< powrót
Objawy, przyczyny oraz najlepsze praktyki - naprawy układu kierowniczego

Układ kierowniczy oraz zawieszenie pojazdu są złożoną strukturą mającą na celu zapewnienie gładkiej, stabilnej i bezpiecznej jazdy. Oznacza to jednak, że są one również bardzo narażone na zużycie oraz uszkodzenia spowodowane niewłaściwą jazdą. Jakie usterki układu kierowniczego zdarzają się najczęściej i jak je wyeliminować? Podpowiadamy!

 

Objawy: Ściąganie na jedną stronę podczas jazdy.

Pojazd „ściąga” na jedną lub drugą stronę podczas jego prowadzenia. Aby pojazd jechał prosto, należy mocno trzymać kierownicę.

  • Niskie lub nierówne ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
  • Nierówne zużycie opon > sprawdź przednie opony pod kątem zużycia i wymień je w razie potrzeby. Należy również sprawdzić osiowanie kół.
  • Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
  • Zużycie podzespołów układu kierowniczego > sprawdź drążki poprzeczne oraz przekładnię kierowniczą. 
  • Jeden z hamulców nie zwalnia się całkowicie/nie następuje pełne zwolnienie > sprawdź kluczowe podzespoły układu hamulcowego, np. klocki, zaciski i dokonaj naprawy/wymiany tam, gdzie jest to wymagane.
  • Luźny mechanizm zwrotniczy > dociśnij wszystkie podzespoły i wymień je w razie potrzeby

Objawy: Chyboczące się koło.

Kierownica drga i gwałtownie porusza się w jedną i drugą stronę.

  • Niskie lub nierówne ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
  • Złe poziomowanie jednego lub kilku kół > wypoziomuj koła.
  • Nierówne lub nadmierne zużycie opon > sprawdź opony, wymień odpowiednie pary opon i upewnij się, że osiowanie jest odpowiednie.
  • Zużycie podzespołów układu kierowniczego > sprawdź drążki poprzeczne oraz przekładnię kierowniczą pod kątem zużycia i, w razie potrzeby, dokonaj odpowiednich napraw. 

Objawy: Luźna kierownica.

Kierownica wydaje się być zbyt luźna i ma tendencje do uciekania w jedną bądź drugą stronę.

  • Zużyte łożyska drążka stabilizatora > sprawdź łożyska drążka stabilizatora pod kątem zużycia i dokonaj wymiany pary.
  • Zużyte lub zepsute drążki poprzeczne lub przekładnia kierownicza > sprawdź podzespoły układu kierowniczego i, w razie potrzeby, wymień je.
  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj odpowiedniej wymiany w razie potrzeby.
  • Zepsute obejmy przekładni kierowniczej > sprawdź obejmy przekładni kierowniczej i dokonaj naprawy lub wymiany (niektóre samochody mogą zostać naprawione, a inne wymagają całkowitej wymiany przekładni kierowniczej).
  • Luźne podzespołu układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami. 

Objawy: Duży opór kierownicy.

Kierownica porusza się coraz ciężej, zwłaszcza przy niższych prędkościach.

  • Niskie ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
  • Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
  • Niski stan płynu wspomagania układu kierowniczego > sprawdź stan płynu wspomagania układu kierownicy i uzupełnij w razie potrzeby. Sprawdź przewody układu wspomagania kierownicy pod kątem wycieków i dokonaj odpowiednich napraw.
  • Zanieczyszczony płyn układu wspomagania kierownicy > wyczyść i ponownie napełnij układ nowym płynem.
  • Zużyty lub uszkodzony pasek klinowy > sprawdź pasek klinowy i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Uszkodzona obudowa przekładni kierowniczej, przekładnia kierownicza lub pompa > sprawdź i dostosuj/wymień wszystkie istotne podzespoły.
  • Zużyta lub uszkodzona maglownica > pokryj smarem i napraw w razie potrzeby. 

Objawy: Pojazd ucieka na boki.

Pozycja samochodu musi być cały czas korygowana.

  • Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
  • Bardzo zużyte lub niezgodne ze specyfikacją łożyska przednich kół > wymień lub dostosuj łożyska.
  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Luźne podzespołu układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
  • Pojazd jest przeciążony lub rozłożenie ciężaru jest nierówne > odpowiednio dostosuj rozłożenie ciężaru.
  • Uszkodzony podzespół układu kierowniczego > dokonaj odpowiedniej wymiany. 
 

Objawy: Uderzenia przy nierównościach i zakrętach.

Przy nierównościach i zakrętach można wyczuć uderzenia i podskoki przez kierownicę.

  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Zużyta lub uszkodzona maglownica > pokryj smarem i napraw w razie potrzeby.
  • Luźne podzespoły układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
  • Coś ociera lub uderza o kolumnę kierownicy > sprawdź i podejmij odpowiednie działanie.
  • Coś ociera lub uderza o opony > sprawdź i podejmij odpowiednie działanie.
  • Uszkodzona sprężyna zawieszenia > dokonaj wymiany sprężyny. 
 

Objawy: Niepożądane dźwięki wydawane przez układ wspomagania kierownicy.

Piszczące i niskie dźwięki powstające, kiedy kierownica jest maksymalnie skręcona w jednym kierunku.

  • Niski stan płynu wspomagania układu kierowniczego > sprawdź stan płynu wspomagania układu kierownicy i uzupełnij w razie potrzeby. Sprawdź przewody układu wspomagania kierownicy pod kątem wycieków i dokonaj odpowiednich napraw.

  • Powietrze w płynie układu wspomagania > usuń płyn i pozbądź się powietrza.
  • Uszkodzony lub poluzowany pasek klinowy > dostosuj lub wymień w razie potrzeby.
  • Uszkodzona lub poluzowana pompa układu wspomagania > dostosuj lub wymień w razie potrzeby. 
 

Objawy:  Drgająca kierownica.

Zbyt duże drgania odczuwane przez kierownicę.

  • Wykrzywione lub uszkodzone tarcze lub bębny > dokonaj naprawy lub wymiany tarcz lub bębnów.
  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Złe poziomowanie jednego lub kilku kół > wypoziomuj koła. 
  • Bardzo zużyte lub uszkodzone opony > sprawdź opony i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Uszkodzone koła > sprawdź koła i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Zbyt luźne podzespoły układu kierowniczego lub śruby kół > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.

 

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan techniczny swojego samochodu<<<

Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN