Bądź gotowy na nieuniknione, czyli o elektryfikacji floty samochodowej słów kilka

Bądź gotowy na nieuniknione, czyli o elektryfikacji floty samochodowej słów kilka

Unia Europejska podejmuje szereg działań na rzecz klimatu i energii, które zakładają minimalizowanie emisji gazów cieplarnianych. Celem jest dekarbonizacja unijnej gospodarki, w tym transportu drogowego, który do 2050 r. ma osiągnąć 90% redukcję emisji spalin. Potrzeba elektryfikacji jest tu więc oczywista i nieunikniona. Z autami elektrycznymi w firmach warto oswoić się już teraz, by lepiej przygotować się na zmiany.

Sektor transportu jest największym źródłem emisji gazów cieplarnianych, odpowiadając za 29% wszystkich emisji. Coraz więcej firm uświadamia sobie, jaka odpowiedzialność za ochronę środowiska na nich ciąży. Coraz większa liczba klientów oczekuje również od swoich partnerów biznesowych zrównoważonego rozwoju, coraz bardziej zaangażowani ekologicznie są konsumenci, którzy pod tym względem weryfikują firmy, z których produktów i usług korzystają. Dlatego większe i mniejsze przedsiębiorstwa, obecnie głównie transportowe i logistyczne, już stopniowo przechodzą na pojazdy zasilane akumulatorami w ramach strategii elektryfikacji floty. Te, które poradzą sobie najlepiej, utorują drogę do bardziej zrównoważonej mobilności w swoich branżach.

Tyle w teorii. A jak rynek wygląda w praktyce?

Jaki jest stan elektromobilności w Polsce?

Rynek samochodów elektrycznych z roku na rok się rozrasta. Aut zasilanych akumulatorami przybywa, a w odpowiedzi na to swoje portfolio powiększają także koncerny samochodowe. W efekcie, jak wynika z 6. edycji „Katalogu pojazdów elektrycznych” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z lutego 2023 roku, od lutego 2022 roku o ponad 33% zwiększyła się oferta samochodów w pełni elektrycznych na polskim rynku. Zainteresowani mogą wybierać spośród 108 modeli aut dystrybuowanych przez polskie salony, w tym z 83 modeli samochodów osobowych i 25 dostawczych.

Możliwości jest więc już sporo. Co więcej, rosnąca konkurencja na rynku oznacza, że dostępne samochody są coraz bardziej użyteczne, komfortowe i trafiające tak w preferencje firm, jak i potrzeby kierowców.

Świadczy o tym także popyt. Według danych z Licznika Elektromobilności PZPM I PSPA z końca stycznia 2023 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 67 097 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza 63% wzrost r/r. Tylko w styczniu tego roku ich liczba zwiększyła się o 2 376 sztuk, czyli o 56% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Stacje ładowania na koniec stycznia 2023 były w Polsce 2622.

Elektryfikacja w motoryzacji postępuje. Jasno widać, że – mimo wciąż obecnych problemów z łańcuchem dostaw spowodowanych wojną w Ukrainie czy wciąż zbyt skromną infrastrukturą – samochodów elektrycznych na polskich drogach przybywa i nie sądzę, by w najbliższym czasie coś ten proces zatrzymało. Oznacza to, że samochody te już zaraz będą wymagały profesjonalnego i ukierunkowanego serwisowania, niekiedy też bardziej zaawansowanej diagnostyki lub interwencji wyspecjalizowanego mechanika – mówi Malwina Serafin, Fleet Service Coordinator sieci EuroWarsztat. – W naszych warsztatach pod szyldem międzynarodowej sieci NexDrive możemy już dzisiaj zaoferować to wszystko i to bez utraty gwarancji fabrycznej producenta pojazdu. Dzięki temu, że trzymamy rękę na pulsie rynku, mogliśmy zadziałać z wyprzedzeniem i przygotować się na napływ klientów zarówno indywidualnych, jak i flotowych, potrzebujących obsługi ich aut elektrycznych. Działamy i w kwestii doskonalenia serwisu EV nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. 

Elektryfikacja flot samochodowych

Jakie są wyzwania dotyczące elektryfikacji flot?

Włączenie pojazdów elektrycznych do swojej floty może wydawać się trudnym i zniechęcającym zadaniem. Znalezienie odpowiedniego, zaufanego i sprawdzonego partnera do serwisowania parku maszyn po transformacji to z pewnością połowa sukcesu. Należy wziąć pod uwagę jednak jeszcze wiele aspektów, które mogą spędzać sen z powiek menedżerom flot. 
Niepewność mogą powodować zagrożenia, jakich na ogół spodziewają się firmy:

  • ryzyko spadku produktywności kierowców przy konieczności dłuższych przerw potrzebnych na przeprowadzenie ładowania,
  • słaba prędkość ładowania, 
  • ryzyko negatywnego wpływu na jakość i żywotność baterii powodowane nieoptymalnymi praktykami ładowania,
  • ryzyko wzrostu opłat za prąd na rynkach energii elektrycznej,
  • ograniczony dystans możliwy do przejechania bez kolejnego ładowania – w zależności od akumulatora elektryki mają zasięg od około 115 do 450 km,
  • trudność planowania i optymalizacji tras.

Aby obsługiwać flotę pojazdów elektrycznych, często konieczne jest też zainstalowanie własnej infrastruktury do ładowania. Potrzebny jest również system zarządzania flotą pojazdów, który będzie planował czas ładowania, monitorował postęp i optymalizował wzorce ładowania w celu obniżenia kosztów i zwiększenia wydajności. Niezbędne są także szkolenia personelu w zakresie zarówno zarządzania zelektryfikowaną flotą, jak i obsługi samochodów.

Przeczytaj o tym, czy elektromobilność to szansa, czy zagrożenie dla flot samochodowych

Jakie korzyści możesz odnieść z włączenia pojazdów elektrycznych do swojej floty?

Obawy równoważone są jednak przez gwarantowane korzyści wynikające z elektromobilności. Bo przejście floty na pojazdy elektryczne to coś więcej niż tylko przysłużenie się ekologii. W dłuższej perspektywie to również przysłużenie się finansom firmy, poprzez:

  • niższe koszty paliwa,
  • niższe koszty napraw i konserwacji,
  • niższe koszty podróży dzięki strefom niskiej emisji i strefom bezemisyjnym.

Flota samochodów elektrycznych

Jak zacząć proces elektryfikacji floty?

W obliczu faktu, że zmiany w kierunku elektromobilności regulowanej prawem mogą być tylko kwestią czasu, i rosnącej liczby modeli pojazdów elektrycznych wchodzących na polski rynek, nie będzie lepszego momentu na rozpoczęcie procesu elektryfikacji floty. Pierwsze kroki warto stawiać już teraz, kiedy konkurencja jeszcze w tym temacie raczkuje, a nie wtedy, kiedy inni będą już po udanej transformacji, a my staniemy pod presją szybkich decyzji i pilnego wdrażania procesów.

6 kroków do elektromobilności firmy

  1. Określenie faktycznych potrzeb w zakresie zasięgu i ładowania aut.
  2. Wykonanie testów na próbnej liczbie pojazdów – analiza danych może pomóc w ustaleniu rzeczywistych wydatków na energię. Przyjrzenie się cyklom pracy, pokonanym odległościom, danym dotyczącym trasy i przestojom jest cenne dla planowania systemu ładowania.
  3. W zależności od branży rozpoczęcie od jednego lub kilku pojazdów elektrycznych, aby pomóc kierowcom przyzwyczaić się do nich przed dokonaniem pełnej zmiany. 
  4. Konfigurowanie kalendarza zastępowania pojazdów we flocie według ich wieku.
  5. Szkolenia i specjalizowanie menedżerów – do zarządzania i utrzymania floty pojazdów elektrycznych będzie potrzebny wykwalifikowany personel.
  6. Nawiązanie współpracy z wyspecjalizowanym w obsłudze elektryków warsztatem samochodowym – do serwisowania aut zasilanych prądem konieczny jest znający się na rzeczy partner. NexDrive jako międzynarodowa sieć serwisów obsługujących pojazdy z napędami alternatywnymi to pewny wybór. Zrzeszone w niej warsztaty do serwisowania zelektryfikowanych flot są gotowe już dzisiaj, ciągle się jednak rozwijają, wyposażając się w wiedzę, wyszkolonych mechaników i niezbędny sprzęt.

Wdrażanie elektryfikacji w polskich przedsiębiorstwach jest jeszcze na etapie początkowym. Warto więc nawiązać długofalową współpracę z takim partnerem jak NexDrive, który już na starcie będzie służył aktualną wiedzą i profesjonalnym wsparciem przy obsłudze floty firmowej.
 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco