Przegląd samochodu elektrycznego a spalinowego – nasz ekspert wskazuje na główne różnice

Przegląd samochodu elektrycznego a spalinowego – nasz ekspert wskazuje na główne różnice

Choć właściciele samochodów elektrycznych są często bardziej świadomi technologii, jaką zastosowano w produkcji ich auta, od właścicieli pojazdów spalinowych, to wciąż codzienne użytkowanie elektryków rodzi wiele pytań. Właściciele aut elektrycznych odwiedzający dedykowane im warsztaty sieci NexDrive często chcą dowiedzieć się, czy istnieją istotne różnice w przeglądach technicznych w porównaniu z pojazdami spalinowymi. Czy są one bardziej skomplikowane dla EV, a może wręcz przeciwnie? Wyjaśniamy, czym różni się badanie techniczne auta elektrycznego od przeglądu auta spalinowego.

Ile kosztuje przegląd techniczny samochodu elektrycznego?

Cena przeglądu technicznego auta elektrycznego nie różni się od ceny okresowego badania diagnostycznego auta spalinowego. Opłata za przegląd samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5T wynosi 98 zł, a samochodu ciężarowego – 153 zł. Koszt przeglądu jest regulowany przez Ministerstwo Infrastruktury i jest taki sam we wszystkich stacjach diagnostycznych.

Kiedy przegląd samochodu elektrycznego jest wymagany?

Terminy, w jakich kierowcy samochodów elektrycznych powinni stawić się na badaniu technicznym auta są takie same jak w przypadku samochodów spalinowych, czyli:

  • pierwsze badanie techniczne – przed upływem 3 lat od rejestracji auta,
  • drugie badanie techniczne – przed upływem 2 lat od pierwszego badania,
  • trzecie badanie techniczne i kolejne – co roku, licząc od drugiego badania.

Przegląd samochodu elektrycznego

Jakie są główne różnice w przeglądzie auta elektrycznego i spalinowego?

Przeglądu techniczny samochodu elektrycznego skupia się na wielu tych samych kwestiach co w przypadku samochodów spalinowych, ale z naciskiem na unikalne dla nich komponenty.

  • Układ napędowy

Auta spalinowe – podczas badania technicznego inspektor sprawdza stan silnika spalinowego, układu wydechowego, skrzyni biegów i układu paliwowego, w tym emisję spalin.
Auta elektryczne – w samochodach elektrycznych nie ma silnika spalinowego ani układu wydechowego. Inspektor koncentruje się na ocenie stanu silnika elektrycznego, stanu baterii, jej pojemności, ładowaniu i rozładowywaniu oraz stanie technicznym ładowarki. Sprawdza również systemy bezpieczeństwa elektrycznego, takie jak układ wyłączania prądu w przypadku awarii.

  • Emisja spalin

Auta spalinowe – ważną częścią badania technicznego jest pomiar emisji spalin, aby upewnić się, że pojazd spełnia normy środowiskowe.
Auta elektryczne – pojazdy elektryczne nie emitują spalin, więc nie ma konieczności pomiaru emisji spalin podczas badania technicznego.

  • Układ wydechowy

Auta spalinowe – sprawdzany jest stan układu wydechowego, w tym katalizatora, tłumika i rur wydechowych.
Auta elektryczne – elektryki nie posiadają układu wydechowego, co eliminuje potrzebę oceny tych komponentów.

Samochód elektryczny - ładowanie

Dowiedz się więcej: Elektromobilność w Polsce. Sprawdź, co czeka nas w 2024

Co warto sprawdzić przed przeglądem samochodu elektrycznego?

Wielu problemów na stacji diagnostycznej można uniknąć, dbając o auto wcześniej. Regularne serwisowanie auta elektrycznego u doświadczonego specjalisty, który ma odpowiednią wiedzę oraz narzędzia do diagnozy i naprawy tego rodzaju pojazdów, to najlepszy sposób na zachowanie auta w dobrej formie i gwarancja przejścia przeglądu technicznego.

– Przed przeglądem technicznym samochodu elektrycznego, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, w warsztacie samochodowym warto sprawdzić, czy auto nie zwraca żadnych komunikatów o błędach związanych z baterią, jeśli posiada ono funkcję diagnostyki stanu baterii, warto ją przeprowadzić – radzi Andrzej Guzek, Network Manager sieci serwisów samochodowych EuroWarsztat. – Warto też upewnić się, że proces ładowania przebiega bez problemów na różnych stacjach ładowania, i sprawdzić, czy kabel i port ładowania nie mają widocznych uszkodzeń. W autach elektrycznych kluczowe, zwłaszcza dla baterii, jest też chłodzenie. Warto więc upewnić się, że nie ma wycieków płynu chłodzącego – dodaje.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości odnośnie stanu technicznego pojazdu, szczególnie przed pierwszym przeglądem technicznym, warto skonsultować się z ekspertem specjalizującym się w autach elektrycznych z pierwszej sieci pojazdów elektrycznych i hybrydowych NexDrive.

Dowiedz się więcej: Jak działa samochód hybrydowy? Oto, co warto wiedzieć

Jak wygląda badanie techniczne auta elektrycznego krok po kroku?

Przegląd techniczny samochodu z silnikiem elektrycznym czy napędem hybrydowym nie różni się znacząco od przeglądu auta z silnikiem spalinowym i bywa, że trwa nawet krócej od niego. Jego przebieg, poza kontrolą elementów typowych dla elektryków, wygląda bardzo podobnie. Na co powinieneś się przygotować? 

Krok 1: Dokumentacja 

Powinieneś dostarczyć dokumenty pojazdu, takie jak dowód rejestracyjny, ważne ubezpieczenie OC oraz ważny egzemplarz ostatniego protokołu przeglądu technicznego, jeśli taki istnieje. Przeprowadzany jest także odczyt numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN).

Krok 2: Kontrola oświetlenia i sygnalizacji 

Sprawdzane są działanie reflektorów, świateł mijania, świateł awaryjnych, kierunkowskazów oraz świateł stopu, czy wszystkie te elementy działają prawidłowo i są zgodne z normami bezpieczeństwa.

Krok 3: Badanie układu elektrycznego 

Szczególną uwagę poświęca się badaniu układu elektrycznego. Sprawdzane są złącza, przewody i inne elementy elektryczne, aby upewnić się, że nie ma żadnych uszkodzeń ani wycieków, a także stan i wydajność baterii oraz układu ładowania.

– Jednym z najważniejszych elementów auta elektrycznego jest bateria. Jej kondycja bezpośrednio wpływa na zasięg i wydajność pojazdu. Przegląd polega na sprawdzeniu jej stanu, zdolności do przechowywania energii oraz sprawności układów zabezpieczających – wyjaśnia Andrzej Guzek z EuroWarsztatu. – Baterie w elektrykach mają określoną liczbę cykli ładowania, więc kontrola ich „zdrowia” jest kluczowa – podkreśla.

Krok 4: Badanie hamulców 

Inspektor przeprowadza badanie hamulców, w tym sprawdza stan klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych oraz wydajność układu hamulcowego. W przypadku pojazdów elektrycznych, które wykorzystują hamowanie regeneracyjne, oceniane jest także jego działanie.

Krok 5: Kontrola zawieszenia 

Inspektor ocenia stan amortyzatorów, drążków kierowniczych, przegubów kulistych i innych elementów zawieszenia, aby upewnić się, że są one w odpowiednim stanie.

Krok 6: Badanie układu kierowniczego 

Inspektor sprawdza, czy nie ma luzów w układzie kierowniczym i czy kierownica jest odpowiednio skręcona i działa płynnie.

Krok 7: Sprawdzanie ogumienia 

Inspektor kontroluje stan opon, w tym bieżnika i ciśnienia. Ważne, aby opony były odpowiednie do warunków eksploatacji.

Krok 8: Pomiar emisji hałasu 

Mimo że samochody elektryczne są znacznie bardziej ciche od pojazdów spalinowych, nadal muszą spełniać określone normy hałasu na drodze, dlatego wykonywany jest pomiar emisji hałasu generowanego przez pojazd elektryczny.

Krok 9: Wydanie protokołu przeglądu 

Po zakończeniu wszystkich kontroli, inspektor sporządza protokół przeglądu technicznego. Jeśli wszystkie elementy zostały pozytywnie ocenione i pojazd spełnia normy bezpieczeństwa i środowiskowe, otrzymujesz pozytywny wynik przeglądu i nowy protokół przeglądu technicznego. Jeśli pojawią się jakiekolwiek usterki lub niedociągnięcia, będziesz musiał je naprawić i wrócić na stację kontroli pojazdów w celu ponownego przeglądu.

Jakie są najczęstsze przyczyny negatywnego wyniku przeglądu dla samochodu elektrycznego?

Typowe dla aut elektrycznych problemy, które mogą doprowadzić do negatywnego wyniku badania technicznego, to:

  • problemy z baterią – m.in. usterki, uszkodzenia lub nadmierny spadek pojemności baterii,
  • nieprawidłowe działanie układu ładowania – uszkodzone porty ładowania, wadliwe kable czy problemy z kompatybilnością z różnymi stacjami ładowania,
  • usterki w układzie chłodzenia – wycieki płynu chłodzącego, niesprawny wentylator lub inne problemy z układem chłodzenia mogące prowadzić do przegrzewania się baterii lub innych komponentów,
  • problemy z elektryką – uszkodzone lub niesprawne komponenty elektryczne, takie jak przekaźniki, czujniki czy bezpieczniki.

Więcej informacji na temat eksploatacji samochodu elektrycznego i jego serwisowania mogą udzielić Ci certyfikowani mechanicy z sieci warsztatów NexDrive.
 

 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER