieci warsztatów niezależnych dorównujących autoryzowanym punktom. Obecnie serwisy przynależne do sieci cieszą się zaufaniem klientów i dają gwarancję na swoje usługi.

Nawet w przypadku małej floty wybór nieautoryzowanego serwisu może przynieść znaczne oszczędności. Koszty napraw, przeglądów, części i roboczogodzin będą o połowę niższe. Warto też wiedzieć, że serwisowanie samochodu poza ASO jest dopuszczalne i zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej (dyrektywa GVO). Mamy prawo do korzystania z certyfikowanych zamienników części i nieautoryzowanych stacji obsługi. Ważne, aby warsztat spełniał kryteria jakościowe określone przez producenta. Jeśli w książce serwisowej pojawią się odpowiednie wpisy i mamy potwierdzenie wykonania usługi, nie stracimy gwarancji.

 

 

Jaki model serwisowania pojazdów służbowych wybrać?

Podejście do obsługi serwisowej floty mamy zróżnicowane:

- posiadanie wewnętrznych punktów serwisowych (najczęściej przy dużych flotach)

- osoba zarządzająca flotą ma obowiązek znalezienia w okolicy warsztatu, ustalenia optymalnej ceny usługi i przypilnowania serwisu

- serwisowanie oddane w ręce pracowników terenowych

- opieka serwisowa floty przekazana firmie zewnętrznej.

 

Komplikacje przy serwisie pojawiają się przy transporcie ogólnokrajowym i posiadaniu zróżnicowanej floty pod względem marki i wieku. W przypadkach punktów niezależnych możliwe są negocjacje cenowe, ale wymagają czasu i znajomości cen rynkowych.

Dawniej rola managera ograniczała się do pilnowania, aby pojazdy były sprawne a do kradzieży paliwa dochodziło jak najrzadziej. Dziś z powodu nadmiaru obowiązków, serwisowanie flot firmowych pozostawiają w rękach pracowników terenowych. Istnieje wtedy ryzyko, że kierowca nie będzie uczciwy względem pracodawcy. Zaprzyjaźniony warsztat może doliczyć naprawę prywatnego auta lub wystawić tzw. lewe faktury. Zarządzający parkiem samochodów nie ma realnej możliwości zweryfikowania konieczności naprawy i czy ta faktycznie nastąpiła.

Dobrym rozwiązaniem jest umowa serwisowa podpisana z siecią warsztatów z dobrze rozwiniętą siatką punktów w Polsce. Dedykowany do współpracy koordynator pilnuje terminów obowiązkowych przeglądów, ustala optymalne ceny z serwisem a w przypadku nagłej awarii natychmiast skieruje do najbliższego punktu naprawczego.

Jeszcze lepiej gdy operator dysponuje hurtowniami części zamiennych, co przyspiesza proces napraw i umożliwia otrzymanie wyższych rabatów.

W przypadku współpracy z firmą EuroWarsztat Flota zakres obsługi obejmuje również wystawianie zbiorczych faktur i nadzór nad naprawami. Dzięki temu, przy wsparciu odpowiedniego operatora Manager ds. floty nie traci czasu na komunikację z serwisem, efektywniej optymalizuje koszty serwisowania a przede wszystkim lepiej panuje nad decyzyjnością.

 

Czym są działania prewencyjne wobec floty?

Działania prewencyjne chronią Twój portfel przed niepotrzebnym wydatkiem. Dobrze zadbane auta spalają mniej paliwa, rzadziej się psują i pomagają obniżyć koszty operacyjne. Zatem nie zapominajmy o regularnych przeglądach. To one są kluczem do znajdywania obszarów wymagających uwagi, zanim te staną się poważne.

Nieplanowana awaria jest nie tylko kosztowna, ale i wymaga czasu. Termin realizacji serwisu zależy od ilości czasu potrzebnego na wykonanie usługi. Im więcej rzeczy do naprawy, tym jest dłuższy czas oczekiwania (brak terminów, czekanie na części). W sytuacjach ekstremalnych wiąże się z koniecznością anulacji dostawy do klienta, co narusza reputację i wiarygodność firmy.

Opracuj plan okresowych przeglądów aut służbowych i go przestrzegaj. W nowych samochodach serwisowanie ogranicza się do wymiany płynów eksploatacyjnych i ogólnych oględzin. Z czasem przeglądy obejmują coraz większą liczbę podzespołów. W zależności od potrzeb Twojej floty (przebiegu, czasu pracy silnika, zużycia paliwa) może być konieczne częstsze serwisowanie niż zalecane przez producenta.  Lepsza kondycja aut przekłada się też na późniejszą wartość ich odsprzedaży.

Ile faktycznie kosztuje naprawa auta?

Po kolizji drogowej ważne jest skrócenie czasu naprawy i ograniczenie strat z powodu przestoju. Nieplanowane przestoje często przekraczają koszty jakiegokolwiek naprawy. Jeśli koszty naprawy samochodu będzie pokrywał ubezpieczyciel, to możemy spodziewać się wyższej polisy. Wysoka szkodowość ma negatywne przełożenie na późniejsze składki. W tym przypadku wybór oferty przemyślanego ubezpieczyciela nie wystarczy.

Starannie dobierzmy serwisy samochodowe, które zapewnią nam możliwość obniżenia średniej wartości szkody. Przedtem sprawdźmy sieć punktów z jakiej chcemy korzystać. Jej zagęszczenie i lokalizacja w różnych miastach usprawni szybszą interwencję. Upewnij się jak będzie wyglądał serwis i czy możesz otrzymać zbiorczą fakturę z odroczonym terminem płatności.

Jaki wpływ na utrzymanie floty ma styl jazdy kierowcy?

Zasadniczy. Ważną rolę w efektywnym utrzymaniu floty mają kierowcy. Codzienne inspekcje przed i po podróży uczą rozpoznawać znaki ostrzegawcze. Brak reakcji na pierwsze niepokojące sygnały, finalnie spowoduje wyższe koszty naprawy za całe podzespoły.

Zachęć swoich pracowników do oszczędności paliwa i daj wskazówki jak efektywnie jeździć. Np.: nadmierna prędkość nie tylko jest ryzykowna na drodze, ale powoduje też większe zużycie paliwa. Źle utrzymany silnik spala nawet o 50% więcej paliwa. Niedopompowane opony mogą zmniejszyć przebieg nawet o 10% i również przyczyniają się do marnowania paliwa.

Coraz więcej flot montuje w pojazdach służbowych GPS. Managerowie wykorzystują dane telematyczne m.in. do pilnowania terminów okresowych przeglądów, śledzenia wskaźników przebiegu auta, zużycia paliwa i godzin pracy silnika. Dzięki GPS nie tylko zlokalizujesz auto, ale dowiesz się więcej o stylu jazdy swoich kierowców. Pozwoli to przewidzieć niebezpieczne sytuacje, ograniczyć wypadki i w efekcie obniżyć wydatki. Już sama świadomość kierowcy o zamontowanym urządzeniu w aucie mobilizuje go do podniesienia jakości jazdy i wyeliminowania złych nawyków.

Współpraca z firmą flotową

Właściciele warsztatów, którzy chcą obsługiwać klientów flotowych, muszą sprostać licznym wymaganiom i zadbać o nowoczesne wyposażenie oraz wysoką wiedzę techniczną. Klienci cenią sobie zaangażowanie i szybką reakcję na awaryjną sytuację. Klient flotowy może bez obawy powierzyć obsługę swoich pojazdów firmie EuroWarsztat Flota, która posiada dobrze rozbudowaną siatkę serwisów niezależnych na terenie całego kraju.

Flota EuroWasztat to sieć ponad 200 niezależnych serwisów samochodowych w całej Polsce. Ogólnopolski zasięg i stały dostęp do części zamiennych renomowanych producentów pozwala nam skutecznie i szybko działać. EuroWarsztat cyklicznie audytuje warsztaty i organizuje liczne szkolenia techniczne. Dzięki temu mamy wpływ na jakość wykonywanych tam usług oraz efektywniejszą komunikację z mechanikiem.

 

Potrzebujesz wsparcia w serwisowaniu pojazdów? Interesuje Cię umowa na serwis firmowej floty?

Jeśli masz pytania dotyczące zarządzania flotą w swojej firmie i chcesz dowiedzieć się jak jeszcze możemy Ci pomóc –>  napisz do nas !

 

 

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł poniżej lista innych które też mogą Cię zaciekawić:

Akumulator czy pamiętasz o jego konserwacji?
 Czy wymieniać pompę wody z rozrządem? Argumenty „za” i „przeciw”

 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN