< powrót
O czym świadczą piszczące hamulce? Kilka powodów, o których musisz wiedzieć

Znasz ten denerwujący dźwięk, który słychać za każdym razem, gdy zatrzymujesz się na światłach? Przeszywający pisk, zgrzyt, skrzypienie czy nawet stukanie? Jeśli i Ciebie ten hałas przyprawia o ból głowy, możesz mieć problem z układem hamulcowym. Dlaczego hamulce piszczą i jak pozbyć się tego zjawiska?

Czym jest hałas emitowany przez hamulce?

Każdy dźwięk to wibracje. Śpiew ptaków, brzmienie gitary akustycznej czy uderzenie pioruna to drgania akustyczne, które wprowadzają otaczające powietrze w ruch, tworząc falę dźwiękową. Wysokość dźwięku określa zarówno ilość, jak i szybkość wibracji.

Nie inaczej jest w przypadku hałasu emitowanego przez hamulce. Wszystkie elementy układu hamulcowego wibrują, tworząc dźwięk. Kiedy układ jest sprawny, dźwięk ten jest niesłyszalny dla ludzkiego ucha. Gdy jednak zaczyna szwankować i częstotliwość wibracji się nasila, tarcza lub klocek hamulcowy zachowują się jak głośnik – wzmacniają dźwięk i czynią wibrację słyszalną. Skutek? Hamulce emitują charakterystyczny hałas.

Rodzaje hałasu emitowanego przez hamulce

Choć zwyczajowo mówi się, że hamulce piszczą, istnieje cała gama dźwięków emitowanych podczas hamowania. Wszystkie określa się za pomocą częstotliwości wibracji. Te o niskiej częstotliwości mogą brzmieć jak jęczenie, te o wysokiej częstotliwości przypominają już  właśnie pisk. Rodzaje hałasu emitowanego przez hamulce można podzielić na:

  • wibracje hamulców: wibracje o niskiej częstotliwości – poniżej 300 Hz. Przyczynami ich powstania mogą być: nieprawidłowy montaż tarczy hamulcowej na piaście, uszkodzenie tarczy, zbyt wysokie odchylenia w grubości tarczy lub jej zużycie;
  • pisk hamulców: wibracje o średniej częstotliwości – od 300 Hz do 5 kHz. Powodują go: kleista powierzchnia tłoka zacisku hamulcowego lub prowadnic zacisków, nieprawidłowy montaż klocków hamulcowych, mocno zużyte tarcze hamulcowe, a także nacięcia na materiale ciernym klocków,
  • skrzypienie hamulców: wibracje o wysokiej częstotliwości – powyżej 5 kHz. Zwykle spowodowane są wibracjami materiału ciernego klocka w trakcie pracy na tarczy,
  • ultradźwięki: wibracje o bardzo wysokiej częstotliwości –  ponad 12  kHz (wartość przekracza poziom słyszalny dla człowieka).

Poza rodzajami wskazanymi powyżej, hałas może brzmieć również jak:

  • zgrzytanie, które zwykle spowodowane jest całkowitym zużyciem materiału ciernego (klocki i tarcze trą bezpośrednio metalem o metal), 
  • skrobanie, które może oznaczać obecność ciała obcego znajdującego się pomiędzy powierzchnią klocka a tarczy hamulcowej.

Najczęstsze przyczyny piszczących hamulców

Hałas podczas hamowania może mieć różne przyczyny. Najczęściej są one związane  bezpośrednio z elementami układu hamulcowego lub ich montażem. Wibracje pomiędzy tarczą a klockiem hamulcowym dające wrażenia akustyczne wynikają między innymi z:

  • nadmiernej korozji, 
  • wykrzywionych sworzni ustalających, 
  • częściowo zatartych zacisków hamulcowych, 
  • nagromadzonego brudu lub pyłu hamulcowego, 
  • nadmiernego bicia, 
  • odchylenia w grubości tarczy hamulcowej (DTV), 
  • zużytych tarcz hamulcowych.

Hałas emitowany wraz z każdym wciśnięciem pedału hamulca może być jednak także efektem zużycia innych elementów: układu kierowniczego, silnika lub napędu.

Jeśli szukasz przyczyny problemów, dobrą praktyką jest sprawdzenie całego układu hamulcowego, zwłaszcza klocków hamulcowych, gdyż to po nich można zwykle wywnioskować, czy w układzie dzieje się coś złego. Na przykład:

  • stożkowe zużycie klocków może sugerować niesprawny zacisk hamulcowy,
  • uszkodzona płyta tylna klocka hamulcowego oznacza, że w trakcie montażu najprawdopodobniej użyto nadmiernej siły,
  • odchylenia w grubości tarczy są pewnym znakiem wibracji hamulców.

Inne oznaki, których należy szukać, obejmują: nierównomierne zużycie klocków, wyciek płynu hamulcowego, uszkodzenie tłoka lub kleista powierzchnia prowadnic zacisku.

Jak uniknąć piszczenia hamulców

Wibracje hamulców można praktycznie wyeliminować, postępując zgodnie z kilkoma prostymi zasadami:

  • Upewnij się, że cała rdza, wszelkie zabrudzenia lub pył hamulcowy są usunięte z zacisku hamulcowego.
  • Zawsze wyczyść odsłoniętą powierzchnię tłoka zacisku hamulca przed cofnięciem tłoków. Cofnięcie tłoka możesz ułatwić, otwierając odpowietrznik. Cofnij tłok (tłoki) za pomocą odpowiedniego narzędzia. Nigdy nie zapieraj się o powierzchnię cierną tarczy.
  • Dokładnie wyczyść punkty stykowe klocków w zacisku hamulca.
  • Sprawdź tłoki, uszczelki, osłony i ruchome elementy zacisku, by upewnić się, że nie są uszkodzone oraz skorodowane i mogą się przesuwać.
  • Wymień wszystkie blaszki, sprężyny i sworznie, które mogą utracić właściwości hartowania wskutek wysokiej temperatury w układzie hamulcowym.
  • Podczas zakładania nowych klocków zawsze sprawdzaj tarcze pod kątem minimalnej grubości, występowania nierównomierności grubości powierzchni oraz bicia.
  • Zawsze sprawdzaj, czy zamocowane zostały odpowiednie klocki i czy są one osadzone poprawnie względem zacisku. Powinny być one swobodnie wpasowane w uchwyty, aby uniknąć ciągłego kontaktu z tarczą.
  • Nigdy nie skręcaj i nie zginaj przewodów hamulcowych, ponieważ mogą zostać uszkodzone lub zmiażdżone, prowadząc do problemów hydraulicznych, takich jak blokada lub wyciek płynu. Przewody mają kilka warstw oplotu, dzięki którym zawdzięczają swoją strukturalną wytrzymałość. 
  • Nigdy nie stosuj smarów na bazie oleju mineralnego na częściach z uszczelkami gumowymi. Spowoduje to spuchnięcie uszczelek.
  • W niektórych przypadkach zachodzi potrzeba wymiany tarcz oraz/lub klocków. Aby poznać instrukcję, jak kropk po kroku przeprowadzić taką wymianę, obejrzyj film Delphi Technologies na YouTubie.

Delphi Technologies kontra hałas

Najlepszym sposobem zapobiegania emitowanym przez hamulce hałasom jest używanie wyłącznie klocków hamulcowych o jakości OE – klocki niskiej jakości są jedną z głównych przyczyn hałasu. W ostatnich latach zapotrzebowanie na wyższe osiągi i mniejszą masę nowoczesnych samochodów doprowadziło do zmian materiałowych i zwiększenia wykorzystania dodatkowych sposobów przeciwdziałania drganiom.

W przeciwieństwie do innych producentów części zamiennych, każdy rodzaj klocków hamulcowych Delphi Technologies wyprodukowany jest zgodnie z technologią OE. 3-milimetrowa warstwa podkładowa modyfikowanego materiału ciernego pochłaniającego dźwięk zapewnia 83% mniej przypadków występowania hałasu powyżej 70 dB oraz działa jako izolacja cieplna i zwiększa wytrzymałość klocków.

Klocki hamulcowe Delphi Technologies charakteryzują skosy i podkładki o właściwościach i jakości OE. Dopasowane zgodnie z OE podkładki Delphi Technologies są wielowarstwowe z materiałami o zróżnicowanej skali tłumienia. Warstwy te są odpowiednio korygowane przez inżynierów, by nadać im jak najwyższą jakość. Materiały są starannie dobierane i łączone mechanicznie, przytwierdzane oraz/lub przyklejane na gorąco, by uzyskać jak najwyższe właściwości tłumienia hałasu.
 


 

Znajdź najbliższy EuroWarsztat, w którym sprawdzisz stan hamulców

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN
  • Erling Erling
  • Corteco Corteco