Niesprawny układ kierowniczy - to warto wiedzieć

Niesprawny układ kierowniczy - to warto wiedzieć

Jazda pojazdem posiadającym zużyte elementy układu kierowniczego i zawieszenia

Elementy układu kierowniczego mogą ulec uszkodzeniu podczas jazdy po nierównych nawierzchniach, wygiąć się w wyniku uderzenia np. o krawężnik lub po prostu się zużyć w czasie  użytkowania pojazdu. Sprawność układu kierowniczego jest absolutnie niezbędna do prowadzenia pojazdu oraz zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek oznak zużycia elementów tego układu należy je jak najszybciej wymienić. Zdarza się jednak, że nasz budżet nie pozwala na przeprowadzenie wymaganej naprawy. Jak długo można zwlekać z wymianą części po zaobserwowaniu pierwszych objawów zużycia np. stukania, skrzypienia, nim pojawią się problemy ze sterownością pojazdu? Przyjrzyjmy się narażonym na uszkodzenie elementom zębatkowego układu kierowniczego.

Czy można jeździć z niesprawnym drążkiem kierowniczym?

Drążki kierownicze są elementami układu kierowniczego, które utrzymują właściwe ustawienie kół przednich w stosunku do kierownicy i pozwalają na ich skręt podczas jej obrotu. Objawami zużycia bądź uszkodzenia drążka kierowniczego mogą być odgłosy stukania podczas skręcania, luz w kierownicy, nierównomierne zużycie opon oraz ściąganie pojazdu w jedną stronę.

Mimo tego, że wymienione objawy wydają się być błahymi, samo zużycie opon może sprawić, że pojazd straci siłę hamowania. W najgorszym wypadku awaria drążka kierowniczego może doprowadzić do odłączenia koła od układu kierowniczego, co będzie skutkowało utratą kontroli nad kierunkiem jazdy pojazdu. Nawet pierwsze objawy zużycia drążka kierowniczego mogą spowodować ryzyko utraty sterowności oraz sprawić, że jazda pojazdem będzie niebezpieczna. Zużyty bądź uszkodzony drążek kierowniczy należy natychmiast wymienić.

Czy można jeździć z niesprawnymi łącznikami stabilizatora? 

Łącznik stabilizatora minimalizuje wychylenie pojazdu podczas pokonywania zakrętów i utrzymuje jego stabilność dzięki połączeniu stabilizatora, zwanego również stabilizatorem poprzecznym, z elementami zawieszenia.  Objawami zużycia łączników stabilizatora są odgłosy stukania przy jeździe po nierównych drogach i luz na łączniku obserwowany podczas przeglądu elementów zawieszenia.

Jeśli łącznik stabilizatora jest mocno wysłużony, w najgorszym przypadku może wystąpić całkowite oddzielenie stabilizatora od układu, co spowoduje nadmierne wychylanie się pojazdu w zakrętach i zmniejszenie jego stabilności. Jazda pojazdem z uszkodzonymi łącznikami stabilizatora jest możliwa, ale z pewnością ucierpi na tym sterowność pojazdu. Zalecenia są zatem następujące: należy zachować ostrożność podczas jazdy po utwardzonych drogach, skręcać bez pośpiechu i nie wjeżdżać na drogi szybkiego ruchu bądź autostrady wymagające częstej zmiany pasów. Rekomenduje się jednak jak najszybszą wymianę uszkodzonych łączników stabilizatora w najbliższym EuroWarsztacie.

Czy można jeździć z niesprawnymi tulejami?

Tuleje pełnią rolę poduszki umieszczonej między elementami i pozwalają na kontrolowanie zakresu  ruchu w przegubach redukując jednocześnie hałas, wibracje sztywność pracy. Objawami zużycia tulei są odgłosy stukania bądź skrzypienia, nierównomiernie zużywanie opon, zmniejszona sterowność pojazdu oraz ograniczona reakcja na hamowanie.

Przy całkowitym uszkodzeniu tulei, elementy układu kierowniczego i zawieszenia zaczną się stykać powierzchniami metalowymi, co spowoduje ich uszkodzenie bądź wygięcie. Tuleja, która uległa częściowemu zużyciu nie sprawi, że samochód nie będzie nadawał się do jazdy. Warto jednak zamontować nowe tuleje po zaobserwowaniu pierwszych oznak ich zużycia, gdyż wymiana elementów układu kierowniczego i zawieszenia może być dość kosztowna. Jeśli więc słyszysz odgłos ocierania metalu o metal, przyjedź do EuroWarsztatu i natychmiast wymień tuleje.

Czy można jeździć z niesprawnymi sworzniami wahaczy?

Sworzeń wahacza pełni funkcję obrotowego złącza pomiędzy kołami a zawieszeniem zapewniając kontrolę nad pojazdem i komfort jazdy. Zużycie sworznia może być zdiagnozowane na podstawie odgłosów stukania, nadmiernych drgań wału kierownicy w dowolnym położeniu oraz nierównomiernego zużycia opon.

Jeśli sworzeń wahacza ulegnie zniszczeniu, koło może się zmieniać swoje położenie dowolnie powodując całkowitą utratę sterowności oraz uszkodzenie elementu, w który takie koło uderzy, czyli np. błotnika i/lub pozostałych elementów układu kierowniczego bądź zawieszenia. Uszkodzone sworznie wahacza to duże ryzyko powstania dalszych uszkodzeń, dlatego też pojazdy, w których zaobserwowaliśmy objawy uszkodzonych przegubów kulowych sworzni, powinny być natychmiast poddane przeglądowi, a zużyte sworznie powinny zostać wymienione.

Czy można jeździć z niesprawnymi wahaczami?

Wahacz łączy zawieszenie z nadwoziem, pozwalając kołom na poruszanie się w górę i w dół przy jednoczesnym zapobieganiu ruchom do przodu i do tyłu. O awarii wahacza świadczą odgłosy stukania oraz ściąganie samochodu w jedną stronę przy przejeżdżaniu po wybojach lub podczas przyspieszania. Sworzeń oraz tuleje są częścią wahacza, dlatego wszelkie oznaki ich uszkodzenia mogą również świadczyć o awarii wahacza.

W najgorszej sytuacji, gdy uszkodzenie wahacza następuje wskutek niekorzystnych warunków drogowych, może nastąpić uwolnienie koła zagrażające utratą kontroli nad pojazdem. Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki uszkodzenia wahacza, natychmiast zrób przegląd pojazdu w najbliższym EuroWarsztacie.
 
Bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz użytkowników drogi jest priorytetem, dlatego prawidłowe działanie elementów układu kierowniczego i zawieszenia jest niezwykle istotne dla utrzymania kontroli nad pojazdem. Nie należy ignorować odgłosów wydawanych przez pojazd ani zmian w komforcie jazdy bądź sterowności pojazdu, gdyż mogą być one początkiem problemów prowadzących do olbrzymich awarii. Asortyment Delphi Technologies oraz wizytę w serwisie sieci EuroWarsztat z pewnością zaspokoi Twoje potrzeby.  

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Filtron Filtron
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco