Co odróżnia od siebie pojazdy hybrydowe (HEV) i elektryczne (EV)?

Co odróżnia od siebie pojazdy hybrydowe (HEV) i elektryczne (EV)?

Poznaj różnice pomiędzy hybrydą a pojazdem elektrycznym

Pojazdy hybrydowe i elektryczne pojawiają się coraz częściej na naszych drogach – wynika to z coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji zanieczyszczeń i rosnącej popularności samochodów tego typu. Ale czy wiesz, co odróżnia od siebie pojazdy hybrydowe (HEV) i elektryczne (EV)? Jakie są zalety każdego z nich? Jako wiodący producent zaawansowanej technologii napędowej stosowanej zarówno w samochodach hybrydowych, jak i elektrycznych, chętnie wyjaśnimy różnice między „hybrydą” i „elektrykiem”. Jeżeli masz samochód z napędem elektrycznym lub hybrydowym i szukasz warsztatu, w którym go naprawisz - sprawdź mapę serwisów sieci NexDrive.

Dowiedz się więcej: Przegląd samochodu elektrycznego a spalinowego 

Co to samochód hybrydowy?

Słowo „hybryda” oznacza połączenie dwóch odmiennych elementów. W tym przypadku samochód hybrydowy będzie korzystał z dwóch różnych środków napędu: silnika elektrycznego i silnika spalinowego (benzynowego lub wysokoprężnego). Parametry techniczne mogą się różnić w zależności od modelu pojazdu, ale silnik spalinowy będzie prawie na pewno używany do ładowania akumulatora, który z kolei napędza silnik elektryczny. To najczęstsze przeznaczenie silnika spalinowego w hybrydach. W innych modelach bezpośrednio napędza również koła, korzystając z dodatkowego akumulatora do jazdy w trybie napędu elektrycznego.

Np. łagodna hybryda (mild hybrid, MHEV) nie może jeździć zasilana wyłącznie energią elektryczną – wykorzystuje mały akumulator i generator silnikowy, aby wspomóc układ napędowy, w razie potrzeby zwiększając moc silnika spalinowego. Natomiast pełna hybryda może być napędzana bezpośrednio przez silnik spalinowy, silnik elektryczny lub ich kombinację. W tym przypadku silnik spalinowy jest zazwyczaj głównym źródłem napędu, a silnik elektryczny i akumulator służy tylko do jazdy w trybie zasilania elektrycznego, np. przy niższych prędkościach i/lub na względnie krótkich odcinkach (kilka kilometrów). Bez względu na rodzaj, każda hybryda zużywa mniej paliwa i generuje niższy poziom emisji niż ich odpowiednik z napędem benzynowym lub wysokoprężnym, co czyni ją atrakcyjną opcją dla krótszych przebiegów lub jazdy w mieście.

Co to samochód hybrydowy plug-in?

Pojazd hybrydowy typu plug-in (w skrócie PHEV) jest często uważany za rozwiązanie pośrednie między napędem hybrydowym a pełnym napędem elektrycznym. Jak sama nazwa wskazuje jest to samochód hybrydowy, który może być podłączony i ładowany zarówno z powszechnie stosowanego gniazdka elektrycznego, jak i podczas jazdy. Główną różnicą w porównaniu z innymi hybrydami jest akumulator o większej pojemności, który pozwala na dłuższą jazdę z napędem elektrycznym (obecnie średnio od 30 do 60 km). Po wyczerpaniu się zasięgu EV pojazd działa jak konwencjonalna hybryda. Pojazdy PHEV dają właścicielom korzyści w postaci całkowicie elektrycznej jazdy na krótszych trasach i pełnego zasięgu jazdy hybrydowej na dłuższych dystansach. Przy prawidłowym użytkowaniu taka jazda zapewnia lepszą efektywność paliwową i niższy poziom emisji spalin.

Co to samochód elektryczny?

Pojazd elektryczny wykorzystuje wyłącznie silnik elektryczny zasilany bateryjnie do napędzania pojazdu. W przeciwieństwie do pojazdów hybrydowych nie ma silnika benzynowego lub wysokoprężnego, którego można użyć w razie rozładowania akumulatora. Oznacza to, że można naładować („zatankować”) swój samochód w domu lub na stacji ładowania. Ze względu na brak spalania paliw pojazdy elektryczne nie powodują emisji spalin z rury wydechowej – nie posiadają nawet układu wydechowego – i są bardziej ekonomiczne w eksploatacji. Z drugiej strony ładowanie akumulatora trwa znacznie dłużej niż napełnianie zbiornika – kilka godzin zamiast kilku minut. Ich zasięg jazdy jest również znacznie mniejszy niż w przypadku konwencjonalnych pojazdów hybrydowych, chociaż ulepszenia zarówno w technologii akumulatorów, jak i w infrastrukturze do ładowania powodują, że problem ten będzie tracić na znaczeniu. 

Zatem niezależnie od tego, czy chodzi o pojazd hybrydowy, hybrydowy typu plug-in czy też pojazd z pełnym napędem elektrycznym, zasada działania jest bardzo podobna: pojazdy te przenoszą całość lub część pracy konwencjonalnego silnika spalinowego na silnik napędzany akumulatorem.

 

Kierowco! Chcesz zrobić przegląd?

Masz awarię auta ?

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER