< powrót
Jakie awarie sygnalizuje kontrolka ładowania?

Jakie awarie może sygnalizować kontrolka ładowania akumulatora?

Akumulator zasila auto w energię elektryczną. Kontrolka ładowania akumulatora, umiejscowiona na desce rozdzielczej, jest aktywna przed rozruchem silnika i wskazuje sprawność układu. Powinna zgasnąć, kiedy obroty alternatora osiągną poziom ok. 700 obr/min. Brak reakcji podczas pracy silnika na „wolnych obrotach” i zapalonej kontrolce informuje o awarii w układzie ładowania.


Co może oznaczać migotanie, ciągła aktywność lub brak pojawiania się tej kontrolki?

Kontrolka ładowania migoce
Miganie kontrolki może oznaczać mocno zużyte lub uszkodzone szczotki alternatora, lub szczotki oraz pierścienie ślizgowe komutatora. W tym przypadku wymagana będzie naprawa lub wymiana alternatora. Migotanie kontrolki może oznaczać także zmiany napięcia i winny może być regulator. W prawidłowo działającym regulatorze napięcie waha się w granicach 0,5 V – nie więcej (prawidłowe mieści się między 13,9 a 14,4 V). Regulator powinien utrzymać napięcie na tym poziomie, nawet gdy pojawia się dodatkowe źródło obciążenia, jak radio czy ładowarka.


Kontrolka ładowania nie przestaje świecić
Kontrolka ostrzega tu o fakcie, że akumulator nie jest ładowany przez alternator. Powodem awarii może być uszkodzony stojan alternatora lub zużyty bądź zaolejony pasek wieloklinowy. Gdy pasek jest sprawny, awarii mógł ulec napinacz. Kolejną opcją jest uszkodzony regulator napięcia lub skorodowane klemy i kable akumulatora. Diagnostyka w warsztacie mechaniki pojazdowej pozwoli oszacować konieczność naprawy/zakupu elementów, które uległy awarii.

Kontrolka ładowania nie świeci
W tym przypadku prawdopodobnie odłączył się kabel, który steruje kontrolką. Jeśli nie mamy pewności, czy alternator dostarcza prąd, wystarczy to sprawdzić poprzez podłączenie do zacisków akumulatora multimetru ustawionego w tryb pomiaru napięcia. Jeśli napięcie wynosi poniżej 13 V i systematycznie spada przy pracującym silniku, nie ma ładowania. Przy spadku napięcia do ok. 12 V zaczynają się problemy z działaniem osprzętu.


Kontrolka ładowania informuje nas o wielu przypadkach niesprawności w funkcjonowaniu ładowania pojazdu. Mogą być to drobne uszkodzenia, jednak układ ten jest niezwykle skomplikowany i awarii może ulec wiele komponentów. Zignorowanie nieprawidłowości może doprowadzić do kosztownych napraw, a nawet dłuższego unieruchomienia pojazdu, dlatego warto na bieżąco obserwować jego pracę i diagnozować występujące usterki.

 

>>>Znajdź najbliższy serwis EuroWarsztat<<<

Nasi dostawcy

  • Bosch - pozostałe Bosch - pozostałe
  • Delphi Delphi
  • Liqui Moly Liqui Moly
  • Textar Textar
  • Actia Actia
  • ATE ATE
  • Beta Beta
  • TRW TRW
  • Valeo Valeo
  • Bosal Bosal
  • Brembo Brembo
  • Dayco Dayco
  • Denso Denso
  • Exide Exide
  • Febi Febi
  • Gates Gates
  • Shell Shell
  • Hella Hella
  • Hengst Hengst
  • Holts Holts
  • Honeywell Honeywell
  • Johnson Controls Johnson Controls
  • KYB KYB
  • Schaefller Schaefller
  • Mahle Mahle
  • Mintex Mintex
  • Monroe Monroe
  • NGK NTK NGK NTK
  • Osram Osram
  • SKF SKF
  • Sogefi Sogefi
  • Walker Walker
  • Wix Filter Wix Filter
  • Yokohama Yokohama
  • ZF ZF
  • Contitech Contitech
  • Lotos Lotos
  • NTN SNR NTN SNR
  • NRF NRF
  • GSP GSP
  • NEOLUX NEOLUX
  • MANN-FILTER MANN-FILTER
  • AS PL AS PL
  • GKN GKN