Jak działa samochód hybrydowy? Oto, co warto wiedzieć

Jak działa samochód hybrydowy? Oto, co warto wiedzieć

Auta hybrydowe przestały już być modą, a stały się trendem, który zmienia rynek motoryzacji. - Decydując się na tę technologię, trzeba jednak mieć świadomość co to znaczy samochód hybrydowy, jakie rodzaje napędów wyróżniamy i gdzie będziemy w przyszłości serwisować swoje auto - mówią eksperci sieci NexDrive, która specjalizuje się m.in. w obsłudze hybryd.

331 657 - dokładnie tyle samochodów hybrydowych jeździło po polskich drogach na koniec listopada 2021 r. Jak wynika z Licznika Elektromobilności realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, złożyło się na to 18 077 hybryd typu plug-in (z możliwym zewnętrznym ładowaniem akumulatora) oraz 313 580 hybryd innego typu (tzw. tradycyjne lub miękkie). 

Samochód z napędem hybrydowym coraz bardziej kusi polskich kierowców, co pokazuje skala rejestrowanych aut w 2021 r. (nowe i używane, osobowe i dostawcze):

  • hybryda typu plug-in - 9 341 pojazdów zarejestrowanych w okresie styczeń-listopad (wzrost o 119 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r.),
  • pozostałe typy hybryd - 121 404 pojazdy zarejestrowane w okresie styczeń-listopad (wzrost o 97 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2020 r.).

Samochód hybrydowy - jak działa i jakie ma zalety  

Co to samochód hybrydowy? Mówiąc najprościej, jest to wersja przejściowa między autem spalinowym a czysto elektrycznym. Hybryda dysponuje bowiem dwoma źródłami napędu: jednostką spalinową i elektryczną. Silniki te mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb oraz rodzaju instalacji.

- Kiedy samochód porusza się na napędzie spalinowym, ładują się baterie zasilające napęd elektryczny, który dobrze sprawdza się w ruchu miejskim. Dzięki temu hybrydy są nie tylko o wiele bardziej ekonomiczne, dając mniejsze zużycie paliwa, ale też bardziej ekologiczne, gdyż emitują do środowiska mniej dwutlenku węgla i innych szkodliwych związków - mówi Andrzej Guzek z sieci EuroWarsztat.

Jak pokazują badania, Polacy mają jednak jeszcze problem z oceną czym jest samochód hybrydowy oraz wskazaniem, na czym polega różnica między hybrydą a pełnym elektrykiem. Ubiegłoroczne badanie Volkswagena i InsightOut Lab wykazało, że ponad połowa ankietowanych uznaje hybrydy za samochody elektryczne. Z kolei jak wynika z „Barometru Nowej Mobilności 2020/2021”, 74 proc. badanych nie orientuje się, czym różni się hybryda typu plug-in od klasycznej hybrydy. Nie mamy po prostu jeszcze dostatecznej wiedzy, jak działa samochód hybrydowy, chociaż oczywiście z roku na rok się to zmienia.      

Na usprawiedliwienie kierowców trzeba jednak przypomnieć, że hybryda hybrydzie nierówna. Na rynku dostępne są różne rodzaje tych samochodów, a zasady działania napędów nie zawsze bywają oczywiste. Generalnie można wyszczególnić trzy podstawowe typy hybryd i oto ich krótkie charakterystyki.

samochody hybrydowe - działanie

Miękka hybryda (mild hybrid - mHEV) 

Samochód z napędem hybrydowym o najprostszej konstrukcji, w której silnik elektryczny nie jest w stanie samodzielnie napędzać auta. Jego główną „misją” jest wspieranie i odciążanie głównego silnika spalinowego: silnik elektryczny służy przede wszystkim rozruchowi i przejmuje funkcję alternatora (więcej o alternatorze w samochodzie hybrydowym). 

Silnik elektryczny potrafi skutecznie odzyskiwać energię podczas hamowania i wytracania prędkości, a następnie wykorzystać ją do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy oraz zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych. Inaczej mówiąc, zebrana energia wraca do silnika, wprawiając go w ruch na przykład podczas ruszania. Producenci 48-woltowych miękkich hybryd szacują, że oszczędność paliwa może sięgać tutaj około 15 proc. 

Moda na miękkie hybrydy to przede wszystkim odpowiedź na restrykcyjne wymogi dotyczących emisji dwutlenku węgla (CO2). Koncerny chcą w ten sposób uczynić swoje samochody bardziej ekologicznymi, dokładając do nich właśnie takie małe silniki elektryczne i baterie.

Klasyczna hybryda (full hybrid - HEV)

Aktualnie najpopularniejsze samochody z napędem hybrydowym. Silnik elektryczny jest już wystarczająco mocny, aby na niewielkich odcinkach pełnić rolę jednostki trakcyjnej, jednak jego głównym zadaniem wciąż jest wspomaganie silnika spalinowego.

Silnik elektryczny odzyskuje energię podczas hamowania lub zwalniania, jest też w stanie przekazywać jej nadwyżki (powstałe podczas jazdy ze stałą prędkością) i magazynować je w pojemnym akumulatorze hybrydowym do czasu ponownego wykorzystania. W ten sposób w ogóle nie trzeba ładować akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum. 

Hybrydy typu HEV mają jednak swoje ograniczenia. Przede wszystkim, w trybie elektrycznym dysponują małym zasięgiem (średnio do 3 km), dlatego nadają się głównie do ruchu miejskiego. Przy wyższych prędkościach taki typ napędu nie przynosi większych korzyści.

Hybryda plug-in (PHEV)

Zdecydowanie najnowocześniejsze spośród wszystkich powyższych rozwiązań. Jedyny typ hybrydy, który umożliwia zewnętrzne ładowanie akumulatorów z domowej sieci elektrycznej o napięciu 230 V lub z publicznego gniazda ładowania. Co za tym idzie, zamontowane tam akumulatory są większe, aby można było pokonać na tym napędzie większą odległość. 

Zasięg w trybie jazdy bezemisyjnej - w zależności od producenta - może wynosić około 50 km, co będzie bardzo zadowalające w przypadku ruchu miejskiego. Wielu kierowców będzie więc mogło pokonywać codzienną drogę do pracy, jakby mieli typowego elektryka. Niestety, co za tym idzie, hybryda typu plug-in traci elektryczne wsparcie podczas jazdy w trasie. Plug-in po wyczerpaniu energii zgromadzonej w akumulatorach, zachowują się oczywiście jak klasyczna hybryda.

Samochody hybrydowe w sieci EuroWarsztat 

Właściciele samochodów hybrydowych muszą mieć świadomość, że serwisowanie tych aut wymaga odpowiedniego zaplecza, kompetencji i uprawnień. Takie specjalistyczne serwisy należą m.in. do ogólnopolskiej sieci EuroWarsztat.

- W ostatnich latach przeprowadziliśmy serię specjalistycznych szkoleń dla serwisów EuroWarsztat. Dzięki nim, większośc warsztatów naszej sieci posiada odpowiednią wiedze i kompetencje w zakresie bezpiecznego serwisowania samochodów z instalacjami wysokonapięciowymi. Dzięki rozwiniętej sieci dystrybucji, nasi klienci mogą liczyć na kompleksową obsługę ich pojazdów hybrydowych, a wsparcie techniczne zapewnione przez sieć, gwarantuje usługę na najwyższym poziomie. - mówi Andrzej Guzek z sieci EuroWarsztat.


 

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco
  • MISFAT MISFAT
  • MECAFILTER MECAFILTER