Układ kierowniczy w samochodzie - usterki i ich objawy
Co znajdziesz w artykule:
- Objawy: Ściąganie na jedną stronę podczas jazdy.
- Objawy: Chyboczące się koło.
- Objawy: Luźna kierownica.
- Objawy: Duży opór kierownicy.
- Objawy: Pojazd ucieka na boki.
- Objawy: Uderzenia przy nierównościach i zakrętach.
- Objawy: Niepożądane dźwięki wydawane przez układ wspomagania kierownicy.
- Objawy: Drgająca kierownica.
Układ kierowniczy oraz zawieszenie pojazdu są złożoną strukturą mającą na celu zapewnienie gładkiej, stabilnej i bezpiecznej jazdy. Oznacza to jednak, że są one również bardzo narażone na zużycie oraz uszkodzenia spowodowane niewłaściwą jazdą. Jakie usterki układu kierowniczego zdarzają się najczęściej i jak je wyeliminować? Podpowiadamy!
Objawy: Ściąganie na jedną stronę podczas jazdy.
Pojazd „ściąga” na jedną lub drugą stronę podczas jego prowadzenia. Aby pojazd jechał prosto, należy mocno trzymać kierownicę.
- Niskie lub nierówne ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
- Nierówne zużycie opon > sprawdź przednie opony pod kątem zużycia i wymień je w razie potrzeby. Należy również sprawdzić osiowanie kół.
- Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
- Zużycie podzespołów układu kierowniczego > sprawdź drążki poprzeczne oraz przekładnię kierowniczą.
- Jeden z hamulców nie zwalnia się całkowicie/nie następuje pełne zwolnienie > sprawdź kluczowe podzespoły układu hamulcowego, np. klocki, zaciski i dokonaj naprawy/wymiany tam, gdzie jest to wymagane.
- Luźny mechanizm zwrotniczy > dociśnij wszystkie podzespoły i wymień je w razie potrzeby.
Objawy: Chyboczące się koło.
Kierownica drga i gwałtownie porusza się w jedną i drugą stronę.
- Niskie lub nierówne ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
- Złe poziomowanie jednego lub kilku kół > wypoziomuj koła.
- Nierówne lub nadmierne zużycie opon > sprawdź opony, wymień odpowiednie pary opon i upewnij się, że osiowanie jest odpowiednie.
- Zużycie podzespołów układu kierowniczego > sprawdź drążki poprzeczne oraz przekładnię kierowniczą pod kątem zużycia i, w razie potrzeby, dokonaj odpowiednich napraw.
Objawy: Luźna kierownica.
Kierownica wydaje się być zbyt luźna i ma tendencje do uciekania w jedną bądź drugą stronę.
- Zużyte łożyska drążka stabilizatora > sprawdź łożyska drążka stabilizatora pod kątem zużycia i dokonaj wymiany pary.
- Zużyte lub zepsute drążki poprzeczne lub przekładnia kierownicza > sprawdź podzespoły układu kierowniczego i, w razie potrzeby, wymień je.
- Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj odpowiedniej wymiany w razie potrzeby.
- Zepsute obejmy przekładni kierowniczej > sprawdź obejmy przekładni kierowniczej i dokonaj naprawy lub wymiany (niektóre samochody mogą zostać naprawione, a inne wymagają całkowitej wymiany przekładni kierowniczej).
- Luźne podzespołu układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
Objawy: Duży opór kierownicy.
Kierownica porusza się coraz ciężej, zwłaszcza przy niższych prędkościach.
- Niskie ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
- Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
- Niski stan płynu wspomagania układu kierowniczego > sprawdź stan płynu wspomagania układu kierownicy i uzupełnij w razie potrzeby. Sprawdź przewody układu wspomagania kierownicy pod kątem wycieków i dokonaj odpowiednich napraw.
- Zanieczyszczony płyn układu wspomagania kierownicy > wyczyść i ponownie napełnij układ nowym płynem.
- Zużyty lub uszkodzony pasek klinowy > sprawdź pasek klinowy i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
- Uszkodzona obudowa przekładni kierowniczej, przekładnia kierownicza lub pompa > sprawdź i dostosuj/wymień wszystkie istotne podzespoły.
- Zużyta lub uszkodzona maglownica > pokryj smarem i napraw w razie potrzeby.
Objawy: Pojazd ucieka na boki.
Pozycja samochodu musi być cały czas korygowana.
- Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
- Bardzo zużyte lub niezgodne ze specyfikacją łożyska przednich kół > wymień lub dostosuj łożyska.
- Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
- Luźne podzespołu układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
- Pojazd jest przeciążony lub rozłożenie ciężaru jest nierówne > odpowiednio dostosuj rozłożenie ciężaru.
- Uszkodzony podzespół układu kierowniczego > dokonaj odpowiedniej wymiany.
Objawy: Uderzenia przy nierównościach i zakrętach.
Przy nierównościach i zakrętach można wyczuć uderzenia i podskoki przez kierownicę.
- Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
- Zużyta lub uszkodzona maglownica > pokryj smarem i napraw w razie potrzeby.
- Luźne podzespoły układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
- Coś ociera lub uderza o kolumnę kierownicy > sprawdź i podejmij odpowiednie działanie.
- Coś ociera lub uderza o opony > sprawdź i podejmij odpowiednie działanie.
- Uszkodzona sprężyna zawieszenia > dokonaj wymiany sprężyny.
Objawy: Niepożądane dźwięki wydawane przez układ wspomagania kierownicy.
Piszczące i niskie dźwięki powstające, kiedy kierownica jest maksymalnie skręcona w jednym kierunku.
-
Niski stan płynu wspomagania układu kierowniczego > sprawdź stan płynu wspomagania układu kierownicy i uzupełnij w razie potrzeby. Sprawdź przewody układu wspomagania kierownicy pod kątem wycieków i dokonaj odpowiednich napraw.
- Powietrze w płynie układu wspomagania > usuń płyn i pozbądź się powietrza.
- Uszkodzony lub poluzowany pasek klinowy > dostosuj lub wymień w razie potrzeby.
- Uszkodzona lub poluzowana pompa układu wspomagania > dostosuj lub wymień w razie potrzeby.
Objawy: Drgająca kierownica.
Zbyt duże drgania odczuwane przez kierownicę.
- Wykrzywione lub uszkodzone tarcze lub bębny > dokonaj naprawy lub wymiany tarcz lub bębnów.
- Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
- Złe poziomowanie jednego lub kilku kół > wypoziomuj koła.
- Bardzo zużyte lub uszkodzone opony > sprawdź opony i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
- Uszkodzone koła > sprawdź koła i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
- Zbyt luźne podzespoły układu kierowniczego lub śruby kół > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan techniczny swojego samochodu<<<