Elektromobilność – szansa czy zagrożenie dla flot samochodowych?

Elektromobilność – szansa czy zagrożenie dla flot samochodowych?

Elektromobilność – w ostatnim czasie słowo to nie schodzi z ust specjalistów branży motoryzacyjnej i jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Ten silny trend już zaznacza swoją obecność, a w najbliższym czasie będzie się dynamicznie rozwijał i zyskiwał na znaczeniu, szczególnie w czasie wysokich cen paliw, zmian klimatycznych i problemów z łańcuchami dostaw. Można założyć, że jako pierwsze tę transformację oswajać będą firmy dysponujące flotami samochodowymi, a towarzyszyć im będą z jednej strony lęk przed nieznanym, a z drugiej – ekscytacja związana z wdrażaniem innowacji.

Floty korporacyjne prawdopodobnie będą przewodzić w przyjmowaniu mobilności elektrycznej. Firmy mają wyższy wskaźnik pozyskiwania pojazdów niż właściciele prywatni, intensywniej korzystają z samochodów i mają większy potencjał pokonywania barier infrastrukturalnych. Co więcej, część firm ma już zapewne strategię elektryfikacji i, choć marginalnie, wdrożyła kilka pojazdów elektrycznych w swoich flotach. 

Zeroemisyjność ustanowiona prawnie

Tym, co skłaniać będzie do transformacji w kwestii mobilności będą z pewnością przepisy prawa. A tu czekają nas spore zmiany. Na mocy porozumienia Komisji Europejskiej, Rady Unii Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego w ramach pakietu „Fit for 55” od 2035 roku w żadnym z państw UE nie będzie można zarejestrować nowego auta z napędem spalinowym, w tym także samochodów hybrydowych. Dla firm dysponujących flotami samochodowymi takie ustawodawstwo przesądza sprawę i może prowadzić do tego, że elektromobilność flot firmowych szybciej stanie się faktem.

Mimo że wciąż stanowi niewielką część rynku motoryzacyjnego w Polsce, segment samochodów elektrycznych jest tym najszybciej rozwijającym się. Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w Polsce zarejestrowanych jest 57 256 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Co więcej, po trzech kwartałach 2022 roku odnotowano znaczny wzrost rejestracji elektryków w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Od stycznia do września 2022 roku pojawiło się na polskich drogach 18 025 elektrycznych samochodów osobowych i 970 ciężarowych/dostawczych, a w tym samym okresie 2021 roku zarejestrowano 12 821 elektrycznych samochodów osobowych i 414 ciężarowych/dostawczych. PSPA w raporcie „Polish EV Outlook” szacuje także, że w 2025 r. roczna sprzedaż samochodów zeroemisyjnych w Polsce przekroczy poziom 100 tys. szt.

‍Z jednej strony więc elektromobilność flot samochodowych to coś, co już się dzieje i musi się dziać, a z drugiej strony coś, przed czym ciągle coś firmy powstrzymuje.

Szanse dla elektromobilności floty samochodowej

Przy wprowadzaniu pojazdów elektrycznych do swoich flot firmy kierują się wieloma różnymi czynnikami, zarówno środowiskowymi, jak i ekonomicznymi. Najważniejsze z nich to:

  • niższe koszty paliwa,
  • niższe koszty eksploatacji,
  • dostęp do bezemisyjnych stref ruchu w większych miastach,
  • ograniczenie emisji CO2,
  • ograniczenie poziomu hałasu.

Istotnym motywatorem dla wprowadzenia zmian we flotach jest również promowanie wizerunku firmy jako organizacji nowoczesnej i przyjaznej środowisku. 

Wyzwania dla elektromobilności floty firmowej

By jednak odczuć wszystkie te korzyści, trzeba będzie wykonać sporą pracę na wielu frontach, przede wszystkim: 

  • sensownie planować harmonogram ładowania aut, z uwzględnieniem tego, gdzie ładować i kiedy – w jakich porach samochody nie są użytkowane,  
  • planować serwisowanie dla flot samochodów elektrycznych, biorąc pod uwagę fakt, że wymagać one będą profesjonalnej, wyspecjalizowanej opieki warsztatowej i kompetentnych mechaników.

Obsługa flot samochodów elektrycznych różnić się będzie jednak od obsługi flot aut spalinowych. Usługi, które już niebawem w kontekście aut elektrycznych zyskają na znaczeniu, obejmować będą głównie opony, klimatyzację, zawieszenie, hamulce – czyli to, co w elektrykach zostało, a także diagnostykę żywotności baterii oraz być może jej regenerację. 

Warsztaty samochodowe, które chcą być krok przed konkurencją, już teraz stawiają na zmiany i przygotowują się do przyjęcia odmienionych flot samochodowych. Wśród tych, które już teraz stawiają na adaptację innowacji w szerokim zakresie zarówno zwiększania kompetencji pracowników, jaki i dostosowywania miejsca pracy do nowych potrzeb są serwisy sieci EuroWarsztat. 

– Dzięki temu, że szybko reagujemy na to, co dzieje się na rynku, szkoląc się w zakresie obsługi aut elektrycznych i hybrydowych oraz przygotowując nasze warsztaty do napraw i diagnostyki takich pojazdów, nasi klienci będą mogli liczyć na kompleksową obsługę aut zarówno spalinowych, jak i elektrycznych w jednym serwisie – zapewnia Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Rozwiązania dla flot zapewni nowy koncept sieci dedykowanej serwisom obsługującym auta elektryczne i hybrydowe na rynku polskim, czyli NexDrive – zapowiada Andrzej Guzek.

Przeczytaj także o tym, co czeka polską branżę motoryzacyjną w najbliższej przyszłości 

Obsługa elektromobilnej floty samochodowej

Zagrożenia dla elektromobilności flot samochodowych

Mimo wielu korzyści i szans, jakie daje elektromobilność flotom samochodowym, przedsiębiorcy są świadomi barier ograniczających wprowadzenie pojazdów elektrycznych do swoich firm. 

  • Brak infrastruktury do ładowania i wysokie koszty inwestycji to jedne z najbardziej widocznych przeszkód dla udanej transformacji. W Polsce dostępnych jest tylko ok. 2500 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Zapotrzebowanie na coraz większe możliwości ładowania stawia więc wyzwania przed rozwojem infrastruktury – zwłaszcza w przypadku konieczności ładowania wielu pojazdów elektrycznych w jednym miejscu, np. na parkingach, w zajezdniach, w centrach logistycznych. Ważne jest także, aby wziąć pod uwagę wymagania użytkowników dotyczące infrastruktury ładowania (np. czas przyjazdu, czas postoju, zapotrzebowanie na energię), jednocześnie obserwując wpływ na sieć energetyczną. Równoczesne ładowanie wielu aut może prowadzić do przeciążeń sieci, co z kolei wymagałoby kosztownych środków rozbudowy sieci.
  • Elektromobilność rozwija się w systemie kształtowanym zarówno przez technologię, jak i jej użytkowników – ich doświadczenie, postawy i zachowania wobec tej innowacji. Przed menedżerami flot samochodowych stoi więc także zadanie zmiany zachowań użytkowników flot korporacyjnych, zwiększenie świadomości dotyczącej obsługi aut elektrycznych oraz zrozumienie obaw pracowników związanych z mobilnością elektryczną i właściwe zajęcie się nimi będą miały kluczowe znaczenie dla pomyślnego wprowadzenia innowacji w zarządzaniu samochodami służbowymi i płynne przekonwertowanie floty aut z silnikami spalinowymi na elektryki. Tym bardziej, że brak wiedzy na temat pojazdów elektrycznych, brak doświadczenia w ich użytkowaniu oraz ograniczone zaufanie do innowacyjnych technologii – to kwestie, które nie pomagają rozwojowi tego trendu. Dlatego ważne jest, aby firmy rozumiały, jak wspierać zmiany w zachowaniach pracowników związanych z mobilnością i zarządzać nimi.
  • Do tych barier dochodzą jeszcze braki legislacyjne – niezależne od menedżerów flot, a regulowane poprzez odpowiednie kształtowanie polityki i rozwój technologiczny.

Dla branży motoryzacyjnej w sektorze aut użytkowych nadchodzące lata będą charakteryzować się zaostrzonymi wymogami regulacyjnymi dotyczącymi redukcji emisji CO2, a jednocześnie rosnącym niedoborem paliw kopalnych. Dlatego większość dysponentów pojazdów użytkowych widzi przyszłość w napędach elektrycznych, które w ciągu najbliższych kilku lat będą coraz częściej przenoszone z wybranych operacji krótkodystansowych do szerszych zastosowań.

Wprowadzanie zmian w organizacji jest zawsze trudnym zadaniem. Szczególnie wtedy, gdy kwestionuje wieloletnie praktyki i przyzwyczajenia pracowników. Biorąc jednak pod uwagę względy środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, przejście na elektromobilność flot firmowych opartą na pojazdach elektrycznych czy hybrydowych jest nieuniknione.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco